[Karty] Zmarł wynalazca bankomatu (Onet)

Piotr J. Ochwał pjo at ochwal.net
Wed May 19 17:37:42 EDT 2010

John Shepherd-Barron, któremu przypisuje się zasługę wymyślenia pierwszego
bankomatu na świecie, zmarł w Szkocji w wieku 84 lat - poinformowała w
środę BBC.

Pierwszy bankomat na podstawie pomysłu Shepherda-Barrona zainstalowano w
oddziale banku Barclays w Londynie w 1967 r.

Wynalazca, który urodził się w Indiach w rodzinie szkockiej, tak opowiadał
o swoim pomyśle: "Przyszło mi do głowy, że powinna istnieć możliwość
dostępu do własnych pieniędzy z każdego miejsca na świecie. Pomyślałem o
czymś w rodzaju maszyny sprzedającej czekoladki, tyle że wydającej zamiast
nich pieniądze".

Barclays powierzył mu zadanie skonstruowania bankomatu, który nie wymagałby
użycia karty bankowej - bo tej jeszcze wówczas nie było - tylko
wprowadzenia papierowego czeku pokrytego radioaktywnym węglem 14,
rozpoznawanym przez maszynę.

Shepherd-Barron przyjął początkowo, że operacja wyjęcia pieniędzy miałaby
zostać wykonana po wprowadzeniu 6-cyfrowego kodu, ale zmienił zdanie pod
wpływem swojej żony, która twierdziła, że jest w stanie zapamiętać tylko
cztery cyfry - informuje dziennik "Scotsman".