zapowiedź przeglądu i warsztatów KOBIETA Z KAMERĄ

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pią, 22 Mar 2002, 19:12:20 MET


KOBIETA Z KAMERĄ
przegląd filmów kobiecych
+ prezentacja organizacji CINENOVA (Londyn)
oraz warsztaty filmowe
5 –7. kwietnia 2002
KINO.LAB, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
5 seansów filmowych + warsztaty
część II przeglądu (z organizacji WOMEN MAKE MOVIES z Nowego Jorku) na
jesieni br.
Program przygotowany we współpracy z the British Council w Warszawie

Festiwal KOBIETA Z KAMERĄ ma na celu prezentację nieznanych polskiej
publiczności eksperymentalnych i artystycznych filmów i taśm wideo
najważniejszych reżyserek z Wielkiej Brytanii i ze świata, zgromadzonych
w archiwach jednej z najważniejszych organizacji zajmujących się
produkcją, dystrybucją i promocją filmów kobiet i o kobietach, CINENOVA
z Londynu.
Przegląd ma na celu podniesienie świadomości o artystycznych formach
wypowiedzi i filmie jako narzędziu społecznym. Dlatego też istotnym
elementem uzupełniającym przegląd filmów będzie spotkanie z Emmą
Hedditch, szefową CINENOVy. Poprowadzi ona warsztaty oddające kamerę w
ręce uczestniczek-widzów oraz budujące zaczątek bazy danych o twórczości
filmowej kobiet w Polsce.
CINENOVA (www.cinenova.org) jest największą w Europie organizacją
promującą niezależną filmową twórczość kobiet, która zyskuje uznanie na
całym świecie. Cinenova zajmuje się również działalnością edukacyjną,
organizuje warsztaty twórcze i inicjuje projekty, których celem jest
udostępnienie publiczności szerokiego spektrum twórczości artystek z
całego świata. Kolekcja prac znajdujących się w katalogu Cinenova jest
bardzo obszerna, a najstarsze znajdujące się w niej prace pochodzą z lat
20.

 4. kwietnia (czwartek), godz. 19.00 – Otwarcie warsztatów (pozostałe
spotkania ustalane w porozumieniu z uczestniczkami)
5. kwietnia (piątek), godz. 18.00 – Wstęp i program 1. (64’)
Program 1 (81’)
Program ten ukazuje różnorodność technik filmowych i wideo stosowanych
przez artystki i skupia się na wykorzystywanych przez nie środkach
wyrazu. Przed kamerami występują bądź same artystki, bądź ich znajomi.
? Almost Out, Jayne Parker, 1984 Wielka Brytania, 103 min.
Film ukazuje konfrontację/dialog dwóch nagich kobiet – jedną z nich jest
autorka filmu, drugą – jej matka. Kamera, pokazująca odizolowane części
ciała, odkrywa przepaść pomiędzy intencją i ekspresją. Kobiety dyskutują
na temat obrazu własnego ciała i o tym, jak odnosi się on do nich
samych.
? Semiotics Of The Kitchen, Martha Rosler 1975, USA, 6 min.
Martha Rosler prezentuje „alfabet" przyrządów kuchennych. Łatwo
rozpoznawalne „znaki" gospodarstwa domowego stają się narzędziami gniewu
i frustracji kobiety - antytezy doskonałej mieszczańskiej pani domu.
? Guerrieres Talks, Vivienne Dick, 1978 USA , 25 min.
Film, będący połączeniem performance’u z improwizacją, przedstawia
siedem kobiet związanych ze sceną punkową w Nowym Jorku końca lat
siedemdziesiątych. Vivienne Dick poświęca każdej z nich jedną rolkę
taśmy filmowej Super-8, co daje 3,5 minuty filmu. Udział wzięły m. in.
Anya Philips, Beate Nilsen, Ikue Lle, Lydia Lunch, Ardele Bertei i Pat
Place.
? Tea Leaf, Ruth Novaczek, 1986 Wielka Brytania, 11 min.
Autorka filmu – Żydówka urodzona w latach 60. próbuje ponownie odnaleźć
swoją ukrywaną, tłamszoną kulturę i seksualność.
? Hang On A Minute wg. poezji Lis Rhodes, praca zbiorowa, 13 min.
Ta trzynastka krótkich filmów inspirowana jest serią wierszy pióra Lis
Rhodes. Zajmują się one tradycyjnymi formami ucisku kobiet i sposobami
obrony przed nimi. Poruszają najrozmaitsze tematy - od pornografii do
zagadnień związanych z energią atomową, od mediów do szaleństwa. Te
piękne filmy ukazują, jak może wyglądać reklama społeczna.


5. kwietnia (piątek), godz. 20.00 - Program 2. (60’)
Dzięki możliwościom jakie daje kolektywna praca w ramach istniejących
instytucji, kobiety parające się twórczością filmową mogą zająć się
kwestiami społeczno-politycznymi, ukazując je z innej perspektywy niż
oficjalne media.

