dodatkowe seanse S. Paradżanowa

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 10 Lip 2001, 15:55:41 MEST


Szanowni Państwo,
Informujemy, że w związku z ogromnym zainteresowaniem widzów, planujemy
powtórzenie najważniejszych filmów S. Paradżanowa. 

13.07. piątek godz. 20.30 CIENIE ZAPOMNIANYCH PRZODKÓW
1964 97 min. 
 "Prawdziwe arcydzieło sztuki filmowej, utwór poety, niesłychanie piękne
dzieło wielkiego artysty. Być może najpiękniejszy film, jaki
kiedykolwiek widzieliśmy" - pisał o "Cieniach" jeden z krytyków
francuskich. Historia miłości dwojga młodych, pochodzących ze
zwaśnionych rodów, staje się pretekstem do nakreślenia dramatów
egzystencjalnych i stworzenia syntezy tragicznego losu ludzkiego.
Narracyjna forma odbiega od przyjętych konwencji, perypetie fabularne są
jedynie kanwą dla sztuki poetyckiego obrazowania, szaleńczej,
nieposkromionej, a jednocześnie wyrafinowanej, ujętej  w ramy
wspaniałych kompozycji plastycznych. Z szaleńczymi jazdami kamery, która
rzeczywistość przemienia w abstrakcyjny taniec barwnych plam, sąsiadują
ujęcia statyczne, jak obrazy malarskie, przedstawiające malowniczy
pejzaż górski, złocisty las bukowy jesienią, wnętrza huculskich chat,
ikony malowane na szkle, obrzędowe korowody, a także pojedyncze postaci
ludzkie, ubrane w wyrafinowane stroje ludowe. 

14.07 sobota godz. 20.30 BARWY GRANATU  
1968 Pierwotny tytuł: SAJAT NOWA. 73 min. Barwny.
Arcydzieło sztuki poetyckiej. Pisano o tym filmie: "Płótno malarskie, w
które zostało tchnięte życie, obraz somnambuliczny, ale złożony z
elementów rzeczywistości" (A. Jackiewicz, "Film").
"Barwy granatu" to zrytmizowany, zespolony z wschodnią muzyką (motywy
ormiańskie, tureckie, perskie), ciąg scen, martwych natur, portretów,
miniatur, przypominających iluminacje starych ksiąg ormiańskich, to cykl
obrazów, fotografowanych zawsze nieruchomą kamerą, misternie
zakomponowanych plastycznie, porażających pięknem, majestatycznością,
symboliką. Ludzie fotografowani są przeważnie w znieruchomieniu, w
statycznych pozach, a ich ruchy mają znaczenie symboliczne. Nawet
cierpienie i rozpacz są komponentami estetycznej harmonii. Film
Paradżanowa, dając syntezę sztuki, przede wszystkim ormiańskiej, jako
syntezę duchowości, jest zadumą nad wiecznymi tajemnicami życia. 

15.07 niedziela godz. 20.30 LEGENDA O TWIERDZY SURAMSKIEJ
1984 87 min. Barwny. "Feliks" za wartości plastyczne filmu (Berlin
Zach., 1988).
Pierwszy film Paradżanowa po wyjściu z łagru w roku 1979, a więc po
pięciu latach czekania na zgodę odpowiednich władz. Artysta powraca do
stylistyki "Barw granatu": nieruchoma kamera, cykl wystudiowanych
kompozycji plastycznych, obrazów o ukrytych sensach symbolicznych. W
redukowaniu narracji fabularnej Paradżanow poszedł o wiele dalej niż
inni wielcy artyści i reformatorzy kina. Sceny nie mają dawać iluzji
rzeczywistości, cały wysiłek twórczy nastawiony jest na odnajdywanie
piękna i kreowanie obrazów o treściach często symbolicznych. Jednakże z
tych wspaniałych obrazów daje się odczytać także pewna wyraźna opowieść
fabularna, osadzona w dawnych wiekach. 
Film ma bardzo skomplikowaną tkankę narracyjną, mieszają się w nim dwa
plany czasowe i różne wątki: ojca, syna i matki oraz samej twierdzy
Suramskiej. Film kończy się cytatem z pisarza gruzińskiego N.
Lordkipanidze: "Jeżeli naród potrafi wydać z siebie młodego człowieka,
który decyduje się zamurować żywcem w murach twierdzy, kraj ten i naród
jest nie do pokonania".

Zapraszamy serdecznie!!!!!!
____________________________________________________________________
.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB