TOMASZ SIKORSKI - pokaz filmów i video.

Monika Zarzycka M.Zarzycka w csw.art.pl
Śro, 27 Cze 2001, 13:45:16 MEST


ZAPRASZAMY PAŃSTWA na pokaz filmów i spotkanie z artystą

TOMASZ SIKORSKI
28 lipca (czwartek), godz. 19.00
Filmy i spotkanie z artystą

Tomasz Sikorski (ur. 1953) studiował w latach 1974 - 79 na Wydziale
Architektury Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest artystą
niezwykle wszechstronnym, używającym wielorakich środków wyrazu. W
latach 70-tych, jako uczestnik ruchu awangardowego w sztuce, realizował
prace o charakterze konceptualnym - m.in. działania, performances,
zajmował się też fotografią artystyczną i dokumentalną. W latach 80-tych
powstało szereg cyklów malarskich i instalacji malarskich Sikorskiego,
artysta kontynuował twórczość w zakresie sztuki performance, wykonywał
prace fotograficzne oraz graffiti. W latach 90-tych powstało wiele
realizacji o charakterze rzeźbiarsko - architekonicznym. Sikorski jest
również autorem filmów artystycznych, rysunków, druków i prac z
dziedziny sztuki poczty, spektakli audiowizualnych i multimedialnych,
instalacji przestrzennych i environments. W 1976 roku założył i
prowadził do 1978 roku ( z T. Konartem) Galerię w Klubie Mospan
Politechniki Warszawskiej (później Galeria P.O. Box 17). W latach 1979 -
1987 prowadził (z J. Onuchem) Pracownię Dziekanka interdyscyplinarny
ośrodek artystyczno-edukacyjny Akademii Sztuk Pięknych i Akademii
Muzycznej w Warszawie. W latach 1984-88 wykładał w USA. Od 1992 roku
prowadzi Pracownię Przetwarzania Obrazu i Intermediów w Instytucie
Sztuki i Kultury Plastycznej WSP w Zielonej Górze.
Charakterystycznym rysem twórczości Sikorskiego jest łączenie poszukiwań
formalnych w obszarze języka artystycznego z ogromną wrażliwością i
treściami odnoszącymi się do wewnętrznego świata duchowości człowieka,
których uniwersalny przekaz daleko wykracza poza rozwiązania czysto
formalne. Sztuka Sikorskiego oscyluje na styku subiektywnej wyobraźni i
świata odwiecznych symboli i archetypów, dąży do zintegrowania intelektu
z intuicją, emocji z doświadczeniem i przekraczania języka.


1. ZAPISY (1979) - Seria krótkich filmów będących zapisami operacji
wykonywanych za pomocą kamery filmowej według przyjętego planu
działania.
2. KOMPROMISY (1979) - Seria krótkich filmów będących rezultatami
dążenia do sfilmowania pozornie prostych obiektów.
3. AUTOZAPISY (1980) - Seria filmów będących zapisami procesów
rysunkowych obserwowanych przez kamerę.
4. PORTENT (1981) - Złowieszcza zapowiedź stanu wojennego powstała w
ciszy podwarszawskiego domu w marcu 1981.
5. HIPNOZA - Fragment większego filmu składającego się z kilku sekwencji
statycznego obrazu, którego hipnotyczność zostaje na chwilę przerwana
nagłym wtargnięciem akcji.
6. DEJA VU (1981) - Projekt, którego założeniem było wyprodukowanie
filmów będących efektami wizji sennych po wspólnym spędzeniu nocy.
Filmowi zrealizowanemu według wizji zaproszonej osoby towarzyszy filmowa
realizacja wizji sennej autora projektu. Powstały trzy pary filmów: Asia
Ciba / T.Sikorski, Marysia Lewandowska / T.Sikorski i Krzysztof Zarębski
/ T.Sikorski.
7. TEST /B.O.S.K./ (1981) - Dokument filmowy będący zapisem ryzykownej
próby przełamania impasu w    relacjach z kolegami-artystami z Pracowni
Dziekanka: Januszem Bałdygą (B.), Jurkiem Onuchem (O.), Łukaszem Szajną
(S.) i Jackiem Kryszkowskim (K.). Sfilmowane zdarzenie miało miejsce w
Pracowni Dziekanka w Warszawie w czerwcu 1981.
8. WAR - SAW  (1981-82) - Seria neurotycznych filmów powstałych w
pierwszych dniach stanu wojennego (grudzień 1981 - styczeń 1982). W
realizacji brali udział: Asia Ciba, Kasia Kobzdej, Tomek Lipiński i
Zbyszek Olkiewicz.
9. ZAKAZANA SZTUKA (1982) - Sztuka zakazana jak zakazane przez okupanta
piosenki: dokument filmowy rejestrujący wydarzenia artystyczne, jakie
odbywały się nielegalnie w prywatnej pracowni Wnuka na warszawskim
Mokotowie, w pierwszych tygodniach stanu wojennego (luty-marzec 1982). W
pierwszej fazie, w pracowni Wnuka realizowany był program zamkniętej
przez reżym Jaruzelskiego Pracowni Dziekanka i związanych z nią
artystów, w fazie drugiej dołączyli artyści z kręgu Galerii Repassage.
Zarejestrowane są  m.in. performances Zbyszka Olkiewicza, T.Sikorskiego,
Iaina Robertsona i Jacka Kryszkowskiego.
10. MISSING IS LIVING (1982) - Ponury, bez-nadziejny, punkowy film o
niewytłumaczalnym tytule, zrealizowany w spontanicznym odruchu z Asią
Cibą na majowym dnie depresji stanu wojennego w suterenie umierającej
kamienicy na warszawskim Powiślu.
11. TRATWA MEDUZY (1982) - Zwykły, "niedzielny" zapis czerwcowej
wycieczki  statkiem po leniwej Wiśle garstki niezwykłych ludzi,
rozbitków dryfujących po mieliznach babilońskiej Warszawy roku 1982.
12. KRZYSZTOF ZARĘBSKI (1979) - Para-dokumentalny film zbudowany na
kanwie performances artysty Krzysztofa Zarębskiego.
11.  SEE-SAW (1980) - Ciągły ruch wahadłowy kamery z góry w dół i z
powrotem: kadry "górne" ukazują niezmiennie błękit nieba, dolne - to
wglądy w różne, odległe od siebie mikroświaty miasta.




Bilety w cenie 10 zł. do nabycia pół godziny przed seansem. Rezerwacje
pod numerem 628 12 71-3 wew. 131, 135 lub 160. Miejsca nienumerowane.
Stałe informacje o programie Kino. Lab - www.kinolab.independent.pl lub
www.csw.art.pl




.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących: do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB