Re: [Karty] jak to z KK i PZ było

Dawid Kulbicki dkulbicki at wp.pl
Mon Jan 16 23:28:57 CET 2006

Krzysztof Kowalski wrote:
> AFAIK wierzyciel nie ma prawa dzielić kwoty wierzytelności! Nie sypnę
> teraz przepisem ale jestem niemal pewien, że nie można w ten sposób
> obchodzić tego zapisu ustawy :)

To może ja sypnę :)

Art. 456. k.c.
"Jeżeli strony zastrzegły w umowie, że spełnienie świadczenia następować
będzie częściami w ciągu określonego czasu, ale nie ustaliły wielkości
poszczególnych świadczeń częściowych albo terminów, w których ma nastąpić
spełnienie każdego z tych świadczeń, wierzyciel może przez oświadczenie,
złożone dłużnikowi w czasie właściwym, ustalić zarówno wielkość
poszczególnych świadczeń częściowych, jak i termin spełnienia każdego z
nich, jednakże powinien uwzględnić możliwości dłużnika oraz sposób
spełnienia świadczenia."

Tylko nie jestem pewien czy przepis ten będzie odpowiedni w tej sytuacji.
Chociaż dużo będzie tu zależało od postanowień umowy. Z drugiej strony a
contrario, w tym przypadku  nie zostało ustalone świadczenie częściowe więc
nie powinno być zapłaty częściowej.

Z trzeciej strony jak wynika z art 450 k.c.:
Bez względu na ewentualną wymagalność całej wierzytelności wierzyciel, jako
osoba uprawniona, może zawsze zażądać, by dłużnik świadczył jedynie w
części. Jeżeli termin świadczenia nie został zastrzeżony na korzyść
dłużnika, to wówczas powinien on dostosować się do takiego żądania.

Podsumowując wydaje mi się, że zgodnie z postanowieniami k.c. dopuszczalne
jest spełnienie świadczenia częściowo, ale po zażądaniu tego od dłużnika.
Chyba, że z przepisów szczególnych wynika co innego (a tego w tym momencie
nie wiem).

--
Dawid