[Karty] Karta doładowywalna BZWBK a instrument pieniądza elektronicznego

Dawid Kulbicki dkulbicki at wp.pl
Mon Feb 6 23:22:05 CET 2006

Tak sobie ostatnio rozmyślałem na temat pieniądza elektronicznego i
zastanawiam się czy karty doładowywalne BZWBK są rzeczywiście instrumentem
pieniądza elektronicznego (jak to wszem i wobec głosi bank).

Moim zdaniem nie. Art. 2 pkt. 6 ustawy o eip mówi, że instrument pieniądza
elektronicznego (dalej ipe) to "urządzenie elektroniczne, na którym jest
przechowywany pieniądz elektroniczny, w szczególności karta elektroniczna
zasilana do określonej wartości".

Wydaje mi się (jeśli jest inaczej to mnie oświećcie), że jest to zwykła
karta przedpłacona z chipem, na której w żaden sposób pieniądz elektroniczny
nie jest przechowywany. Karta jest powiązana z rachunkiem bankowym, który
służy tylko do rozliczeń operacji z tej karty i dokonywania wpłat/wypłat
środków (i tam ten pieniądz jest de facto przechowywany). Jeden rachunek
jest przyporządkowany do konkretnej karty.

Karta posiada także pasek magnetyczny, na którym przechowywanie pieniądza
elektronicznego jest wykluczone. Czy ten pasek jest wykorzystywany w jakiś
sposób. Mam podejrzenia, że dokładnie w ten sam jak w przypadku każdej karty
płatniczej.

Wypełnienie pozostałych wymogów ustawowych dla ipe niczego tu nie zmienia.
Podejrzewam, że bank niesłusznie użył konstrukcji ipe dla obejścia definicji
karty płatniczej. Dzięki temu może wydawać niespersonalizowane "karty
płatnicze" pod przykrywką ipe, korzystając z mniejszej ochrony posiadacza
ipe.

Nie znam wewnętrznych mechanizmów działania tej karty i nie posiadam jej
(chyba się przejdę ale są podobno jakieś problemy z dostępnością). Jeśli są
inne to chętnie zweryfikuję moje przemyślenia.

--
Dawid