Przegląd filmów Wojciecha Marczewskiego

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Śro, 8 Lis 2000, 16:43:24 MET


Zapraszamy Państwa na przegląd filmów znanego polskiego reżysera
Wojciecha Marczewskiego.
Do Zobaczenia w KINO.LABie !!!
25-29.11.2000
godz. 19.00
Wojciech MARCZEWSKI
Przegląd filmów
25	Sb.	19.00	Ucieczka z kina "Wolność", 1990, 87 min.
26 	Niedz. 	19.00	Dreszcze, 1981, 101 min. / Film o powstaniu Dreszczy,
reż. J. Szczerba
27	Pon.	19.00	Klucznik, 1979, 84 min. / Czas zdrady, 1997, 63 min.
28	Wt.	19.00	Zmory, 1978, 100 min.

Centrum Sztuki Współczesnej, Studio Filmowe TOR, Telewizja Polska,
Studio A oraz Gutek Film zapraszają na przegląd filmów Wojciecha
Marczewskiego odbywający się w dniach 25-29.11.2000 w kinie CSW LAB.
Przedpremierowy pokaz najnowszego filmu reżysera Weiser wraz ze
spotkaniem z reżyserem odbędzie się w styczniu 2001r.  

WOJCIECH MARCZEWSKI - ur. w Łodzi w 1944 roku. Ukończył wydział
reżyserii łódzkiej Filmówki. Wykładowca Szkół Filmowych w Londynie,
Berlinie, Kopenhadze, Łodzi i Katowicach. Na początku lat 90-tych
dziekan reżyserii w Narodowej Szkole Filmowej w Londynie. Zrealizował
miedzy innymi takie filmy jak: "Ucieczka z kina <Wolność>", "Dreszcze",
"Zmory", "Odejścia,  powroty",  "Klucznik", "Czas Zdrady". W tej chwili
kończy pracę nad najnowszym filmem kinowym pt.: "Weiser", którego
premiera odbędzie się w styczniu 2001 roku.

UCIECZKA Z KINA "WOLNOŚĆ"
Rok: 1990, Studio Filmowe "Tor", Telewizja Polska, Crone Film Produktion
A/S (Dania)
Scenariusz i Reżyseria: Wojciech Marczewski, Zdjęcia: Jerzy Zieliński,
Scenografia: Andrzej Kowalczyk, Muzyka: Zygmunt Konieczny, Występują:
Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Piotr
Fronczewski, Władysław Kowalski, Michał Bajor, Jan Peszek, Jerzy
Bińczycki, Krzysztof Wakuliński, Ewa Wiśniewska.
Kultowy film przełomu politycznego w Polsce 1989 roku. Opowieść prawie
fantastyczna w stylu Bułhakowa, a przez to sugestywnie oddająca czas
olśnienia Polaków wolnością- na początku nierzeczywistą jak postaci
otrzymujące wolę i wygłaszające własne kwestie z kinowego ekranu. Jest
to historia cenzora - literata, który przez kompromis z samym sobą
zaprzedał swój talent indoktrynacji komunistycznego systemu. Powrót do
własnej godności jest możliwy - wystarczy przekroczyć nierzeczywistą
granicę ekranu: między iluzją wolności, która staje się coraz bardziej
realna a dotychczasową rzeczywistością, której absurd czyni ją coraz
bardziej nierzeczywistą. Ale horyzont wolności przesłania mrok
wspomnień... Wspaniała kreacja Janusza Gajosa, dla którego przewodniczką
w rzeczywistości po drugiej stronie ekranu staje się Małgorzata - Teresa
Marczewska. 

DRESZCZE
Rok: 1981, Zespół Filmowy Tor
Scenariusz i Reżyseria: Wojciech Marczewski, Zdjęcia: Jerzy Zieliński,
Scenografia: Andrzej Kowalczyk, Muzyka: Andrzej Trzaskowski, Występują:
Tomasz Hudziec, Teresa Marczewska, Marek Kondrat, Zdzisław Wardejn 
Władysław Kowalski, Jerzy Bińczycki, Bogusław Linda, Marian Opania,
"Srebrny Niedźwiedź" na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Berlinie w
1982.
Dreszcze weszły na ekrany w listopadzie 1981 roku. W trakcie trzech
tygodni do stanu wojennego, zanim nie zostały wycofane z kin biły
rekordy frekwencyjne. Polska z 1956 roku, widziana jest w filmie oczyma
dojrzewającego chłopca. Wybór między domem rodzinnym i tradycyjnymi
wartościami  a pokusą łatwego poczucia siły za cenę indoktrynacji 
komunistycznej ideologii rozstrzyga w oczach chłopca piękna druhna-
wieszczka komunizmu. Splot ideologicznego i emocjonalnego uwodzenia
przecina nagła zmiana sytuacji politycznej kraju.

FILM O POWSTANIU DRESZCZY, Realizacja: Jacek Szczerba
Wywiad-rzeka z Wojciechem Marczewskim. Wspomnienia, na motywach których
powstał scenariusz Dreszczy. Reżyser zabiera nas w podróż do miejsc
swojego dzieciństwa. Razem z nami odbywa wędrówkę w labiryncie pamięci.

ZMORY
Rok: 1978, Zespół Filmowy "Tor", Reżyseria: Wojciech Marczewski,
Scenariusz: Pavel Hajny, Dialogi: Wojciech Marczewski, Zdjęcia: Wiesław
Zdort, Scenografia: Zbigniew Warpechowski, Muzyka: Zygmunt Konieczny,
Występują: Piotr Łysak, Tomasz Hudziec, Bronisław Pawlik, Teresa
Marczewska, Hanna Skarżanka, Michał Pawlicki, Jan Nowicki , Teresa
Budzisz-Krzyżanowska, Główna Jury Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych
w Gdyni w 1979.
Zmory to ekranizacja skandalizującej powieści Emila Zegadłowicza z
dwudziestolecia międzywojennego. Klimat Galicji sprzed I wojny światowej
posłużył w filmie jako malownicze tło dla historii psychicznego i
seksualnego dojrzewania kilkunastoletniego chłopca. Przerwany nagle
bliski kontakt z ojcem, nieudana relacja z matką, rygor austriackiej
szkoły, budzący się seksualizm i inicjacja polityczna bohatera- tworzą
wrażliwy zapis przekraczania progu dzieciństwa i wchodzenia w nie zawsze
przychylną rzeczywistość. 

KLUCZNIK
Rok: 1979, Scenariusz i Reżyseria: Wojciech Marczewski, Zdjęcia: Jerzy
Zieliński, Scenografia: Andrzej Kowalczyk, Muzyka: Zygmunt Konieczny,
Występują : Wirgiliusz Gryń, Tadeusz Łomnicki, Jerzy Radziwiłowicz,
Stanisława Celińska, Henryk Machalica. 
Adaptacja sztuki Wiesława Myśliwskiego ukazuje wieś Polską tuż po
wojnie. Ziemiańsko-szlachecka tradycja zostaje zastąpiona nowym ludowym
ładem. Chłopi powoli grabią dworski majątek, ale nie śmieją wtargnąć do
pałacu umierającego pana. Jego ostatnim powiernikiem staje się Klucznik.
Wspaniała kreacja Tadeusza Łomnickiego, który jako świadomy końca swojej
epoki hrabia odchodzi kpiąc z nieubłaganych praw dziejowych. 
 
CZAS ZDRADY
Rok: 1997, Telewizja Polska S.A. , Studio A, Reżyseria: Wojciech
Marczewski, Scenariusz: Wojciech Marczewski , Witold Zalewski , Maciej
Strzembosz, Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Scenografia: Janusz Sosnowski,
Kostiumy: Zofia de Ines, Muzyka: David Reilly, Występują: Janusz Gajos,
Jerzy Radziwiłowicz,  Krzysztof Wakuliński, Agnieszka Krukówna, M.
Benoit, R. Mohr.
Film jest widowiskiem telewizyjnym. W czasie dusznego toskańskiego lata,
wygnany z książęcego dworu Nicolo Machiavelli, toczy ze sobą dysputę o
prawach  boskich i ludzkich. Jego wyimaginowanym przeciwnikiem i
rozmówcą jest Savonarola- spalony za herezje reformator religijny.
Machiavelli znany ze swych drastycznych teorii, w których cel uświęcał
środki, broni ludzkiego prawa do decydowania o wolności swoich czynów. W
zamian płaci iście faustowską cenę. Wbrew pozorom cała opowieść jest
niezwykle współczesna a renesansowa sceneria rozłamuje się co chwilę
ukazując dzisiejszą rzeczywistość.

WEISER
Rok: 2000, Produkcja: Studio Filmowe TOR, Vega Film AG, Provobis Film,
Telewizja Polska S.A., HBO, Softbank S.A., Plus GSM, Euroimages, Komitet
Kinematografii, Studio "A", Amgic Hour Films 
Scenariusz i Reżyseria: Wojciech Marczewski, Zdjęcia: Krzysztof Ptak,
Scenografia: Andrzej Kowalczyk, Muzyka: Zbigniew Preisner, Występują:
Marek Kondrat, Krystyna Janda, Juliane Kohler, Teresa Marczewska,
Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Globisz, Mariusz Benoit, Marian Opania,
Janusz Gajos, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Piotr Fronczewski, Magdalena
Cielecka, Maciej Marczewski, Natalia Lesz, Leszek Możdżer, Michał
Pawlicki, Andrzej Basiukiewicz, Maciej Jaszczuk, Ola Frycz, Kuba
Woźniakowski, Rafał Bednarz.
Film o tajemnicy, dziecinnej wierze, zdradzie i poszukiwaniu raju
utraconego...
Oparty na głośnej powieści Weiser Dawidek gdańskiego pisarza Pawła
Huellego, książki uznanej za najlepszą powieść polską lat 80-tych.
Tajemnica dzieciństwa, cudowna wiara w nadprzyrodzone zjawiska związane
z zagadkowym rudowłosym chłopcem - Weiserem, pozostają dla dorosłych
bohaterów dręczącym pytaniem. Zielone, słoneczne lato z dzieciństwa i
szara, jesienna teraźniejszość to ilustracja utraconego na zawsze czasu
cudów. Mimo tego, że akcja filmu rozgrywa się w dwóch równolegle
prowadzonych planach czasowych, w latach 60-tych i obecnie, to nie ulega
wątpliwości, że jest to film w pełni współczesny i to w każdym sensie
tego słowa. Nie tylko dlatego, że główny bohater porusza się w tej samej
rzeczywistości co my - widzowie, ale także przez zadawane pytania o
tajemnicę życia i jego sens. Nader wszystko jest to film współczesny w
formie i rytmie opowiadania. Duże wrażenie robią także świetne zdjęcia
Krzysztofa Ptaka i bardzo "niepreisnerowska" muzyka Zbigniewa Preisnera. 

ZAPRASZAMY!!!!



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB