[Karty] Raiffeisen Nova

krzysztof korus karty@listy.icm.edu.pl
Fri, 28 May 2004 09:28:19 +0200

> IMHO taki zapis byłby niedozwolony, gdyby jednocześnie istniał zapis,
że
> karta nie może być używana do płatności IO/MO/TO.
> Natomiast Art. 13, punkt 2 zezwala na takie transakcje.
> Więc - IMHO - wszystko jest OK. Normalnie składasz wtedy reklamacje.
Wydaje mi się, że tu chodzi o głębszy problem. Art. 28 ust 2 stanowi, iż
odpowiedzialność klienta jest ograniczona do 150 euro przy utracie
karty. Zaś 28.6 stanowi, iż klienta obciążają operacje kartą na
odległość. I wydawcy szybciutko snują z tego wniosek, że ograniczenie
działa tylko na wypadek utraty karty, stąd posiadacz odpowiada w pełni
za operacje na odległość. To nieprawda, ale to wynika dopiero z
celowościowej wykładni przepisów. A literalna wykładnia zawsze szybsza i
bardziej można nią klienta zastraszyć. Dopóki ktoś nie zaskarży jednego
z takich postanowień do sądu antymonopolowego i nie okaże się, że król
jest nagi (czyli rzeczona wykładnia literalna u.e.i.p.), to takie zapisy
będą w regulaminach mieć się dobrze.
hris