Włodi Kossak + obrazy z przeszłości w sobotę i niedzielę

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Czw, 25 Kwi 2002, 16:16:22 MEST


MUZYKA I OBRAZ:
EXPRESJONIZM VS. IMPRESJONIZM
ARCYDZIEŁA KINA NIEMEGO + MUZYKA NA ŻYWO (Włodek Kossak + goście)
program przygotowany we współpracy z Instytutem Goethego InterNationes
i Instytutem Francuskim w Warszawie
27 – 28. kwietnia 2002

27. 04. (sobota), godz. 19.00 -
Portier z hotelu Atlantic, reż. F.W. Murnau, Niemcy 1924
28. 04. (niedziela), godz. 19.00 -
Upadek domu Usherów, reż. J. Epstein, Francja 1928
Dwa wybitne filmy epoki przeddźwiękowej, reprezentujące dwa
najważniejsze nurty sztuki filmowej tego okresu: niemiecki ekspresjonizm
i francuski impresjonizm. Oba te arcydzieła są przykładami organicznej
kinowości, idealnego przełożenia scenariusza na język obrazów. Obydwa
filmy podejmują kwestie przemijania, upadku, śmierci - z tym, że o ile w
jednym pojawiają się elementy rzeczywistości społecznej, drugi skupia
się na wrażeniach i budowaniu nastroju.
Portier z hotelu Atlantic podsumowuje wszystkie osiągnięcia kinowego
ekspresjonizmu, a jednocześnie wyrasta ponad podziały teoretyczne i nie
musi tłumaczyć swojego języka przynależnością do określonego stylu.
Stylistyka ekspresjonistyczna łączy się tutaj z realistycznie
potraktowaną tematyką społeczną. Niezwykła swoboda obrazowania,
subiektywizacja zdjęć, wybór zupełnie nieznanych przedtem punktów
obserwacji kamery sprawia, że film obywa się bez napisów.
Z kolei Upadek domu Usherów jest poetyckim filmem grozy, najznakomitszym
osiągnięciem tego gatunku w historii kina. Mistrzowskie wykorzystanie
środków naturalnych wzbogacanych zabiegami technicznymi (zdjęcia
zwolnione, nakładane i trickowe) sprawia, że film nabiera
niepowtarzalnego, szlachetnego charakteru ekranowego poematu. Epstein
podsumowuje tutaj własne poszukiwania w dziedzinie środków wyrazu
awangardowego impresjonizmu, tworząc ten wyjątkowy film - sen.
„Gdyby zamiast imitować procedery literackie, film zechciał rozwinąć i
wykorzystać swoje powiązanie ze snem i marzeniem sennym, mogłoby
stworzyć system ekspresji o niesłychanej subtelności, o ogromnej sile i
niezwykłej oryginalności.” (J. Epstein).

Muzykę własnego autorstwa wykona wraz z towarzyszeniem zaproszonych
przez siebie muzyków Włodzimierz Kossak.
Włodzimierz Kossak (ur. w 1976 r), absolwent warszawskiej Akademii
Muzycznej w klasie fagotu prof. Zbigniewa Płużka. Występuje m. in. w
zespołach Królowie Życia, Baaba, Galimadjazz, współpracował też z
orkiestrami Sinfonia Varsovia, Gustav Mahler Jugend Orchester
(dyrygowaną przez Pierre Bouleza), Philharmonia der Nationen, Orkiestrą
Polskiego Radia i Telewizji; jest stypendystą Tanglewood Institute
uniwersytetu w Bostonie. Oprócz wykonywania klasycznych utworów
współczesnej muzyki poważnej zajmuje się również tworzeniem muzyki
elektronicznej. Będzie to jego trzecie podejście do muzyki filmowej:
dotychczas w Kino.Lab stworzył ścieżki dźwiękowe do filmów Kobieta na
księżycu Fritza Langa oraz Męczeństwo Joanny D’Arc Carla Dreyera.
-----------------------------------------
Bilety w cenie 16 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.kinolab.independent.pl lub csw.art.pl/kino_lab



.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB