[Karty] nowy bank?

krzysztof korus karty@listy.icm.edu.pl
Fri, 24 Jun 2005 13:25:37 +0200

nie widziałem tego ogłoszenia. jeśli nazywają się "nowybank", to oczywiście
masz rację. to jest nazwa zastrzeżona. ale jeśli tylko informują, że w
przyszłości założą bank - to raczej trudno wyciągać sankcje.
co do nazwy umowy: w każdym postępowaniu bada się najpierw, czego
rzeczywiście dotyczy umowa, jej nazwa jest tylko jedną ze wskazówek.
zasadniczo nazwa nie powinna mieć żadnego wpływy na kwalifikację prawną
stosunku. trochę się w tym zakresie SN ostatnio złamał, bo dozwolił użyć
nazwy umowy wybranej przez strony jako wskazówki, ale z całą mocą podkreślił
zasadę falsa...

-----Original Message-----
From: karty-admin@listy.icm.edu.pl
[mailto:karty-admin@listy.icm.edu.pl]On Behalf Of Stanislaw Tabor
Sent: Thursday, June 23, 2005 11:30 PM
To: karty@listy.icm.edu.pl
Subject: Re: RE: [Karty] nowy bank?

>kredytów nie mogą udzielać, ale złe nazwanie umowy nie szkody prawidłowemu
>jej zakwalifikowaniu (falsa demonstratio non nocet). POżyczki można
udzielać
>pod zastaw nieruchomości, gdyż jest to ogólnie dostępne zabezpieczenie
>wierzytelności cywilnoprawnych.

No nie wiem, nie wiem.
Umowa pożyczki z całą pewnością powinna nazywać się umową pożyczki - w
przeciwnym wypadku trudno będzie pożyczkodawcy dochodzić swoich roszczeń.
Ponadto, sugerowanie, że w przyszłości będzie się bankiem i używanie słowa
"bank" w nazwie może narazić taki podmiot na dolegliwości wynikające z prawa
bankowego. Uważam, że powinien się tym zająć GINB - organ właściwy do
egzekucji prawa bankowego.
ST