? Serpent River, Sandra Lahire, 1989 Wielka Brytania, 31 min.
Piękne, choć często gwałtowne obrazy składają się na ten eksperymentalny
dokument o społeczności Serpent River, żyjącej w cieniu kopalń uranu w
kanadyjskim Ontario. Niewidzialne zagrożenie radioaktywnością ujawnia
się; ludzie, krajobraz i zasoby naturalne pokazują swoje blizny.
? Pretend You'll Survive, a film by Leeds Animation Workshop, 1981
Wielka Brytania, 8 min.
Film, wykonany przy pomocy kombinowanych technik animacji, skłania do
refleksji nad jednym z największych zagrożeń XX w., jakim jest
szaleństwo nuklearne.
? Nuclear Defence ("Living in a Fools Paradise"), S. Fonseca and S.
Gillie and V. Grut and J. Holland, 1984 Wielka Brytania, 20 min.
Międzynarodowy Dzień Kobiet dla Pokoju (24 Maj 1983) był dniem
połączenia sił Kobiecego Ruchu Pokoju i ruchu kobiet w związkach
zawodowych. Film śledzi reakcje jego czynnych i biernych uczestników.


6. kwietnia (sobota), godz. 18.30 - Program 3 (55’)
W latach 40. w USA nie było dystrybutorów zajmujących się kinem
undergroundowym. Dlatego Maya Deren sama zajmowała się
rozpowszechnianiem własnych filmów. Tradycję tę kontynuują współczesne
artystki, angażujące się w produkcję i dystrybucję kobiecych filmów.

? Mantra, Jeanette Iljon, 1976 Wielka Brytania, 6 min.
Odtwarzanie ruchu poprzez serie nieruchomych kadrów jest jednym ze
środków przy pomocy których autorka Mantry próbuje odpowiedzieć na
pytanie czym jest taniec (a także: czym jest film?). Na uwagę zasługuje
także gwałtowny, cięty montaż pracy.
? Chameleon, Tanya Mahboob Syed, 1990 Wielka Brytania, 5 min.
"Ten film tworzy wizualny dialog pomiędzy widzianym, rozpoznanym i
nierozpoznanym. Kobieta przeszukuje wewnętrzny krajobraz- przestrzeń, w
której jest uwięziona i zawarta zarazem. Jej suknia, projekcja
kobiecości, staje się środkiem ekspresji. Poprzez rytmiczne przenikanie
obrazów film cicho zmierza do konfrontacji: kobieta otwiera drzwi do
świata zewnętrznego. Ten moment gwałtownej interakcji jest ekstremalnie
wzmocniony przez jedyny dźwięk filmu." T.S.
? Meshes Of The Afternoon, Maya Deren, 1943 USA , 13 min.
W swoim najsławniejszym filmie Maya Deren stwarza wewnętrzny świat
odgłosów, sieci i rytmów, powołuje czas śnienia, w którym piękno i
koszmar przenikają się w obrazach emanujących z podświadomości. Ten
fantastyczny film jest dobrym przykładem złożonych przemyśleń autorki,
dotyczących formy filmowej; porusza także problemy świadomości,
seksualności i tożsamości, które zajmowały ją przez całą karierę.
? At Land, Maya Deren, 1944 USA, 14 min.
Ten piękny, nieprawdopodobnie skomponowany film, pokazujący jasno
zarysowany konflikt kobiety z jej otoczeniem, w przykładowy sposób
ukazuje postawę Mayi Deren wobec celów filmu awangardowego.
? Meditation On Violence, Maya Deren, 1948 USA, 12 min.
Ten swoisty przykład „czasowego kubizmu” ma w założeniu prezentować
postawy filozoficzne kryjące się za niektórymi, spokrewnionymi ze sobą
sztukami walki. Film składa się z sekwencji przedstawiających chińskiego
zawodnika, adepta Wu- Tang i Szao- Lin.


6. kwietnia (sobota), godz. 20.00 - Program 4 (74’)
Kto decyduje o tym, że dany film staje się częścią historii?

? To Be A Woman, Jill Craigie, 1951 Wielka Brytania, 16 min.
Ten powstały w 1951r. dokument prezentuje tytułowy problem w starannie
przemyślany sposób. Poczynając od poniżającego wiktoriańskiego prawa
"kobiety, przestępcy i wariaci nie mają prawa głosu", poprzez materiały
filmowe pokazujące pracujące razem kobiety i historyczne ślady walki
kobiet o równouprawnienie, film zmierza do konkluzji "to wielka rzecz
być kobietą".
? Daughter Rite, Michelle Citron, 1979 USA, 58 min.
Ten przełomowy, niepokojący film bada psychologiczne problemy rodziny
ery nuklearnej. Jego forma egzemplifikuje szeroko dyskutowaną ideę
"kobiecego" języka filmowego, charakterystycznego dla dużej części kina
kontrkultury lat siedemdziesiątych. Jeśli chodzi o treść     - porusza
problematykę, która stała się prawie toposem w niektórych obszarach kina
niezależnego: relacji matka - córka.


7. kwietnia (niedziela), godz. 18.00 - Program 5 (85’)
 „Być może grzebień, którego używasz nie został zaprojektowany z myślą o
twoich włosach” (Hairpiece, Ayako Chenzira). Kwestie tożsamości rasowej
poruszane przez artystki wymagały opracowania zupełnie nowych filmowych
technik formalnych.

? Hidden Faces, Kim Longinotto, 1991 Wielka Brytania, 52 min.
Fascynujący portret życia kobiet w muzułmańskim społeczeństwie Egiptu.
Ten absorbujący dokument ukazuje sprzeczności muzułmańskiego feminizmu;
zaskakujący, niezapomniany obraz współczesnych kobiet w świecie
arabskim.
? The Rise Of A New Eve, a film by Siobhan Cleary, 1994 Wielka Brytania,
23 min.
The Rise Of A New Eve zajmuje się zaangażowaniem kobiet w działalność
dzisiejszych i dawnych partii faszystowskich Włoch, Francji, Niemiec, i
Wielkiej Brytanii. Film zajmuje się programem tych partii w części
dotyczącej kobiet. Próbując zdystansować się do przeszłości, kobiety
nazywają się "Współczesnymi Nacjonalistkami". Dlaczego kobiety wspierają
partie, które dążą do wykluczenia ich z życia publicznego, do
piętnowania aborcji i do zawładnięcia i manipulowania ich
niezależnością.
? Hairpiece (A Film for Nappy Headed People), Ayoka Chenzira, 1982 USA ,
10 min.
Hairpiece w ironiczny sposób ukazuje problem samo-świadomości Czarnych,
przez pryzmat różnych środków do pielęgnacji włosów. Film uświadamia
społeczne znaczenie różnych fryzur (takich jak buntownicze afro w latach
60). Ten inteligentny film, w zabawny sposób łączący muzykę soul z
fabułą, prezentuje rozwój produktów do prostowania Czarnych włosów.

7. kwietnia (niedziela), godz. 20.00 – zakończenie warsztatów

Warsztaty KOBIETA Z KAMERĄ

? Czy chcesz zobaczyć więcej filmów i wideo zrobionych przez kobiety i
dowiedzieć się czegoś o  historii kobiecej kinematografii w Warszawie?
? Czy sama robisz filmy lub wideo i chciałabyś pokazać je innym,
dowiedzieć się co o nich myślą inne kobiety i podzielić się z nimi
Twoimi doświadczeniami?
? Czy chcesz zrobić film lub wideo we współpracy z innymi kobietami?

ETAP 1.
Zbieramy informacje i prace filmowe kobiet z Warszawy wczoraj i dziś.

Opowiedz o znanych Ci reżyserkach filmowych lub autorkach wideo z
Twojego miasta; mogą być to profesjonalistki, ale równie dobrze ktoś z
Twojej rodziny, kto posługuje się kamerą.
Każdy dokument, materiał filmowy, ludzie, przedmioty i opowieści stworzą
historię warszawskich kobiet zajmujących się filmowaniem.
W tej części warsztatów stworzymy katalog, bazę danych dostępną
publicznie w Zamku.


ETAP 2.
Robimy wideo o życiu kobiet.
Jeśli masz dostęp do kamery wideo, nagraj materiał o kobiecie którą
znasz, ukazujący jej dzień codzienny, od śniadania do kolacji, dzień w
pracy, opiekę nad dziećmi, relaks z przyjaciółmi, itp. Jeśli nie masz
kamery, w czasie mojego pobytu w Warszawie możesz skorzystać z mojej
pomocy i mojej kamery.
Wszystkie filmy/ materiały zostaną zgrane na jedną kasetę i rozdane
uczestnikom warsztatów.

ETAP 3.
Otwieramy sieć dystrybucji.
Zapraszamy znane nam reżyserki do stworzenia sieci dystrybucyjnej.
Zwrócimy się do nich z prośbą o przekazanie dobrej kopii wideo filmu,
którego są autorkami, który mógłby zostać skopiowany na jedną kasetę i
rozdany wszystkim uczestniczkom.
Przygotujemy katalog prac wraz z opisami oraz być może afisz reklamujący
sieć.

Emma Hedditch, CINENOVA

Warsztaty przeznaczone są dla grupy 5-12 osób. Język: angielski.
Informacje i zapisy: Urszula Śniegowska, tel. 628 12 71-3, wew. 160,
131,
e-mail: snieg w csw.art.pl

Sponsorzy: British Airways, Canal+, Dove, FedEx
Patroni medialni: CITY, Fluid, Independent, Radiostacja, portal
kobiety.pl


Bilety na pokazy filmowe (WARSZTATY ZA DARMO!!!!!!!) w cenie 12 zł.
(karnet na 5 pokazów 40 zł.) do nabycia w kasie na pół godziny przed
seansem. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod
numerem 628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed
seansem. Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na
stronach: www.kinolab.independent.pl lub csw.art.pl/kino_lab



.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB