[Karty] rzeczpospolita.pl: Prawa klienta przy zaku pach na odległość

Piotr J. Ochwal karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 8 Dec 2003 09:32:58 +0100


Obowiązuje od 6 grudnia

Prawa klienta przy zakupach na odległość

Z zakupów przez Internet lub z katalogu będzie można wycofać się nawet
dziesięć dni po transakcji. Trzeba jednak będzie zrobić to na piśmie.

Ustawa o  ochronie niektórych praw konsumentów obowiązuje od ponad dwóch
lat. Pozwala  wycofać się z zakupów dokonanych na odległość, np. przez
Internet, lub poza  lokalem sprzedawcy, czyli za pośrednictwem jego agenta
albo z katalogu, bez  podania jakiejkolwiek przyczyny, w terminie
dziesięciu dni od zawarcia takiej  umowy sprzedaży. Przy zakupach
internetowych termin ten liczy się praktycznie od  wydania rzeczy.

Dotychczasowe przepisy nie precyzowały, że informację o rezygnacji z umowy
można przesłać ostatniego, dziesiątego dnia od jej zawarcia. Teraz wyraźnie
gwarantują to klientom.

Sejm zdecydował o tych zmianach 19 września 2003 r. (Dz. U. nr 188, poz.
1837). Właśnie w tę sobotę (6 grudnia) wchodzą w życie.

- Termin dziesięciodniowy ma chronić konsumenta, dlatego może on skorzystać
ze swojego prawa do odstąpienia nawet w ostatnim dniu. Handlowcom może to
wydawać się niekorzystne. Pismo o rezygnacji z umowy wysłane 10. dnia
dotrze do  sprzedawcy zwykle po paru dniach, jednak nie oznacza to
wydłużenia tego terminu.  Ustawa zapewnia go nie przedsiębiorcy, lecz
konsumentowi - zaznacza Małgorzata  Rothert, miejski rzecznik konsumentów w
Warszawie.

Prawo do rezygnacji z tego rodzaju umów, bez tłumaczenia się, zostało
wprowadzone na wzór unijnego. Tam wprowadziła je dyrektywa z 1985 r., która
wyraźnie stanowi, że informację o odstąpieniu wysłać można przed końcem
terminu,  czyli nawet w ostatnim dniu. - Zmiana ta jest w interesie
konsumentów, daje im  jeszcze większą ochronę przy tego rodzaju zakupach.
Jest to zgodne z prawem  unijnym i firmy wysyłkowe muszą się z tym
pogodzić. Nasze stowarzyszenie dba nie  tylko o dobro przedsiębiorców, lecz
także o dobro konsumentów, których prawa  trzeba respektować - mówi Tomasz
Kostyra, prezes Stowarzyszenia Marketingu  Bezpośredniego, skupiające
przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą na  odległość.

W znowelizowanej ustawie uściślono też termin, w jakim konsument musi
zwrócić  niechciany towar. Powinno nastąpić to niezwłocznie, nie później
jednak niż w  ciągu 14 dni. H.F.