środa w KINO.LABie

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 18 Mar 2002, 16:30:10 MET


„ALEJA SŁONECZNA”

PROJEKCJA FILMU W REŻYSERII LEANDERA HAUSSMANA + SPOTKANIE Z AUTOREM
KSIĄŻKI I WSPÓŁAUTOREM
SCENARIUSZA, THOMASEM BRUSSIGIEM I TŁUMACZKĄ ALICJĄ ROSENAU PROWADZI
JAROSŁAW KLEJNOCKI

KINO.LAB:  20 MARCA 2002, GODZ. 17.00 I 19.00 +

KURATOR: BEATA CHMIEL

SPOTKANIE ORGANIZOWANE  PRZY WSPÓŁPRACY WYDAWNICTWA CZARNE
I FUNDACJI INICJATYW MIĘDZYNARODOWYCH

CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZAMEK UJAZDOWSKI
WARSZAWA, AL. UJAZDOWSKIE 6
TEL. 628 12 71/3, WWW.CSW.ART.PL

Aleja Słoneczna, pełna nostalgii i ciepłego humoru opowieść o dorastaniu
grupki przyjaciół, którzy mieszkają tuż przy murze dzielącym Berlin, nie
jest rozprawą z historią. W swojej powieści Brussig stara się ocalić
jasne strony niedawnej przeszłości. Okazuje się, że nad zgrzebną i szarą
codziennością schyłkowej NRD także świeciło słońce, absurdy realnego
socjalizmu próbowano traktować z dystansem i humorem, a młodzi ludzie
mieli takie same problemy jak wszędzie, przeżywali pierwsze miłości czy
fascynacje muzyką rockową – byli po prostu młodzi. W pewnym sensie Aleja
jest nie tylko lekko sentymentalną opowieścią o miłości w cieniu muru
berlińskiego, ale i tekstem o dobrej pamięci, powrotem do niedawnej
przeszłości, która mimo wszystko pozostaje: w pamięci, sercu i
wyobraźni. I dlatego może zakończenie Alei Słonecznej jest zaskakujące:
fantastyczno-groteskowe, delikatnie tonujące nostalgiczny nastrój oraz
przyjętą konwencję literacką.

Powieść Aleja Słoneczna (Am kürzeren Ende der Sonnenallee, pełny tytuł:
Przy krótszym końcu Alei Słonecznej) powstała w 1999 r., równolegle z
osnutym na tych samych motywach scenariuszem do komedii Sonnenallee.
Film w reżyserii Leandera Haussmanna cieszył się ogromną popularnością,
w Niemczech obejrzało go ponad 2,5 miliona widzów i był on jednym z
największych sukcesów kasowych niemieckiej kinematografii. Gościł także
na ekranach polskich kin w ramach różnych festiwali.
Również powieść została przełożonana większość języków europejskich oraz
m.in. na chiński i japoński.

Aleja Słoneczna w przekładzie Alicji Rosenau ukazała się w lutym
nakładem Wydawnictwa Czarne. W przygotowywanej antologii Nostalgia.
Eseje o tęsknocie za komunizmem (Wydawnictwo Czarne, wiosna 2002)
znajdzie się esej Brussiga pt. Odczuwamy nostalgię, bo jesteśmy ludźmi,
poświęcony problemowi rozliczenia z przeszłością NRD. CSW, Fundacja
Inicjatyw Międzynarodowych, Forum Kultury Austriackiej i Wydawnictwo
Czarne przygotowuje też międzynarodowe spotkanie pisarzy „Pamięć,
nostalgia, wymazywanie”, które odbędzie się w Zamku Ujazdowskim 17-18
maja 2002.

Thomas Brussig, pisarz, dramaturg, publicysta; ur. w 1965 r. w Berlinie
Wschodnim, gdzie mieszka obecnie. Po maturze pracował m.in. jako
tragarz, portier i robotnik, następnie studiował socjologię i
dramaturgię. Brussig należy do najwybitniejszych pisarzy swojej
generacji. W swoich utworach często powraca do przełomowego wydarzenia
niemieckiej historii ostatnich lat – upadku NRD i przyłączenia jej do
Republiki Federalnej Niemiec.

      Już w debiutanckiej, wydanej w 1991 r. autobiograficznej powieści
Brussiga pt. Akwarele (Wasserfarben) pojawia się problem indywidualnych
wyborów w totalitaryzmie. Bohater, maturzysta, waha się, czy ma podjąć
studia, co oznaczałoby opowiedzenie się po stronie systemu, czy wybrać
egzystencję na marginesie społeczeństwa i oficjalnego życia. Także
powieść Bohaterowie jak my (Helden wie wir), która ukazała się w 1995
r., w niezwykle inteligentny sposób rozprawia się z totalitarnym
dziedzictwem NRD. Jej bohater, typowy prostaczek, równie sprytny co
tchórzliwy, opowiada swoją drogę życiową w NRD, od przedszkola i obozów
pionierskich, przez służbę w aparacie Stasi, do listopadowego przewrotu
w 1989 r., kiedy to mimowolnie staje się ...sprawcą obalenia muru
berlińskiego. Bohaterowie... to mistrzowska groteska, której gorzka
wymowa złagodzona jest dużą dozą komizmu. Połączenie tematyki
rozrachunkowej z żywiołowym humorem okazało się sukcesem, a powieść
stała się przebojem wydawniczym: była wielokrotnie wznawiana i została
przetłumaczona na kilkanaście języków; miała też swoją adaptację filmową
i teatralną.



.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB