[Karty] Re[2]: [Karty] Cena bezpieczeństwa

Sebastian Malarz karty@listy.icm.edu.pl
Fri, 5 Sep 2003 19:50:49 +0200

> kpop> Mam jedna watpliwosc. Czy zastrzeganie karty ma sens. Przeciez umowa
dalej
> kpop> obowiazuje stara (ta sprzed 12 pazdziernika). Jakie ma znaczenie to
ze
> kpop> dostaniemy kawalek nowego plastiku.

Ustawa jest jasna - karta wydana po 12 października to po prostu karta
wydana klientowi po 12 października, niezależnie od daty złożenia wniosku
czy kwestii wznowienia karty.

Zresztą podejrzewam, że w wielu bankach*** nowe przepisy ustawy będą
obowiązywały w zasadzie dla wszystkich kart po 12 października, przy czym
dla kart wydanych po 12 października będzie to na podstawie umowy (tutaj
ustawa jest bezwzględna) natomiast dla pozostałych kart (które zakończą się
w przeciągu roku od wejścia ustawy i do których nie będziemy wymagali umowy)
będą obowiązywały przepisy nowego regulaminu (identycznego dla kart z umową
jak i bez).

Co więcej, w tym samym banku*** wiadomo już, iż w cenie karty dodatkowo i
bezpłatnie każdy klient będzie miał ubezpieczenie (z zewnętrznej firmy),
które będzie obowiązywało również w niektórych sytuacjach, w którcy -
zgodnie z nową ustawą - odpowiedzialność będzie spoczywała jeszcze na
posiadaczu karty (min. transakcje wykonane przed zastrzeżeniem karty poniżej
kwoty 150 EUR).

Jednakże warto wiedzieć, iż - zupełnie inaczej niż to przedstawiają niedawne
artykuły prasowe - odpowiedzialność banku wcale nie jest taka oczywista za
transakcje wykonane po utracie karty. Autorzy tych artykułów nie zwrócili
bowiem uwagi na art. 16 ustawy, który precyzuje szczegółowo obowiązki
posiadacza karty, którzych nieprzestrzeganie może zwolnić bank z przejęcia
odpowiedzialności. W kontekście tego art. ustawy, niektóre transakcje, jak
choćby wykonane kartą zgubioną (zależy od okoliczności) bądź transakcje z
użyciem kodu PIN (również zależy od okoliczności) będą chyba sporne w
kontekście wzięcia odpowiedzialności banku i każda sprawa będzie traktowana
(być może nawet przez sąd jeżeli do tego dojdzie) dość indywidualnie.

Oczywiście dzięki ustawie nasze karty będą znacznie bezpieczniejsze niż
teraz, jednakże różowa perspektywa malowana w artykułach prasowych wydaje
się być zbyt optymistyczna i może wprowadzać w błąd. Szczególnie dużą liczbą
różnego rodzaju nieścisłości, pomyłek czy nieudolnej interpretacji ustawy
znajdziemy w artykule GW sprzed kilkunastu dni.

Pozdrawiam,
Sebastian Malarz

*** dot. jednego banku z centralą na górnym śląsku :-)