[Karty] Re: [Karty] Cena bezpieczeństwa

Sebastian Malarz karty@listy.icm.edu.pl
Sat, 6 Sep 2003 11:39:45 +0200

> blad w rozumowaniu - akurat w wymienionych przypadkach sądzę,
> że odpowiedzialność weźmie bank albo inny ubezpieczyciel :-)

A ja myśle, że nie we wszystkich :-) Jak wspomniałem w mailu, jest sporo
powodów dla których ktoś ma kartę i zna kod PIN, od tych powodów, za które
ewidentnie odpowiedzialność weźmie bank aż do takich, za które
odpowiedzialność bezspornie spadnie na posiadacza karty.

Nie chciałbym tutaj katalogować wszystkich sytuacji, podejrzewam jednak, że
banki będą odmawiały przejęcia odpowiedzialności jeżeli pojawi się choćby
cień przypadków opisanych w art. 16 ustawy, który definiuje za co
odpowiedzialny jest posiadacz karty.

> bank zamontuje kamerke i udowodni ci w razie czego ze to twoja rodzina z
> karty wyplacala

Z tym montowaniem kamer to kolejny jakiś mit, który powstał przy okazji
różnych, nie zawsze dobrych interpretacjach ustawy. Oczywiście zamontowana
kamera potrafi wyjaśnić bardzo dużo sytuacji, które spotykają zwykłych,
uczciwych posiadaczy kart, jednakże kamera w bankomacie nie spełni swojej
roli w przypadkach gdy ktoś będzie działał z premedytacją aby oszukać bank.

Zresztą w większości przypadków nagranie z kamery bynajmniej nie pełni
żadnej roli dowodowej, najczęściej służy tylko do "przypomnienia"
posiadaczowi wykonywanej transakcji lub wystarczy czasem pokazać kto
wypłacał (jeżeli nie posiadacz) i wówczas posiadacze kart najczęściej są
sami w stanie wszystko wyjaśnić w kręgu swojej rodziny :)

- - -

Reasumując w każdym razie, nie chciałbym tutaj rościć sobie prawa do
jednoznacznej i jedynie słusznej interpretacji ustawy. Wiele w niej zapisów
jest niejednoznacznych (i trudno ocenić np. kto w rezultacie weźmie
odpowiedzialność za niektóre transakcje), wiele również jej zapisów nakłada
na posiadaczy kart pewne obowiązki (któych niespełnienie również powoduje
brak przejęcia przez bank odpowiedzialności).

Ja tylko nie zgadzam się z niektórymi artykułami w gazetach, z których
wynika, iż po utracie karty jakoby żaden bank nigdy nie będzie mógł obciążyć
klienta kwotą transakcji przez niego nie wykonanych, nawet tych
zrealizowanych z kodem PIN (tak wynika choćby z ostatniego artykułu w
rzeczpospolitej) - bo tak oczywiście nie jest, ustawa wcale tak nie stanowi
i uważam, że niektóre artykuły prasowe wprowadzają czytelników w błąd.

Pozdrawiam,
Sebastian Malarz