[Karty] Jak sądzicie - czy to jest fair?
Dawid Kulbicki
dkulbicki at wp.pl
Mon Mar 13 14:39:31 CET 2006
Adrian Kurowski napisał(a):
> Dokładnie, skoro BIK SA może i nie obciąża za przesyłkę poleconą konsumenta
> to dlaczego KRD nie może???
Wydaje się, że jeśli dane będą dotyczyły konsumenta i stanowią dane
osobowe, to pobranie opłaty nawet za wysłanie informacji w formie
pisemnej, jest niedopuszczalne (pod warunkiem, że żądanie jest nie
częstsze niż raz na 6 miesięcy).
Wynika to z interpretacji art. 32 ust. 5 ustawy o ochronie danych osobowych.
Niestety ten przypadek jest dyskusyjny, ponieważ KRD umożliwia także
nieodpłatny wgląd w swoje dane osobowe (gdyby robił to tylko odpłatnie
wysyłkowo to sprawa byłaby prosta). Ustawodawca nie umieścił
jednoznacznego zapisu.
Oczywiście możesz zgłosić się bezpośrednio do przedsiębiorcy, który
umieścił w KRD dane osobowe, ponieważ to on jest adminstratorem tych
danych. Wtedy będzie musiał Ci udostępnić informacje nieodpłatnie. To są
dwa różne uprawnienia wynikające z dwóch ustaw.
Poniżej to co mówi na ten temat komentarz Drozda do ustawy o ochr. d.
os.(inni przedstawiciele doktryny są raczej zgodni):
"Przepisy nakładające na administratora danych obowiązki powiadomienia
(art. 24 i 25) nie wskazują, czy ich realizacja następuje odpłatnie.
Jednak w odniesieniu do ostatnio powołanych przepisów nie ma
wątpliwości, iż wykonywanie określonych w nich obowiązków może
następować wyłącznie nieodpłatnie. W związku z powyższym można by
wyprowadzić wniosek, że skoro ustawa o.d.o. nie rozstrzyga zarówno w
art. 24 i 25, jak i art. 32 o odpłatności za udzielanie informacji, to i
z pierwszej, i drugiej grupy przepisów należy wywodzić podobne
konsekwencje i przyjąć zasadę nieodpłatnego udzielania informacji
również na podstawie art. 32. Powyższa interpretacja jest uzasadniona
również tym, że ustawodawca w innych aktach prawnych wyraźnie wskazuje
na możliwość odpłatnego udzielania informacji (por. art. 16 ust. 4
ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, Dz. U. Nr
124, poz. 1151). Ponadto art. 12 dyrektywy 95/46/WE zobowiązuje państwa
członkowskie, aby zgodnie z ich ustawodawstwem udzielenie informacji
następowało bez nadmiernych opłat. Brak jakiejkolwiek odpłatności jest
objęty zakresem znaczeniowym zwrotu "bez nadmiernych opłat" i dlatego
proponowana interpretacja nie może być uznana za niezgodną z prawem
wspólnotowym. Także względy prawnoporównawcze przemawiają za
nieodpłatnością udzielania informacji na podstawie art. 32. Jeżeli
bowiem w ustawodawstwach innych krajów przewiduje się odpłatność, to
jest to rozstrzygane wyraźnym przepisem (por. art. 35 francuskiej ustawy
z dnia 6 stycznia 1978 r. o informatyce, zbiorach danych i wolnościach,
którym ustalono zasadę odpłatności zryczałtowanej; podobne rozwiązanie
przyjęto w brytyjskiej ustawie o ochronie danych z 1998 r.).
W związku z powyższym należy przyjąć, że administrator danych ma
obowiązek nieodpłatnego udzielania informacji tej samej osobie z tego
samego zbioru z częstotliwością nie wyższą niż 6 miesięcy. Jeżeli osoba,
której dane dotyczą, zwraca się z wnioskiem częściej, to administrator
danych może uzależnić udzielenie informacji od wniesienia opłaty albo
odmówić udostępnienia informacji (por. G. Sibiga: Postępowanie w
sprawach..., s. 69, przypis 35)."
--
Dawid
More information about the Karty
mailing list