WOKÓŁ ZBIGA - zapraszamy na spotkanie ze Zbigniewem Rybczyńskim

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 6 Mar 2001, 19:39:13 MET


ZBIG
WOKÓŁ RYBCZYŃSKIEGO
9 - 11. 03 i 18-19. 03. 2001

9. 	Pt. 	19.00: 	Otwarcie nowego cyklu SZTUKA DOKUMENTU 
- Pokaz przedpremierowy filmu ZBIG (o  Zbigniewie Rybczyńskim), reż.
Natalia Koryncka-Gruz, producent wykonawczy EUREKA FILMS), 2000, 52' 
- seans zamknięty
dodatkowy seans dla publicznosći:
 	20. 00: ZBIG, reż. Natalia Koryncka-Gruz, 2000, 52' oraz spotkanie ze
Zbigniewem Rybczyńskim 

10	Sob.	16.00	do 20. 30 	-  Seminarium o twórczości Rybczyńskiego,
udział wezmą: 
Zbigniew Rybczyński, 
Prof. Siegfried Zieliński (Kunsthochschule fur Medien, Kolonia)
Prof. Andrzej Gwóźdź (Uniwersytet Śląski, Katowice)
Prof. Maryla Hopfinger (IBL PAN)
Prof. Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki)
Prowadzenei: Dr. Zbigniew Benedyktowicz (Instytut Sztuki PAN), 
po wystąpieniach dyskusja panelowa 

PRZEGLĄD filmów Zbigniewa Rybczyńskiego:
10  Sob.     20.30 - KAFKA, 1992, 52' oraz wybór teledysków (ok. 50')
   11	niedz.	17.00 - MANHATTAN, 1991, 30' WASHINGTON DC, 1991, 30'
			CAPRICCIO #24, 1989, 10'
19.00 -  ORKIESTRA, 1990, 52' oraz Film o powstawaniu Orkiestry , 1990,
30'
20. 30 -  CZWARTY WYMIAR/THE FOURTH DIMENSION, 1988, 27', SCHODY/ STEPS,
1987, 25', DZIEŃ PRZED /THE DAY BEFORE, 1984,  1:40, DYSKRETNY UROK
DYPLOMACJI/ THE DISCREET CHARM OF THE DIPLOMACY, 1984, 2:28
18	niedz.	19.00	 - filmy polskie: KWADRAT, 1972, 4 min., TAKE FIVE,
1972, 5 min., PLAMUZ, 1973,18 min., ZUPA, 1974, 8 min., NOWA KSIĄŻKA,
1975, 10 min., Oj, NIE MOGĘ SIĘ ZATRZYMAĆ, 1975, 10', ŚWIĘTO, 1976, 10',
PIĄTEK - SOBOTA, 1977, 3', TANGO, 1980, 8 min., MEDIA, 1980, 2'
20. 30 - Rybczynski operatorem
SCENY NARCIARSKIE Z FRANZEM KLAMMEREM, reż. Bogdan Dziworski,  1980, 22'
WDECH - WYDECH, reż. Bogdan Dziworski,  1981, 30'
WANDA GOŚCIMIŃSKA - WŁÓKNIARKA, reż. W. Wiszniewski, 1975, 21 min.
VIDEOKASETA, reż. Filip Bajon, 1976
19	Pon.	19.00	Rybczynski operatorem
   TAŃCZĄCY JASTRZĄB, reż. G. Królikiewicz, 1977, 98'

Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.kinolab.independent.pl lub csw.art.pl


Zbigniew Rybczyński jest jednym z najwybitniejszych polskich twórców
filmowych, zdobywcą Oskara (1983) za film krótkometrażowyTango .
Eksperymentuje z materią sztuk wizualnych, korzysta z
najnowocześniejszych technologii elektronicznych. Jego filmy zaskakują
inscenizacyjnym rozmachem.  Orkiestra  czy  Kafka  to multimedialne
dokonania, które skutecznie przełamują bariery oddzielające tradycyjnie
rozumianą twórczość filmową od video artu czy doświadczeń telewizyjnych
reklamówek.
Film o Zbigniewie Rybczyńskim jest pomyślany jako portret artysty w
czasie  i przestrzeni. Odbywamy wraz z nim podróż po świecie stworzonej
przez niego fikcji; artysta jest naszym przewodnikiem po własnych
filmach, a także swojej biografii. Film ten przedstawia drogę, którą
podążał i którą przebył artysta od najwcześniejszych swoich poszukiwań ,
realizacji i doświadczeń twórczych, aż do chwili obecnej. Prowadzi do
punktu, w którym się teraz znalazł, do prac i realizacji, którymi się
teraz zajmuje.
Rybczyński komentuje swoje dzieła pojawiające się na monitorach.
Rozpoczyna od filmów zrealizowanych w latach siedemdziesiątych w
łódzkiej "Filmówce" (Kwadrat) i Semaforze (Media, Zupa, Nowa książka,
Oj, nie mogę się zatrzymać, Tango), poprzez teledyski zrealizowane w
połowie lat osiemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych (m.in. dla Simple
Minds, Pet Shop Boys, czy film do  Imagine  Johna Lennona), dochodzi do
produkcji filmowych z końca lat osiemdziesiątych i początku
dziewięćdziesiątych, zrealizowanych w Stanach Zjednoczonych i Europie
Zachodniej przy użyciu najnowszych technik video (m.in. telewizji
wysokiej rozdzielczości - High Definition TV), takich jak:  Czwarty
wymiar, Schody, Orkiestra, Capriccio, Kafka, Manhattan.
Rybczyński mówi o technicznych szczegółach swoich eksperymentów
filmowych. W Kwadracie obrazy składają się z kwadratów-pikseli, jak we
współczesnym obrazie komputerowym  (w roku 1972 była to zupełna nowość).
W Nowej książce rozbił ekran na 9 kadrów, których akcja dzieje się
jednocześnie. Bohater przechodzi z jednego kadru do drugiego. W Tangu w
kulminacyjnym momencie pojawia się na ekranie dwudziestu kilku
bohaterów. Każdy z nich został nagrany osobno. Połączenie ich w jednym
obrazie wymagało ogromnej precyzji i wykonania ręcznie 30 tysięcy masek.
W Schodach w słynną sekwencję masakry na schodach odeskich z filmu
Pancernik Patiomkin zostali wmontowani współcześnie nagrani aktorzy.
W swoich późniejszych filmach Rybczyński korzysta ze skonstruowanego
przez siebie systemu komputerowego sterowania kamerą tzw. motion
control. Dzięki temu, jak również dzięki technice blue box i
komputerowej obróbce obrazu, Rybczyński może nagrywać osobno
poszczególnych aktorów, tło, scenografię, rekwizyty i łączyć to wszystko
w jedną spójną całość (Kafka, Orkiestra, Schody, Czwarty wymiar).
Uzyskuje w ten sposób efekty niemożliwe do przeprowadzenia przy
tradycyjnym sposobie filmowania. Według Rybczyńskiego tą drogą powinna
iść sztuka filmowa. Poznajemy więc Rybczyńskiego również jako
konstruktora i wynalazcę, doskonale zorientowanego w najnowszych
osiągnięciach technicznych.
Dowiadujemy się wreszcie o obecnych projektach Rybczyńskiego i jego
planach na przyszłość. Widzimy jego pracownię w Kolonii, gdzie
Rybczyński przedstawia projekt kamery o kącie widzenia 180 stopni. Mówi,
że jego marzeniem jest stworzenie takiego sposobu zapisu obrazu, który
by dokładnie oddawał to, co widzi człowiek, łącznie z koniuszkiem jego
nosa. Film zawiera też fotografie rodzinne Rybczyńskiego oraz fotografie
i materiały filmowe przedstawiające Rybczyńskiego w trakcie realizacji
swoich filmów.
- materiały promocyjne TVP S.A oraz EUREKA FILMS

Program przygotowany we współpracy z Instytutem Goethego w Warszawie,
Programem 2 TVP, Instytutem Sztuki polskiej Akademii Nauk, Eureka Films

Zapraszamy i prosimy o publikację! - Monika Zarzycka (Promocja,
KINO.LAB)
.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących : do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB