[Karty] UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające. K osztowne ubezpieczenie kart płatniczych

Piotr J. Ochwal karty@listy.icm.edu.pl
Thu, 22 Jul 2004 08:48:09 +0200


rp.pl

Bank Zachodni WBK UOKiK wszczął  postępowanie wyjaśniające

Kosztowne ubezpieczenie kart płatniczych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada, czy sposób wprowadzenia
ubezpieczenia kart płatniczych w Banku Zachodnim WBK SA nie naruszył
interesów  konsumentów. Bank po wszczęciu postępowania zdecydował się na
zaprzestanie  pobierania opłat.

Ofertę ubezpieczeniową Bank Zachodni WBK wprowadził w maju. Przez  pierwszy
miesiąc nie pobierał opłat z tego tytułu, w każdym następnym miesiącu z
kont klientów miało być ściągane po 2 zł. Składka została pobrana jedynie w
czerwcu. Po protestach klientów i wszczęciu postępowania bank zawiesił jej
pobieranie.

Ubezpieczenie obejmowało m.in. zwrot pieniędzy skradzionych w ciągu 24
godzin  od pobrania w bankomacie, zwrot pieniędzy straconych na skutek
użycia karty  przez osobę nieuprawnioną, wypłatę odszkodowania za
zniszczenie lub utracenie  towarów w ciągu 30 dni od ich nabycia.
Ubezpieczyciel, AIG Polska, gwarantował  również wypłatę różnicy w cenie
pomiędzy ceną towaru zakupionego przy użyciu  karty a niższą ceną takiego
samego towaru w innym sklepie, gdy klient przepłacił  o 200 zł.

Zmiana umowy

Możliwość jednostronnej zmiany umowy przez Bank jest przewidziana w art.
384 kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim taka zmiana umowy jest ważna, jeżeli
jednocześnie konsumentowi doręczono informacje o niej, a ten nie dokonał
wypowiedzenia umowy w najbliższym terminie. Bank co prawda informował
swoich  klientów o wprowadzeniu nowej usługi i wraz z informacją przesyłał
formularze  umożliwiające rezygnację z niej, jednak nie dotarła ona do
wszystkich, co było  złamaniem postanowień k.c. Wielu posiadaczy rachunków
o wprowadzeniu usługi  dowiedziało się z analizy wyciągów bankowych. W
stosunku do tych, którzy nie  zostali należycie poinformowani, można
domniemywać, że wprowadzona usługa nie  zaczęła obowiązywać.

- Wszyscy klienci zostali poinformowani listownie o wprowadzeniu nowej
oferty  - zapewnia Piotr Gajdziński, rzecznik prasowy BZ WBK. - Do
informacji została  dołączona opłacona koperta, w której należało odesłać
formularz rezygnacyjny.  Dodatkowo stosowna informacja była udzielana przez
pracowników banku,  umieszczona na ekranach bankomatów i w Internecie.

Gajdziński przyznaje, że do niewielkiej części klientów informacja listowna
mogła nie dotrzeć, jednak - zastrzega rzecznik - nie z winy banku.

Czekają na werdykt

Po otrzymaniu wielu skarg dotyczących wprowadzenia ubezpieczenia kart
płatniczych przez Bank Zachodni WBK SA UOKiK pod koniec czerwca wszczął
postępowanie wyjaśniające. - Chcemy ustalić, czy sposób wprowadzenia
ubezpieczenia nie narusza zbiorowych interesów konsumentów - mówi Elżbieta
Anders z UOKiK. - Niezależnie od postępowania Urzędu konsumenci mogą
indywidualnie kwestionować skuteczność wprowadzonej opłaty, jeśli w
odpowiedni  sposób nie zostali poinformowani przez bank. Przy dochodzeniu
roszczeń klienci  mogą korzystać z pomocy prawnej miejskiego lub
powiatowego rzecznika konsumentów  albo zwrócić się do arbitra bankowego,
który rozstrzyga spory finansowe między  konsumentami a bankami.

BZ WBK od lipca zawiesił pobieranie składki ubezpieczeniowej do wyjaśnienia
sprawy. Zapewnia, że odda pobraną składkę każdemu klientowi, który się do
niego  z takim wnioskiem zwróci.

Agnieszka Stefańska