[Karty] Czipowanie za granicą

Piotr J. Ochwal karty at ochwal.net
Mon May 29 13:35:42 CEST 2006

Właśnie wróciłem z kilkudniowej wycieczki trasą E40 na zachód do oporu
;-) Oto kilka obserwacji globtrotuara:

1) w Belgii, Holandii i Francji na niektórych sklepach pojawiło się
już - obok nowych logo VISA i VISA electron - logo V-pay

2) Do celów testowych posługiwałem się Visą UJ BZWBK - we wszystkich
sklepach, gdzie próbowałem nią płacić - personel potrafił obsługiwac
terminal: Próba sczytania z paska, komunikat na terminalu "użyj
czipa", odczyt z czipa, zatwierdzenie kwoty, podanie PIN-u i...
kilkanaście sekund oczekiwania na AUTORYZACJĘ. Ktoś wie, po co jest
ten czip, skoro i tak się trzeba łączyć z wydawcą? Obserwowałem inne
osoby płacące lokalnie wydanymi kartami z czipem (głównie Maestro),
było widac, że weryfikacja ofbywa się lokalnie, gdyż w 1-2 sekundy po
wklepaniu PINu z drukarki kasy fiskalnej wyjeżdżał slipek.

3) McDonalds, gdzieś przy autostradzie w .de - przy wszystkich kasach
zintegrowane z hybrydowymi czytnikami PIN-pady, wszystkie możliwe
naklejki obecne. Zamówiłem żarcie, płacę. Podaję Dinersa. Bitte
warten... Po minucie oczekiwania na autoryzację kasjerka anulowała i
próbuje jeszcze raz. To samo. Podaję MasterCarda - to samo. W końcu
kasjerkę olśniło - pyta, czy nie mam może jakiejś karty z czipem -
podaję BZWBK - znowu Bitte Warten, ale tym razem już po 30 sekundach
wyjeżdża slip.

i - na zakończenie - z cyklu: czipy telekomunikacyjne - belgijski
operator BASE (dawniej: Orange) w zeszłym tygodniu rozdawał (w formie
druków bezadresowych - kopert wrzucanych pospólstwu do skrzynek
pocztowych) startery swojego prepaida z wsadem 3,50€ do wykorzystania
do 31.07.2006. Żeby zachęcić lud pracujący miast i wsi do korzystania
ze swoich usług (jak napisano w ulotce: "celem przetestowania
wspaniałej jakości sieci BASE"). A nuż ktoś zacznie używać, a nawet
sobie doładuje konto... U moich znajomych leżało toto na stosie z
gazetami do wyrzucenia.