PRZEGLĄD JAPOŃSKIEGO FILMU FABULARNEGO

Ula Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 31 Paź 2000, 16:31:49 MET


Ambasada Japonii w Warszawie 
oraz 
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

4 - 12./ 19 - 21. 11. 2000
godz. 19.00

Zapraszają na

PRZEGLĄD 
FILMU 
JAPOŃSKIEGO 
towarzyszący wystawie GENDAI - MIĘDZY CIAŁEM I PRZESTRZENIĄ
WSPÓŁCZESNA SZTUKA JAPONII w Galerii 2 CSW


4./Sb./Bejing Watermelon, reż. Nobuhiko Obayashi, 1990, 135'
5./Niedz./Kamikaze Taxi, reż. Masahito Harada, 1995, 150'
6./Pon./Dreamy Fifteen, reż. Somai Shinji, 1980, 106'
7./Wt./Melody in Gray, reż. Masahiro Shinoda, 118' 
8/Śr./ A story of Jiro, Tokihisa Morikawa, 1987, 129'
9./Czw./ The Disincarnates, reż. Nobuhiko Obayashi, 1988, 109'
10/Pt./ A Scene at the Sea, reż. Takeshi Kitano, 1991, 101'
11/Sb./A Fugitive from the Past, reż. Tomu Uchidam, 170'
12/Niedz./Tokyo Heaven, reż. Somai Shinji, 1991, 108'
19/Niedz./ Double Suicide at Sonezaki, reż. Y. Masumura, 1978, 112'
20/Pon./The life of Chikuzan, reż. Kaneto Shindo, 1977, 123' 
21/Wt./Tokyo Lullaby, reż. Jun Ichikawa, 1997, 87'

Przegląd japońskich filmów fabularnych prezentuje szerokie spektrum
zainteresowań filmowców japońskich na przestrzeni ostatnich
pięćdziesięciu lat. Obejmuje zarówno tradycyjny film realistyczny,
klasykę Juna Ichikawy, jak i poetyckie kino gangsterskie i obyczajowe, w
tym nieznany dotąd w Polsce film Takeshi Kitano. Jest to jedyna i
niepowtarzalna okazja obejrzenia większości z prezentowanych filmów.
Listy dialogowe przeczyta lektor. Wszystkie filmy dodatkowo mają
angielskie napisy.

Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie CSW od wtorku do niedzieli w
godz. 11.00 - 17.00, w piątki do 21.00 lub przed seansem. Rezerwacje pod
numerem 628 12 71-3 wew. 135 i 160.  
 4./Sb./ Beijing Watermelon / Pekiński arbuz, reż. Nobuhiko Obayashi,
1990, 135 min., scenariusz: Yoshihiro Ishimatsu, muzyka: Nobuhiko
Obayashi

Ciepła komedia jednego z najlepszych japońskich reżyserów filmów
komediowych. Film oparty jest na autentycznych przygodach grupy
chińskich studentów w Japonii. Chińczycy, nie potrafiący poradzić sobie
z wysokimi kosztami utrzymania, padają ofiarą obiegowych przesądów i
uprzedzeń. Jedynym Japończykiem, który przychodzi im z pomocą pomimo
sprzeciwu całej swojej rodziny, jest właściciel sklepu warzywnego. Po
powrocie do Chin, z wdzięczności zapraszają go do Pekinu. Właśnie wtedy
dochodzi do masakry na Placu Tiananmen. Obayashi nie filmował w Pekinie,
lecz odtworzył zadziwiająco wiernie i bezstronnie nowe Chiny w studio,
nadając filmowi silny podtekst polityczny.   

5./Niedz./ Kamikaze Taxi, reż. Masahito Harada, 1995, 150 min.

Młody żołnierz yakuzy szuka zemsty na polityku wysokiego szczebla po tym
jak jego dziewczyna, prostytutka umiera po spotkaniu z nim. Wyrusza na
samobójczą misję. Po drodze pomaga mu taksówkarz, który niedawno wrócił
do Japonii z południowej Afryki po wielu latach i zmaga się teraz z
biedą i uprzedzeniami Japończyków. 

6./Pon./ Dreamy Fifteen / Piętnastoletni marzyciel, reż. Soomai Shinji,
1980, 106 min.

Tasiro Yuusuke, który planuje w przyszłości zostać prawnikiem,
rozpoczyna naukę w prestiżowym tokijskim liceum. Ma zamieszkać w domu
swojego wujka, który często wyjeżdża w interesach i wynajmuje pokoje
studentom. Pomyłka agencji wynajmu mieszkań sprawia, że w tym samym domu
zamieszkuje Kei Yamaba - najpiękniejsza dziewczyna w szkole i koleżanka
z klasy Tasiro. Istnieje niebezpieczeństwo, że fakt ten odkryją władze
szkolne. Tasiro zakochuje się w dziewczynie, ale jednocześnie drażni go
jej nonszalanckie podejście do ich wspólnego "kłopotu". Obydwoje
angażują się w inne związki, ale w końcu odkryć, że łączy ich coś więcej
niż wspólne mieszkanie... 

7./Wt./ Melody in Gray / Szara melodia, reż. Masahiro Shinoda, 118 min,
kolor

Jest rok 1918. Orin, niewidoma śpiewaczka, spotyka przy opuszczonej
świątyni podróżnika Heitaro. Orin jest członkiem grupy goze, niewidomych
wędrujących śpiewaków, ale została z niej wykluczona; zmuszona jest
pracować w pojedynkę - żeby zdobyć pieniądze na utrzymanie, często
skłania się ku prostytucji.
Heitaro jest inny. Zaczynają pracować razem. Kiedy jakiś mężczyzna ją
gwałci, Heitaro zabija go.  Od tej pory, jest ścigany przez policję jako
morderca. Udaje mu się powrócić do swojej ukochanej, ale zostaje
złapany. Orin znowu jest sama.   

8	/Śr./ A story of Jiro / Opowieść o Jiro, Tokihisa Morikawa, 1987, 129
min.

Film historyczno-obyczajowy ukazujący losy bohatera o imieniu Jiro w
przełomowym dla Japonii okresie początku dwudziestego wieku.

9 /Czw./ The Disincarnates / Bezcieleśni, reż. Nobuhiko Obayashi, 1988,
109 min.

Współczesna opowieść o duchach wyreżyserowana przez jednego z
najwybitniejszych japońskich twórców komedii. Ciepła i wzruszająca
historia o mężczyźnie w średnim wieku, który spotyka swoich zmarłych
rodziców. Mniej łaskawym duchem jest dziewczyna, którą kocha,
samobójczyni.

10 /Pt./ A Scene at the Sea / Nad morzem, reż. Takeshi Kitano, 1991, 101
min.

Film opowiada o młodym, lekko upośledzonym pracowniku firmy oczyszczania
miasta, który pewnego dnia potyka się o złamaną deskę surfingową i
spędza resztę lata ucząc się na niej pływać w towarzystwie uroczej, choć
również nieco powolnej i małomównej dziewczyny. Reżyser powiedział
kiedyś w wywiadzie, że film nie powinien opierać się na przesadnie
rozbudowanym dialogu, ponieważ z równym powodzeniem można opowiadać
historie za pomocą zdjęć. 
Film rozczaruje zapewne miłośników wczesnych kryminałów Kitano w typie
Violent Cop czy Sonatine - jest to słodko-gorzka opowieść o miłości
młodzieńca do swojej dziewczyny i surfowania (z naciskiem na to drugie).
Na pewno będzie to miła niespodzianka dla tych, którzy doceniają filmy
takie jak Hana-Bi i talent reżyserski Kitano oraz fakt, że tak spokojny
film został zrobiony przez człowieka lubującego się w krwawych scenach
gangsterskich porachunków.  


11	/Sb./ A Fugitive from the Past / Ucieczka z przeszłości, reż. Tomu
Uchida, 170 min.

Uchida Tomu (1898-1970), japoński reżyser filmowy, pionier realizmu w
kinie japońskim. Zadebiutował filmem Ziemia (1939). W latach 1945-1954
przebywał w Chinach, po powrocie do kraju pracował w wytwórni Toei,
gdzie zrealizował kilka klasycznych remake'ów, m.in. Przełęcz Daibosatsu
(1957-1959) i Miyamoto Musashi (1961-1965). Najznakomitszym dziełem
Uchidy był obraz Cieśnina głodu (1964) z gatunku tzw. humanistycznego
filmu grozy.

12	/Niedz./ Tokyo Heaven / Tokijski raj, reż. Soomai Shinji, 1991, 108
min.

Yuu Kamiya stoi u progu wielkiej kariery. Niestety, próbując uciec przed
swoim namolnym szefem wpada pod samochód i ginie. Po drodze do nieba ma
szansę powrócić na ziemię jako duch. Zaczyna nowe życie jako zwykła
przeciętna dziewczyna. Trafia do mieszkania swojego dotychczasowego
współpracownika, który ukrył okoliczności jej śmierci, w celu uniknięcia
skandalu. 



19 /Niedz./ Double Suicide at Sonezaki / Podwójne samobójstwo w
Sonezaki, reż. Yasuzo Masumura, 1978, 112 min.

Tokubei, młody uczciwy kupiec, kocha piękną prostytutkę Ohatsu. Wuj,
będący jednocześnie jego pracodawcą jest przeciwny temu skandalicznemu
związkowi. Tokubei musi więc jakoś zdobyć pieniądze, żeby wykupić
dziewczynę. Oszukany przez przyjaciela,  Tokubei postanawia się zabić.
Wierna Ohatsu zgadza się, aby wspólnie z nim popełnić samobójstwo. 

20 /Pon./ The life of Chikuzan / Życie Chikuzana, reż. Kaneto Shindo,
1977, 123 min.

Bohaterem jest postać autentyczna, wędrowny muzyk Chikuzan Takahasi,
który jako dziecko utracił częściowo wzrok. Muzyka uprawiana początkowo
z konieczności, stała się sensem jego życia. Film przedstawia wędrówki
Chikuzna po kraju, opisuje jego losy naznaczone nędzą i upokorzeniami.
Życie dziś uznanego już artysty ukłąda się w swoistą pięknie
opowiedzianą kronikę półwiecza Japonii, wizję siły ludzkiego ducha oraz
posłannictwa artysty. - Grażyna Grabowska
Shindo Kaneto (1912-), japoński reżyser, scenarzysta i producent
filmowy. Od 1934 pracował w kinematografii jako scenograf, scenarzysta i
asystent reżyserów: A. Kurosawy, K. Mizoguchiego, a także K. Yoshimury,
z którym w 1950 założył wytwórnię filmową. Jako reżyser debiutował w
1951. Wsławił się filmami: Dzieci Hiroszimy (1952), Tokijska opowieść
(1953) i Naga Wyspa (1960, Grand Prix w Moskwie). Inne filmy: Kobieta
diabeł (1964), Utracona płeć (1966), Libido (1967), Kobieta kot (1968),
Żyć dziś, umrzeć jutro (1970), Życie Chikuzana (1977).

21 /Wt./ Tokyo Lullaby / Tokijska kołysanka, Jun Ichikawa, 1997, 87
min., występują: Kyozo Nagatsuka, Mitsuko Baisho, Takaya Kamikawa

Z pozoru, film Ichikawy, nawiązujący do miejskich symfonii, autorstwa
Ruttmana, Wiertowa, czy Claira, opowiada o wielkim mieście - Tokio. Ale
Tolkijska kołysanka, ukazując tokijske ulice, kanały i tramwaje,
przekazuje nam uczucia i nastroje konkretnych bohaterów (oni sami mówią
raczej niewiele). Głowny bohater - Koichi, powraca do żony i dzieci po
wielu latach nieobecności. Nie tłumaczy powodów swojej nieobecności, a
rodzina nie zadaje żadnych pytań. Tymczasem młody pisarz - Asakura,
zakochany w żonie Koichiego, odkrywa, że przyczyną jego zniknięcia było
prawdopodobnie uczucie, jakim darzył młodą wdowę - właścicielkę kawiarni
z naprzeciwka. Historia miłości i wybaczenia opowiadana jest w
milczeniu, środkami czysto filmowymi. To miasto mówi za bohaterów,
przekazując to, czego oni nie potrafią wyrazić słowami. Reżyser wplata w
swój film obrazy codziennej egzystencji bohaterów i ich miasta, z ciągle
narzucającą się obecnością innych ludzi,  dzięki czemu nabiera on
bardziej uniwersalnego charakteru, a jednocześnie pozostaje bardzo
typowym filmem Ichikawy.



Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB