[Karty] Re: [Karty] RE: [Karty] RE: [Karty] Re: Jak zn iszczyć kartę czipową?

Krzysztof Kowalski karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 1 Aug 2005 16:14:35 +0200

> jak uzasadnia się, że "pilot" na określenie zdalnego sterowania odmienia
się
> inaczej niż pilot - osoba czy przykładowo pilot - mały spadochronik? w
> przypadku chip rozumiem, gdyż jest to słowo pochodzące z języka obcego.
ale
> [...]
> "pilot" została nadana urządzeniom zdalnego sterowania arbitralnie przez
> polaków (nie pochodzi z obcego języka - vide ang. remote control, niem.
> fernbedienung, fr. telecommande). Czy językoznawcy zakładają, iż polacy,
> arbitralnie nadając urządzeniu zdalnego sterowania nazwę pilot, mieli w
> zamiarze inaczej to odmieniać niż pilot - osoba? czyli iż zamiarem polaków
> było stworzenie nowego rzeczownika "pilot", jedynie przypadkowo brzmiącego
> mianowniku tak samo jak pilot- osoba?
> hris wątpiący ale językoznawcą nie będący

Chodzi o bardzo prostą sprawę: "kogo co"
czyli:
podaj - kogo - pana pilota
podaj - co - pilot
widzę - kogo - Marka
widzę - co - dom (ciekawe, że nikt nie powie widzę: "czego" domu, ale każdy
powie: widzę "czego" pilota do TV :)

Ale w języku polskim bardzo popularne są nieprawidłowe formy w bierniku i
często używa się "czego" zamiast "co". Co i mnie się nie raz zdarza :)

pzdr
KK