[Karty] nowosc w TOiP Multibanku i Bzwbk

Sebastian Malarz karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 20 Oct 2003 23:10:37 +0200

> skąd oni do diabła wytrzaskują te 3%, przecież kiedyś tego nie
> pobierali, po kursach było widać, że raczej takiego zdzierstwa nie ma
> (przy płatnościach)
> Czy to VISA wprowadziła sobie jakąś prowizję, że teraz banki też ją
> pobierają ?

Każdy bank ustala sobie sam czy pobierać taką prowizję i w jakiej
wysokości. Jest ona faktycznie naliczana automatycznie przez Visa
na podstawie parametrów ustalonych przez bank. Są banki, które
takiej prowizji nie pobierają, są takie, które ustaliły jej wysokość
nawet do kilku procent.

Wcześniej te prowizje były ukryte w przeliczeniu i w zasadzie żaden
bank nie tylko nawet nie informował klientów o jej wysokości, ale
nawet fakt jej pobierania był utrzymywany w "wielkiej tajemnicy"
przez klientami - pamiętam, że swego czasu jak o wspomniałem
o tej prowizji na grupie dyskusyjnej (bodajże dwa czy nawet więcej
lat temu) to później "dobrzy ludzie" zwrócili mi uwagę, że takich
informacji nie należy ujawniać (jak wiele innych kwestii dotyczących
kart, które jakoby trrymane w tajemnicy "zwiększają" bezpieczeństwo
tychże kart).

W każdym razie na ujawnienie tej prowizji i podawanie jej wysokości
przez niektóre banki, mają wpływ dwie kwestie. Pierwsza to oczywiście
ustawa o eip, która nakłada na bank obowiązek informowania posiadacza
o sposobie i kursach użytych do przewalutowania transakcji.
Druga natomiast przyczyna to niedawno rozpoczęty spór w USA dotyczący
ukrywania tejże prowizji przez banki amerykańskie przed swoimi klientami
(szerzej było to relacjonowane w prasie).

Pozdrawiam,
Sebastian Malarz