zaproszenie na przeglad A. Munka dla kochajacych polskie znaki (HTML)
Ula Sniegowska
snieg w csw.art.pl
Pią, 11 Sie 2000, 20:27:22 MEST
Andrzej Munk (1921 - 1961) - absolwent wydziału reżyserii łódzkiej PWSF.
W latach 1950-55 związany z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych.
Zaczynał od realizowania fabularyzowanych dokumentów (Kolejarskie słowo,
1953; Gwiazdy muszą płonąć, 1954). W tej konwencji mieści się również,
pochodzący z 1955 roku, Błękitny Krzyż - nakręcony na podstawie
autentycznych wydarzeń i z udziałem niezawodowych aktorów film,
ukazujący bohaterską postawę ratowników tatrzańskiego pogotowia
górskiego, którzy pod koniec wojny przeprowadzili przez góry grupę
rannych partyzantów. Kolejne filmy Munka weszły już do klasyki kina
polskiego i powszechnie uznaje się je za czołowe osiągnięcia tzw.
"szkoły polskiej". Człowiek na torze (1956) jest w zasadzie pierwszym
polskim filmem ujawniającym istotę stalinizmu. Eroica (1957) to z kolei
żarliwy głos w dyskusji na temat wojennego bohaterstwa, ukazujący wedle
słów samego Munka "nieprzydatność tego typu manifestacji w konkretnych
sytuacjach". Zezowate szczęście (1959), zrealizowana z epickim rozmachem
komedia, opowiada o przygodach symbolicznego lizusa - Piszczyka, który
mimo najszczerszych chęci nigdy nie nadąża za coraz ostrzejszymi
zakrętami historii. Realizacja ostatniego filmu Munka - Pasażerki,
została przerwana przez tragiczną śmierć reżysera w 1961 roku.
Niedokończony film został zmontowany przez jego najbliższego
współpracownika - Witolda Lesiewicza. Ten wielopłaszczyznowy obraz jest
chyba najwybitniejszą w polskim kinie wypowiedzią na temat istoty "epoki
wielkich pieców".
16 Śr. PRZEGLĄD FILMÓW A. MUNKA: Błękitny krzyż (1955) 61'
17 Czw. Człowiek na torze (1956) 89'
18. Pt. Eroica (1957) 78'
19. Sob Zezowate szczęście (1960) 115'
20. Niedz. Pasażerka (1963) 65'
Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB