[Karty] RE: [Karty] RE: [Karty] RE: [Karty] Re: Jak zn iszczyć kartę czipową?

krzysztof korus karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 1 Aug 2005 16:46:23 +0200

Racja, jest różnica. Nie wpadłem na to, bo mam w domy tylko jednego pilota
:o)

-----Original Message-----
From: karty-admin@listy.icm.edu.pl
[mailto:karty-admin@listy.icm.edu.pl]On Behalf Of Roman Habrat
Sent: Monday, August 01, 2005 4:37 PM
To: karty@listy.icm.edu.pl
Subject: Odp: [Karty] RE: [Karty] RE: [Karty] Re: Jak zniszczyć kartę
czipową?

Hris ? zapisano w dniu 2005-08-01 15:57:55:
> jak uzasadnia się, że "pilot" na określenie zdalnego sterowania odmienia
się
> inaczej niż pilot - osoba czy przykładowo pilot - mały spadochronik? w
> przypadku chip rozumiem, gdyż jest to słowo pochodzące z języka obcego.
ale
> [...]
> "pilot" została nadana urządzeniom zdalnego sterowania arbitralnie przez
> polaków (nie pochodzi z obcego języka - vide ang. remote control, niem.
> fernbedienung, fr. telecommande). Czy językoznawcy zakładają, iż polacy,
> arbitralnie nadając urządzeniu zdalnego sterowania nazwę pilot, mieli w
> zamiarze inaczej to odmieniać niż pilot - osoba? czyli iż zamiarem
polaków
> było stworzenie nowego rzeczownika "pilot", jedynie przypadkowo
brzmiącego w
> mianowniku tak samo jak pilot- osoba?
> hris wątpiący ale językoznawcą nie będący

To wynika z ogólnego mechanizmu określającego do jakich słów
stosuje się pytanie "kto?", a do jakich "co?".

Pierwsze stosuje się do istot (niekoniecznie żywych) i przedmiotów
spersonifikowanych (np. plastikowa figurka pilota samolotu),
a drugie do reszty, w którą wchodzą także piloty zdalnego sterowania.

Jeśli nadal masz wątpliwości to zwróć uwagę, że na stoliku leżą
piloty, a nie piloci.