PERŁY ANIMACJI

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Śro, 29 Lis 2000, 16:50:46 MET


PERŁY ANIMACJI
1. 12. (piątek) godz. 19.00 i 21.00  - POKAZ I: POLSKA
2. 12. (sobota) godz. 19.00 i 21.00 - POKAZ II: ŚWIAT
Wybór: Marcin Giżycki. Pokazom towarzyszy promocja książki M.
Giżyckiego: "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym"


Filmy wybrane do pokazów należą do najwybitniejszych dzieł polskiej i
światowej animacji. Nie jest to jednak próba stworzenia kanonu filmu
animowanego, a jedynie prezentacja - z konieczności ograniczona
dostępnością kopii i czasem projekcji - kilkudziesięciu szczególnie
cenionych przez krytyka Marcina Giżyckiego pozycji tego gatunku. Mimo
wspomnianych ograniczeń, które odcisnęły swoje piętno zwłaszcza na
programie zagranicznym, udało się jednak zebrać, i to wyłącznie z
archiwów krajowych, zaskakująco dużo ważnych i reprezentujących różne
szkoły i kierunki filmów.

Pokaz I: Polska
Zmiana warty (1958) - nowatorskie użycie przedmiotów (pudełek od
zapałek) zamiast tradycyjnych lalek; Szkoła (1958) - nowatorskie użycie
fotografii jako tworzywa graficznego; Mały western (1960) - przełamanie
konwencji okonturowanych postaci w filmie rysunkowym na rzecz swobodnego
ich malowania pędzlem na celuloidach; Labirynt (1962) - animowany kolaż,
arycydzieło metafory politycznej; Wszystko jest liczbą (1966) -
znakomita polityczna metafora zapomnianego nieco dzisiaj mistrza; Apel
(1979) - dowód, że animacja może mówić o tak poważnych sprawach, jak
obozy zagłady; Podróż (1970) - jeden z najbardziej prowokacyjnych filmów
animowanych w historii gatunku; Droga (1971) - czołowy film nurtu
filozoficznego polskiej animacji; Kierdel (1973) - wystarczy powiedzieć
tylko tyle: Czeczot; Refleksy (1979) - dzieło całkowicie osobne, z
niczym nie porównywalne; Ostry film zaangażowany (1979) - jeden z
najśmieszniejszych polskich filmów kiedykolwiek zrealizowanych i to na
dodatek bez kamery; Tango (1980) - Oscar!; Solo na ugorze (1981) - jeden
z niewielu filmów wyrażających ducha odwilży posierpniowej; Łagodna
(1985) - Dostojewski w niezwykłej technice gipsowej.

Pokaz II: Świat
Zemsta operatora filmowego (1911) - jeden z pionierskich filmów
lalkowych: owadzi trójkąt małżeński; Idea (1932) - przejmujący film
polityczny według drzeworytów Fransa Masereela; Noc na Łysej Górze
(1933) - niezwyczajna technika: ekran szpilkowy; Blinkity Blank (1955) -
arcydzieło animacji bezkamerowej; W pogoni za jabłkiem (1962) - wczesne
dzieło przyszłego twórcy Żółtej łodzi podwodnej; Ślimaki (1965) -
Topor!; Mówca (1962) - jeden z najlepszych przykładów czeskiej szkoły
lalkowej; Mur (1965) - czołowy film niegdyś sławnej szkoły zagrzebskiej;
Zielona planeta (1965) - znakomity film przez wiele lat nieznanego we
własnym kraju mistrza; Wojna z kolorem (1966) - jeszcze jeden nie znany
u nas mistrz (rodem z Belgii); Szparag (1978) - niezwykła feria
podszytych erotyzmem obrazów jednej z największych amerykańskich
animatorek niezależnych; Mucha (1980) - Oscar dla Węgrów; Ulica
krokodyli (1986) - Szulc z muzyką Lecha Jankowskiego w wydaniu kultowych
reżyserów z Londynu.

Pokazy są też okazją zaprezentowania nowej książki Marcina Giżyckiego
"Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym".

"NIE TYLKO DISNEY. RZECZ O FILMIE ANIMOWANYM"
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, PWN
Ta bogato ilustrowana książka jest próbą choćby częściowego wypełnienia
dotkliwej luki w polskim piśmiennictwie filmowym, w którym brak było
dotychczas pozycji zajmujących się powszechną historią filmu animowanego
i analizą jego najwybitniejszych dokonań. Tom "Nie tylko Disney" jest
plonem dwudziestopięcioletnich związków autora z filmem animowanym.
Złożyły się nań eseje o najwybitniejszych twórcach animacji w Polsce i
na świecie, a także teksty na temat wybranych zagadnień z historii i
estetyki tej dyscypliny. Uzupełnieniem całości są wywiady z kilkoma
znanymi filmowcami ukazujące proces powstawania filmu animowanego
niejako od kuchni.


MARCIN GIŻYCKI
Historyk sztuki i filmu, krytyk. W latach 1979-81 był redaktorem
naczelnym kwartalnika "Animafilm" - organu Międzynarodowego
Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego (ASIFA). Pracował też w
redakcjach "Projektu" i "Literatury". Od 1988 r. związany jest z
amerykańską uczelnią Rhode Island School of Design w Providence (USA).
Jest autorem książek "Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce"
(1988) oraz "Awangarda wobec kina" (1996). Zrealizował kilka filmów
dokumentalnych, m.in. "Providence, to ja! Opowieść o H. P. Lovecrafcie i
jego mieście" (1997) i "Nieortodoksyjna geometria" (razem z Peterem
O'Neillem; 1998, o Ursuli von Rydingsvard), "Wyspa Jana Lenicy" (1998).

Serdecznie zapraszamy!!!!






Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie CSW od wtorku do niedzieli w
godz. 11.00 - 17.00, w piątki do 21.00 lub przed seansem. Rezerwacje pod
numerem 628 12 71-3 wew. 135.
 PERŁY ANIMACJI 
PROGRAM I: POLSKA, 114 min., 1. 12. 2000, godz. 19.00 i 21. 00
1. Zmiana warty, Włodzimierz Haupe i Halina Bielińska, 1958, 8 min.
2. Szkoła, Walereian Borowczyk, 1958, 8 min.
3. Mały western, Witold Giersz, 1964, 6 min.
4. Labirynt, 1962, Jan Lenica, 10 min.
5. Wszystko jest liczbą, 1966, Stefan Schabenbeck, 7 min.
6. Apel, Ryszard Czekała, 1970, 7 min.
7. Podróż, Daniel Szczechura, 1970, 7 min.
8. Droga, Mirosław Kijowicz, 1971, 4 min.
9. Kierdel, Andrzej Czeczot i Bronisław Zeman, 1973, 6 min.
10. Refleksy, Jerzy Kucia, 1979, 6 min.
11. Ostry film zaangażowany, Julian Józef Antoniszczak,1979, 8 min.
12. Tango, Zbigniew Rybczyński, 1980, 10 min.
13. Solo na ugorze, Jerzy Kalina, 1981, 7 min.
14. Łagodna, Piotr Dumała, 1985, 12 min.


PROGRAM II: ŚWIAT, 115 min., 2. 12. 2000, godz. 19.00 i 21. 00
1. Zemsta operatora filmowego, Władysław Starewicz, Rosja 1911, 8 min.
2. Idea, Berthold Bartosch, Francja 1932, 20 min. 
3. Noc na Łysej Górze, Francja, Alexander Alexeieff i Claire Parker,
1933, 7 min.
4. Blinkity Blank, Norman McLaren, Kanada 1955, 5 min.
5. W pogoni za jabłkiem, George Dunning, Anglia 1962, 4 min.
6. Mówca, Bretislav Pojar, Czechosłowacja 1962, 8 min. 
7. Mur, Ante Zaninowicz, Jugosławia 1965, 5 min.
8. Ślimaki, René Laloux i Roland Topor, Francja 1965, 10 min.
9. Zielona planeta, Piotr Kamler, Francja 1965, 7 min.
10. Wojna z kolorem, Raoul Servais, Belgia 1966, 7 min.
11. Szparag, Susan Pitt, USA 1978, 18 min.
12. Mucha, Ferenc Rofusz, Węgry 1980, 5 min.
.
KINO.LAB - nowe kino
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
tel. 628 12 71-3 wew. 135 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 6 - 10 zł.
Subskrypcja informacji bieżących : do majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o treści:
subscribe kino.lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino.lab


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB