Zapraszamy na przeglad NOWEJ FALI i promocję ksiazki Tadeusza Lubelskiego

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pią, 18 Maj 2001, 16:35:08 MEST


We współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie
zapraszają na: 

NOWA FALA
- PEWNA PRZYGODA KINA FRANCUSKIEGO 

19. maja, godz. 18.00
promocja książki Tadeusza Lubelskiego pt. Nowa Fala - pewna przygoda
kina francuskiego wydanej przez wydawnictwo UNIVERSITAS 
i polemika pomiędzy autorem a Ryszardem W. Kluszczyńskim

19 - 24. Maja 2001
Przegląd filmów Nowej Fali
między innymi jedyna okazja obejrzenia dwóch filmów nie pokazywanych
dotąd w Polsce: Znak lwa Erica Rohmera i  Mama i dziwka Jean'a
Eustache'a

19 Sob  20.00                          - Czterysta batów, reż. F.
Truffaut, Francja, 1959, 95' 
20 niedz 19.00                         - Do utraty tchu, reż. J.-L.
Godard, Francja, 1959, 84'
                20.30              - Hiroszima moja miłość, reż. A.
Resnais, Francja, 1959, 87'
21 Pon 19.00 - Zeszłego roku w Marienbadzie, reż. A. Resnais, Francja,
1959, 92'
22 Wt 19.00                                   - Cleo od 5 do 7, reż. A.
Varda, Francja, 1961, 88'
             !!! 20.30                                   - Znak lwa,
reż. Eric Rohmer, 1959, Francja, 103'
23 śr  20.00                  - Kobieta jest kobietą, reż. J.-L. Godard,
Francja, 1961, 80'
!!! 24 Czw 20.00                     - Mama i dziwka, reż. Jean
Eustache, 1973, Francja, 215' 

"We Francji dzieli się historię najnowszą na okres przed Nową Falą i po
Nowej Fali." - pisze historyk kina Rene Predal. Wszędzie zresztą, także
w Polsce - choć wielu ważnych nowofalowych filmów u nas nie wyświetlano
- wciąż żywa jest legenda tego nurtu, który przeobraził współczesną
kulturę, dopuszczając na ekran strumień życia i prywatność młodych
autorów.

NOWA FALA (nouvelle vague) - kierunek artystyczny w kinie francuskim
drugiej połowy lat 50. i pierwszej połowy lat 60., który wywarł ogromny
wpływ na kulturę swojej epoki. Główną jego cechą wyróżniającą było nowe
rozumienie autorstwa dzieła filmowego; autor, którym był zawsze reżyser,
miał się odtąd wypowiadać za pośrednictwem filmu we własnym imieniu,
niezależnie nawet od tego, czy był również autorem scenariusza. Inne
cechy: to nowy, swobodniejszy typ narracji, uwolniony z więzów
tradycyjnej dramaturgii; osadzenie akcji w konkretnych realiach życia;
potanienie produkcji, m.in. dzięki rezygnacji z gwiazd i tradycyjnej
wystawy. Czołowymi twórcami Nowej Fali byli krytycy, zgrupowani w latach
50. w miesięczniku "Cahiers du Cinema", m.in.: Francois Truffaut,
Jean-Luc Godard, Claude Chabrol, Eric Rohmer, Jacques Rivette, a także
ich rówieśnicy, tworzący wcześniej filmy dokumentalne: Alain Resnais,
Agnes Varda, Jacques Demy. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------     

Nowa Fala Tadeusza Lubelskiego jest pierwszą w naszym piśmiennictwie
monografią tego zjawiska. Autor przedstawia całą historię nurtu
filmowego. Jego źródła wywodzi z młodzieńczego doświadczenia okupacji
przez przyszłych autorów, którzy w przeżywaniu kina znajdowali
rekompensatę za ówczesne upokorzenie. Omówiona zostaje "polityka
autorska" wypracowana w latach 50. na łamach miesięcznika "Cahiers du
Cinema". Poddane zostają analizie najważniejsze filmy - od zapowiedzi
nurtu (jak I Bóg ... stworzył kobietę Vadima), poprzez jego arcydzieła
(Czterysta batów  Truffaut, Hiroszima moja miłość Resnais, Do utraty
tchu Godarda), po utwory, które wyznaczyły jego zmierzch. Otrzymujemy
też opis późniejszej recepcji nurtu. Na drugą część książki składają się
szkice monograficzne poświęcone twórczości trojga wybitnych autorów
Nowej Fali: Francois Truffaut, Agnes Vardy i Erica Rohmera.  
Wartości, jakie niesie ze sobą książka Lubelskiego, są trojakiego
rodzaju: estetyczne, poznawcze i intelektualne. Estetyczne - bo praca
napisana została z dużą werwą, a czyta się ją jak sensacyjną powieść.
Poznawcze - bo przedstawia sporo mało znanych faktów, opinii i
wypowiedzi na temat Nowej Fali. Intelektualne - bo proponuje nowe
odczytania znanych
filmów.                                                        (z
recenzji Łukasza Plesnara)
                                                        
     Tadeusz Lubelski - ur. 1949 w Gliwicach, krytyk i historyk filmu,
tłumacz. Wykłada historię kina w Instytucie Sztuk Audiowizualnych
Uniwersytetu Jagiellońskiego, jest zastępcą naczel-nego redaktora
miesięcznika "Kino", stale współpracuje z "Tygodnikiem Powszechnym".
Opublikował m.in.: Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego
(1984), Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961
(1992, II wyd. 2000), Kino Krzysztofa Kieślowskiego (red., 1997); jako
tłumacz - Romanse i poematy Aleksandra Wertyńskiego (1996). Lata
1989-1993 spędził we Francji, jako lektor języka polskiego na Sorbonie.
Mieszka w Krakowie. 


Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.kinolab.independent.pl lub csw.art.pl

Zapraszamy i prosimy o publikację! - Monika Zarzycka (Promocja,
KINO.LAB)
.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących : do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB