Feministki w KINO.LAB!!!

monika zarzycka M.Zarzycka w csw.art.pl
Czw, 4 Paź 2001, 15:00:59 MEST


Kino.Lab oraz The British Council
zapraszają na:
seri= wydarzeÄ feministycznych -
pokazy video / wykłady/ dyskusje/ prezentacje
WATCHING PEOPLE WATCHING YOU
5-7. października 2001


5. 10 (piątek) - programy video, godz. 18.00 i 20.00 + prezentacja Anny
Baumgart
6. 10 (sobota) - wykład Sadie Plant o cyberfeminiźmie + dyskusja, godz.
18.00
7. 10 (niedziela) - prezentacja artystki estoÄskiej Mare Tralla, godz.
18.00

WATCHING PEOPLE WATCHING YOU, Kurator: Lauren Cornell (The Lux Centre,
Londyn)
Feminizm to termin niejednoznaczny, tworzony i przetwarzany w zaleýnoćci
od pozycji społecznej, nastroju, samopoczucia. W prezentowanym przez nas
uj=ciu, feminizm jest głosem w dyskusji na temat obrazowoćci, władzy i
zmiany. Elementem, kt-ry łączy wszystkie prezentowane wypowiedzi, jest
przekonanie o rozszczepieniu ćwiadomoćci człowieka ýyjącego w ćwiecie
obraz-w i poddawanego jednoczećnie ciągłej obserwacji. Nieustannie
patrzymy i widzimy samych siebie patrzących.
Artyćci, kt-rych prace prezentujemy, są zainteresowani ujawnianiem i
odwracaniem tych relacji, odzyskiwaniem publicznego i prywatnego
wizerunku, ukazywaniem konstruujących je narz=dzi i odnajdywaniem
ukrytych w nich znaczeÄ.

PROGRAM 1
E Involuntary Reception, Kristin Lucas, USA, 17Ő, 2000
Zdublowana, dwuznaczna relacja kobiety zagubionej w telekomunikacyjnym
eterze. Autorka pr-buje zanalizowaŤ kwintesencj=, samą elektrycznoćŤ
komunikacji. Jej pokaz skłania widza do krytycznej, choŤ lekko
traktowanej zadumy nad konstrukcją jaźni i doćwiadczaniem poýądania w
epoce informacyjnego nadmiaru.
E She Puppet, Peggy Ahwesh, USA, 15Ő, 2001
W trakcie gry komputerowej - strzelaniny z narracją prowadzoną w
pierwszej osobie, kt-rej wartka akcja nie wyklucza metafizycznych
inklinacji - zast=pcza jaźÄ - wcielenie grającego dost=puje oćwiecenia.
E You Cant Keep A Good Snake Down, Masha Godovoyna and Moira Tierney
Rosja/Wielka Brytania, 2000
ĺwi=ty Patryk jest od wiek-w czczony jako odkupiciel pogaÄskiej Irlandii
- człowiek, kt-ry wyt=pił na wyspie całą populacj= w=ýy. Wydaje si=, ýe
nadszedł wreszcie czas, aby w=ýe odrobiły historyczne zaległoćci. Ten
film wyr-wnuje rachunki mi=dzy ludźmi a w=ýami.
E The Wake of Marcus Darby (Przebudzenie Markusa DarbyŐego) Oreet
Ashery, Izrael 2000, 15Ő
Markus Darby to m=skie alter ego Oreet Ashery. Praca dokumentuje jego
ezgystencj= - wizyty w Berlinie, Londynie i Tel Awiwie.
E The Amateurist  (Amatorystka) Miranda July, USA 1998, 14Ő
Kr-tki, wciągający film o nadzorze, toýsamoćci, oglądaniu i byciu
oglądanym. Przeraýająco ćmieszny obraz, przedstawiający niepokojący
portret kobiety doprowadzonej przez technik= na skraj szaleÄstwa.

PROGRAM 2
E How to Make a Refugee (Jak zrobiŤ uchodźc=) Phil Collins, Wlk. Bryt,
1999, 10Ő wideo
Film zrealizowany w Skopje podczas nalot-w NATO na Serbi= bezpoćrednio
ukazuje rol= kamery w tworzeniu obrazu uchodźcy z Kosowa na uýytek
politycznej i estetycznej konsumpcji przez społeczeÄstwa kraj-w Zachodu.

E The Fancy, Elisabeth Subrin, USA 2000, 36Ő
Teoretyczna, eksperymentalna praca, ukazująca ýycie Franceski Woodman
(1958 - 1981) poprzez katalogi w kt-rych zamieszczano jej fotografie.
Film o wyraźnej strukturalnej formie, zdecydowanie reorganizuje
informacje zawarte w katalogach, stawiając pytania dotyczące
biograficznej formy, historii, fantazji, kobiecej subiektywnoćci, a
takýe kwestii autorstwa i własnoćci intelektualnej.
E My Failure to Assimilate, Cecilia Dougherty, USA 1995, 20Ő
Film opowiada o wszechogarniającej melancholii, kt-ra pojawia si= w
momencie rozstania. Poezja, piosenki, kolaýe, wywiady i fragmenty
fabularne - wszystkie te elementy tworzą kompleksowy obraz zagubienia i
poczucia utraty toýsamoćci. Kwestionowanie własnej toýsamoćci w duýej
mierze wiąýe si= tu z wzajemnym oddziaływaniem wyimaginowanej i
symbolicznej identyfikacji.
E Writing Desire (Zapisując poýądanie) Ursula Biemann, Meksyk 2000, 25Ő
Niepełnoletnie korespondencyjne przyjaci-łki z Filipin oraz ,wysyłkowe
katalogiÓ narzeczonych z kraj-w byłego ZSRR jeszcze przed nadejćciem ery
cyfrowej były przedmiotem mi=dzynarodowej wymiany na postkolonialnym i
post-zimnowojennym rynku poýądania. Internet tylko przyspieszył tego
typu transakcje. Biemann ukazuje polityczną, ekonomiczną i płciową
dyskryminacj=, kryjącą si= za tego typu ,wymianąÓ, symulując spojrzenie
,klientaÓ szukającego w Internecie wymyćlonej dziewczyny: uległej,
tradycyjnej, niezainteresowanej feminizmem, choŤ orientującej si= w
Sieci.
+++++++ Fiona Nimhaoilir - instalacja na drzwiach toalety m=skiej

,Cyberfeminizm jako filozofia posiada potencjał pozwalający na tworzenie
poetycznej, ýarliwej, politycznej toýsamoćci i jednoćci bez koniecznoćci
opierania si= na logice i j=zyku wykluczenia oraz zawłaszczenia.Ó
Nancy Paterson 1997, Cyberfeminizm

Sadie Plant  w 1985 roku ukoÄczyła studia na  uniwersytecie w
Manchesterze, uzyskując w 1989 roku stopieÄ doktora filozofii. Przez
pi=Ť lat wykładała na wydziale kulturoznawstwa na uniwersytecie w
Birmingham, gdzie w 1995 została pracownikiem naukowo-badawczym.
Nast=pnie na uniwersytecie w Warwick obejmuje stanowisko kierowniczki
działu badaÄ nad kulturą cybernetyczną. Mieszka w Birmingham.
Opublikowała nast=pujące ksiąýki: The Most Radical Gesture, The
Situationist International in a Postmodern Age w 1992 r. i Zeros and
Ones, Digital Women and the New Technoculture w 1997 r. Ostatnia pozycja
wydana w 1999 roku nosi tytuł Writing on Drugs.
W ojczystej Anglii Sadie Plant zaliczana jest do grona
najznamienitszych  teoretyk-w medi-w, pisze dla fachowych magazyn-w, w
radiu BBC prowadzi elitarną audycj= Start the Week, do kt-rej zaprasza
takich goćci jak: Gore Vidal czy Martin Amis. The Guardian nazwał ją
,prawdopodobnie najciekawszą kobietą w AngliiÓ.
,Dost=p do komputera oznacza dost=p do informacji, kt-ra wczećniej
zastrzeýona była dla posiadaczy odpowiednich rys-w twarzy, akcentu, rasy
oraz płci.
Do skakania po kanałach zach=ca i zmusza natura informacji, kt-ra nie
tworzy juý tekstu linearnego i nie poddaje si= bibliotekarskim
klasyfikacjom... (...)
 ,Do stworzenia pary potrzeba dw-ch element-w, pozornie jednak istnieją
dwa warianty pary. W rzeczywistoćci sprowadzają si= do jednego. Z 1 i 0
otrzymujemy  jedynk=. M=ýczyzna i kobieta dają m=ýczyzn=. (...)
Nie istnieje ekwiwalent kobiety. U jego boku brak uniwersalnej kobiety.
M=ýczyzna jest jeden, a pojedynczoćŤ jest wszystkim. Kobieta ,nie ma
niczego co widaŤ.Ó ,Funkcjonuje jako dziuraÓ.
-  Sadie Plant,1997 Zeros +Ones
http://www.feedmag.com/essay/es289lofi.html
http://www-art.cfa.cmu.edu/www-wilding/wherefem.htmlhttp://www.t0.or.at/sadie/sadie.htm

Mare Tralla (alias ,Ohydna DziewczynkaÓ) artystka pochodzenia
estoÄskiego tworząca w Londynie. Zajmuje si= fotografią, sztuką wideo,
instalacjami, performanceŐami i sztuką cyfrową. Ostatnio
wsp-łorganizowała objazdową wystaw= Private Views prezentującą brytyjską
i estoÄską sztuk= wsp-łczesną oraz została wsp-łwydawcą poćwi=conej
sobie ksiąýki. Obecnie Mare Tralla prowadzi cykl wykład-w w Goldsmith
College of Art and Design w Londynie oraz jest dyrektorką E-Media Centre
w estoÄskiej Akademii Sztuk Pi=knych. Bez wątpienia naleýy do
najwaýniejszych postaci estoÄskiej sztuki feministycznej. Jest artystką,
kuratorką, promotorka i osobowoćcią medialną.
http://www.artun.ee/~trimadu
http://www.einst.ee/Ea/2_99/varblane.html
http://www.einst.ee/Ea/berg.html

Bilety na programy wideo (wykłady - wst=p wolny) w cenie 12 zł. do
nabycia w kasie na p-ł godziny przed seansem. IloćŤ miejsc ograniczona.
Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 do
odbioru najp-źniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 135 lub 160.
Stałe informacje o programie na stronach: www.kinolab.independent.pl lub
csw.art.pl/ kino_lab



.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB