TYDZIEŃ FILMU JAPOŃSKIEGO w KINO.LABie
Ulka Sniegowska
snieg w csw-cca.pl
Pon, 30 Wrz 2002, 18:37:13 MEST
TYDZIEŃ FILMU JAPOŃSKIEGO
1- 6. 10. 2002
wstęp wolny
Ambasada Japonii w Warszawie i Kino.Lab Centrum Sztuki Współczesnej
zapraszają na retrospektywny przegląd kinematografii japońskiej z lat
1957 1999, zorganizowany w ramach odbywających się właśnie Dni Kultury
Japońskiej.
Sześć filmów, po jednym z każdego dziesięciolecia, które Państwu
proponujemy, to dzieła oryginalne, w szczególny sposób wyróżniające się
na tle kinematografii danego okresu, nierzadko tworzone jakby wbrew czy
na przekór obowiązującym tendencjom.
1. paĽdziernika, wt., godz. 18.00: BAKUMATSU TAIYO-DEN (Wkrótce po
wyjeĽdzie z Shinagawy), reż. Kawashima Yuzo, 1957, 111
Scenariusz: Tanaka Keiichi, Kawashima Yuzo, Imamura Shohei, Zdjęcia:
Takamura Kurataro; Muzyka: Mayuzumi Toshiro
Pogodna komedia, której akcja rozgrywa się w Edo (dawne Tokio) w drugiej
połowie dziewiętnastego wieku. Saheiji wspólnie z przyjaciółmi odwiedza
dom publiczny w dzielnicy rozrywek Shinagawa. Kiedy się okazuje, że nie
mają pieniędzy, aby zapłacić za zabawę, Saheiji jest zmuszony pozostać w
domu uciechy do czasu, aż dług zostanie spłacony.
Aktorowi Frankie Sakai, który wcielił się w postać głównego bohatera,
renomowany magazyn filmowy Kinema Junpo przyznał za tę rolę nagrodę dla
najlepszego aktora i nagrodę za najlepszą rolę pierwszoplanową.
2. paĽdziernika, śr., godz. 20.00: VIOLENCE ELEGY (Elegia o przemocy),
reż. Suzuki Seijun, 1966, 86
Scenariusz: Shindo Kaneto, Zdjęcia: Hagiwara Kenji; muzyka: Yamamoto
Naozumi
Akcja filmu toczy się w mieście Okayama w zachodniej części Honsiu w
latach 1935-36. Główny bohater, uczeń szkoły średniej Nanbu Kiroku,
znany jako walczący Kiroku, trenuje techniki walki i przyłącza się do
grupy szkolnych zawadiaków. W potyczce z grupą z innej szkoły wykazuje
się nadzwyczajną walecznością, zostaje więc wybrany na zastępcę lidera.
Kiroku ma jednak i słaby punkt nie umie wyrazić swojej miłości do
Michiko, córki właściciela stancji, na której mieszka.
Emocjonujące sceny, wspaniały humor, interesująco pokazana sylwetka
bohatera, silnego w walce, a zarazem naiwnego i niezaradnego w
kontaktach z kobietami wkomponowane w tło historyczne i geograficzne
stanowią o uroku tego filmu.
3. paĽ., czw., godz. 18.00: JINGI NAKI TATAKAI (Niesprawiedliwy
konflikt), reż. Fukasaku Kinji, 1973, 99
Scenariusz: Kasahara Kazuo na podstawie powieści Iiboshi Koichi;
Zdjęcia: Suzuki Takatoshi
Muzyka: Tsushima Toshiaki
Film zaliczany do klasyki japońskiego filmu gangsterskiego, jest
ekranizacją powieści Koichi Iiboshi z gatunku literatury faktu, opartej
na pisanych w więzieniu pamiętnikach szefa jednego z gangów yakuza
działających w Hiroszimie w pierwszych latach po wojnie (1945-1950).
Film odniósł wielki sukces i w konsekwencji reżyser nakręcił całą serię
(w sumie osiem) filmów z Sugawara Bunta w roli głównej, w których
pokazywał realia krwawych i bezwzględnych walk gangsterskich i ich
wpływ na życie młodych ludzi.
4. paĽdziernika, pt., godz. 19.00: NIPPON KOKU FURUYASHIKI MURA
(Japońska wioska Furuyashiki), reż. Ogawa Shinsuke, 1982, 210;
Zdjęcia: Tamura Masaki
Pełnometrażowy film dokumentalny, którego bohaterami są mieszkańcy
wioski położonej w północnej części Honsiu. Pierwsza część opowiada o
trudach uprawy ryżu na terenach nawiedzanych przez zimne wiatry z
Pacyfiku. Druga część dokumentu skupia się na wciąż żywej pamięci o
tragediach drugiej wojny światowej, które nie ominęły nawet tej
maleńkiej japońskiej wioski.
Obraz ten jest plonem wnikliwych studiów reżysera nad uprawą ryżu, a
także obserwacji życia wieśniaków dokonanego podczas dwuletniego pobytu
w wiosce Furuyashiki w latach 1980-82.
Film otrzymał nagrodę specjalną FIPRESCI (Forum of Young Cinema) na
Międzynarodowym Festiwalu w Berlinie w 1984 r.
5. paĽdziernika, sob., godz. 19.00: TSUKI WA DOTCHI NI DETE IRU (Gdzie
wschodzi księżyc), reż. Sai Yoichi, 1993, 109
Scenariusz: Chong Ui Shin i Sai Yoichi na podstawie powieści Yan So
Gila; Zdjęcia: Fujisawa Junichi; Muzyka: Sakuma Masahide
Akcja filmu rozgrywa się w Tokio, Niigacie i Nagano na początku lat
dziewięćdziesiątych w środowisku imigrantów. Główny bohater Kang Chung
Nam, urodzony w Japonii północny Koreańczyk, pracuje jako taksówkarz
w firmie prowadzonej przez szkolnego kolegę, a wraz z nim plejada
osobliwych postaci: kierowca nie mający orientacji w terenie, były
bokser deklarujący nienawiść do wszystkich Koreańczyków z wyjątkiem Kang
Chunga czy wreszcie pracujący na czarno Irańczyk. Ale tym, co
najbardziej zajmuje uwagę Chung Nama jest wytrwałe poszukiwanie
miłości życia
Reżyser, który sam jest z pochodzenia Koreańczykiem, przedstawia
problemy, z jakimi borykają się mieszkający w Japonii cudzoziemcy, ale
powstrzymuje się od wygłaszania pompatycznych sądów starając się raczej
wskazywać na komiczne i często absurdalne sytuacje obecne w życiu
współczesnej Japonii.
Film uznany w Japonii filmem roku 1993.
6. paĽdziernika, niedz., godz. 20.00: FACE (Twarz), reż. Sakamoto Junji,
1999, 123
Scenariusz: Sakamoto Junji, Uno Isamu; Zdjęcia: Kasamatsu Norimichio
Opowieść o poszukiwaniu prawdziwej wolności, którą główna bohaterka
odnajduje w nieustannej ucieczce. Masako ucieka przed policją, ponieważ
jest podejrzana o zamordowanie swojej siostry. Ucieka także przed
życiem, jakie wiodła dotąd, ograniczonym do domu i pralni prowadzonej
przez matkę. Paradoksalnie dopiero zagrożenie więzieniem daje Masako
drugą i ostatnią szansę poznania, czym jest życie. Masako uczy się
przyjaĽni, miłości a także odkrywa prawdziwą naturę wolności.
Rolę Masako, napisaną przez Sakamoto specjalnie dla niej, kreuje
Fujiyama Naomi, pierwsza dama japońskiej sceny teatralnej. Kao to
dziewiąty, a drugi sensacyjny, film w dorobku tego znanego reżysera,
którego Knock-out warszawska publiczność mogła obejrzeć podczas
ubiegłorocznych Dni Kultury Japońskiej.
.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab
Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB