[Karty] Re: [Karty] Re: Jak zniszczyć kartę czipową?

Stanislaw Tabor karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 11 Jul 2005 21:08:49 +0200

> Prawidłowe jest: "Podaj mi pilot", a nie: "Podaj mi pilota".
znajomy podesłał mi to:
http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=pilota&kat=18
ale prawdę mówiąc - nie przekonuje mnie to.

pjo, jak Cię nie przekonuje słownik języka polskiego PWN, to pewnie już nic
nie przekona.
W polskim języku, skądinąd bardzo trudnym, przypadku: mianownik, biernik i
dopełniacz są dość podobne.
M: kto? co?
D: kogo? czego?
B: kogo? co?
Odróżnienie kiedy jest pierwsze a kiedy drugie zależy, jak zaznaczono, od
"żywotności" rzeczownika.
Stąd dla pilota od telewizora biernik będzie równy mianownikowi (co?) a dla
pilota - lotnika forma w biernikaubędzie taka jak w dopełniaczu (kogo?). Od
tej ogólnej rebuły są rozliczne wyjątki, najczęściej przytaczany - odmiana
niewątpliwie nieżywotnego papierosa: podaj papierosa, a nie podaj papieros.
Ostatnimi czasy można zaobserwować tendencję do "użowotniania" rzeczowników.
Dzici mówią: mamo, kup batona (zamiast: kup baton) a mama na to nic, co
najwyżej kupuje baton lub nie.
Pochodzenie wyrazu nie ma tu większego znaczenia.
Jeżeli chipowi przypisze się cechę "żywotności" lub zakwalifukuje jako
kolejny wyjątek, będzie się niszczyć CHIPA. Póki się tego nie zrobi, niszczy
się CHIP.
Chip, chip, hura
ST