AMERYKAÑSKIE ANIMACJE NIEZALE¯NE w Kinie.Lab!!!!

Monika Zarzycka M.Zarzycka w csw.art.pl
Wto, 12 Gru 2000, 16:48:19 MET


Już w piątek AMERYKAŃSKIE ANIMACJE NIEZALEŻNE w Kinie.Lab!!!!
Serdecznie Zapraszamy....

15. 12. 2000, godz. 19.00 i 21.00
STRUMIENIE ŚWIADOMOŚCI
Amerykańska animacja niezależna
87 min.

(...) Towar i sztuka. Do dziś ten podział widoczny jest w amerykańskim
filmie animowanym, jak nigdzie na świecie. Towar to komercyjna produkcja
wielkich studiów, seriale telewizyjne i reklama. Sztuka jest dziełem
"niezależnych" twórców, często robiących filmy samotnie, we własnym
mieszkaniu, z wewnętrznej potrzeby, pasji, miłości do ruchomych obrazów.
Zarabiają oni na swoje autorskie dzieła najczęściej ucząc w college'ach
lub realizując filmy zleceniowe, których nie traktują w kategoriach
sztuki. Nazywani są często, przynajmniej niektórzy z nich,
"awangardzistami", "eksperymentorami". Od lat ich właśnie utwory
reprezentują głównie Amerykę na międzynarodowych festiwalach animacji.
Kilka lat temu David Ehrlich i George Griffin stworzyli połtoragodzinny
zestaw amerykańskiej animacji niezależnej z lat 1984-1988, który nazwali
Streams of Consciousness (Strumienie świadomości). Wprawdzie znalazły
się w nim filmy tylko trzynastu twórców, a więc daleko mu do pełnej
reprezentacji, to jednak warto mu się przyjrzeć pod kątem wyłowienia
zjawisk w jakiś sposób typowych dla dwóch ostatnich dekad. Zestaw objął
dzieła następujących artystów: Joeya Ahlbuma, Karen Aqua, Jima
Blashfielda, Rose Bond, Sally Cruikshank, Jima Duesinga, Amy Kravitz,
Marcy Page, Sary Petty, Dennisa Piesa, Joanny Priestly i obu autorów.
Griffin i Ehrlich, wedle własnych słów, przy wyborze kierowali się
jednym, dość pojemnym kryterium: filmy miały, na swój indywidualny
sposób, obrazować "świat wewnętrzny" twórców.
Samotność - pisali - jest niezbędnym warunkiem animacji, podobnie jak
pisania czy malowania. Nawet realizowane kolektywnie kreskówki opierają
się w końcu na talentach rysunkowych pojedynczych artystów mających
przed sobą tylko ołówek i papier. W przypadku animatorów niezależnych
(którzy projektują, animują i piszą swoje filmy) ten samotniczy proces
prowadzi do zgłębiania wewnętrznego świata, gdzie mity przeplatają się
ze snami. [...] Czy [wybrane przez nas] utwory tworzą jakąś
neoekspresjonistyczną tendencję, przedłużenie mitologiczno-poetyckiego
kina Mayi Deren, albo rodzimy ekwiwalent europejskiego surrealizmu, może
być przedmiotem dyskusji. [...] Z pewnością da się w nich znaleźć wpływy
Borowczyka, Norsteina i Švankmajera, czy amerykańskich "trikowców" -
Breera i VanDerBeeka. Hollywood wyciska także swoje piętno nawet na
tych, którzy ignorują albo niedopuszczają do siebie jego podstawowych
ideałów.
Myślę, że powyższe słowa oddają dobrze i dzisiejszego ducha
amerykańskiej animacji niezależnej.
- Marcin Giżycki, fragment książki Nie tylko Disney. Rzecz o filmie
animowanym

FACE LIKE A FROG / TWARZ JAK ŻABA - Sally Cruikshank czyni ze
zjawiskowej kreskówki Fleischera swój zwariowany świat nieprawdopodobnej
groteski. Jej pełna lekkości synteza kwietnego rodzimego malarstwa rodem
z wesołego miasteczka pulsuje od początku do końca w rytm klezmerskiej
muzyki Danny Elfman'a.

NINE LIVES / DZIEWIĘĆ ŻYĆ - U Karen Acqua kot w kolejnych epizodach
odsłaniających jego szachrajstwa to suma możliwości dostępnych dla
osobowości człowieka. Łaska, mądrość, tajemnica i przeznaczenie składają
się na maskaradę życia.

VOICES / GŁOSY - Joanna Priestley po prostu mówi poprzez swoje rysunki o
wielu swoich (i naszych) lękach, które niesie współczesny świat. Ten
film to wspaniałe okno, z którego można z dystansem spojrzeć na własny
artystyczny image; przypomina, że "to wszystko dzieje się w naszej
głowie".

SKYHEART / SERCE W CHMURACH - Dennis Pies manipulując formalnym wymiarem
kina tworzy poruszające obrazy o nieprzeciętnej piękności. Jak Georgia
O'Keeffe z pełną oddania precyzją zanurza się w medytacyjny świat
nieustannie przekształcających się, nakładających się na siebie i
ponownie scalających się kształtów.

PARADISIA - Film Macy Page został niedawno nagrodzony na Festiwalu
Filmów Animowanych w Zagrzebiu za wspaniałą grafikę. Ta zmysłowo
ekstatyczna wizja wyznacza filmowi animowanemu nowe standardy
produkcji/projektowania. 10-letnie doświadczenie w animacji
odzwierciedla się w bogatej ozdobnej stylistyce tej opowieści o
heroicznym poszukiwaniu zmysłowego spełnienia.

THE TRAP / PUŁAPKA - Ostatnia praca Amy Kravitz stanowi ścisłe
następstwo jej wspaniałego filmu RIVER LETHE / RZEKA LETE. Została
zainspirowana cytatem z powieści Soul's on Fire Elie Wiesel: "I wciąż
próbuję wyobrazić sobie mojego dziadka w pociągu, którym odjechał." Ta
przykuwająca uwagę wyprawa w mrok jest w całości stworzona poprzez grę
światła i cienia przy użyciu czarnego ołówka do litografii na papierze
czerpanym. Emocjonalność wyraża się w minimalistycznej formie.

THICKET / GĄSZCZ - Mroczna fantazja George'a Griffina o powrocie
wędrowca do domu;  jako procesjonalna pieśń żałobna posłużyła mu
Cradlesong Elegy/ Elegijna kołysanka Busoniego. Film powstawał przez
rok, podczas którego jego ojciec umierał na raka. Opowiada o
archeologicznej wyprawie w przeszłość artysty, zarówno pod względem
stylu rysowania, jak i zawartości emocjonalnej.

TUGGING THE WORM  - James Duesing i jego niesamowite piekło
zmieniających się ról, paranoicznych prymusów, istot poszukujących
wrażeń  ze skrzydłami insektów i wypomadowanych punków o niejasnej płci.
Ten dom wariatów pełen jest diabolicznych gier i zabaw, groźne klowny
torturują dzieci, anioły tańczą na główce szpilki, a ex-przyjaciółki
zawsze zjawiają się w niefortunnych momentach.

PRELUDES IN MAGICAL TIME / PRELUDIA MAGICZNEGO CZASU - Sara Petty
kontynuując "nie-obiektywną" tradycję animacji Oskara Fischingera
swobodnie ustanawia własną gramatykę estetyczną rysunku pastelą. Jej
najnowsza praca odwołująca się do sonat Bacha to dojrzała i udoskonalona
kontynuacja wcześniejszego głośnego filmu FURIES / FURIE.

PARADE /PARADA - Joey Ahlbum łączy surową prostotę w stylu graffiti ze
osobliwie kąśliwym humorem: Keith Haring napotyka Królika Krzyżowca.
Mętlik montażu i kulturowych kolizji - pyszałkowate kobiety dobosze,
sowiecka architektura, policyjne zbiry, i wszech-amerykański rytuał
jedzenia jaj sadzonych - wszystko ma równe znaczenie.

DISSIPATIVE FANTASIES / ULOTNE FANTAZJE - David Ehrlich tworzy swój
nieustannie zmieniający się świat kryształowych form nakładając warstwy
kalki rysunkowej. Technikę tę doskonalił przez lata, jest jego znakiem
firmowym. Paradoksalna parabola o pułapce artystycznego solipsyzmu, w
której wnętrze kadru służy za okno na niespokojny zewnętrzny świat. Te
kolorowe rysunki stawiają interesujące pytanie o punkt przecięcia
estetyki i polityki.

NEXUS - Rose Bond rysuje, maluje i stosuje mit w filmie jako analogię do
manualnych zdolności "sztuki kobiet" czy społeczeństw "prymitywnych".
Przeplata rytmicznie obrazy i wzorce ze społeczeństw matriarchalnych na
przemian z postaciami nagich postaci kobiecych tworząc pulsujący hymn ku
czci życia.

SUSPICIOUS CIRCUMSTANCES / PODEJRZANE OKOLICZNOŚCI - Jim Blashfield we
wspaniałej surrealistycznej parodii tajemniczych historii typu
science-fiction pokazuje dziwne rzeczy, które dzieją się w uroczym
domostwie Jan-Mar Court Apartments. Faceta w stylu mechanika z lat 50.
otaczają  nieprzebrane ilości przedmiotów przypominających szczątki
rozbitego statku czy rzeczy wyrzucane na brzeg morza, które walają się w
jego salonie. Eksperymentalna technika kserograficznego kolażu
codziennego życia przedstawia ikonografię umysłu obciążonego własnym
bagażem kulturowym.

Prosimy o publikacje. Dziękujemy!

Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie CSW od wtorku do niedzieli w
godz. 11.00 - 17.00, w piątki do 21.00 lub przed seansem. Rezerwacje pod
numerem 628 12 71-3 wew. 135 lub 160.




.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących : do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino.lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino.lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB