[Karty] Nowe opłaty w BGŻ - propozycja ŻÓŁTEJ KARTY GRUPY KARTY

Sebastian Malarz karty@listy.icm.edu.pl
Fri, 5 Dec 2003 20:35:44 +0100

Witam,

Właśnie otrzymałem wyciąg z konta w BGŻ i przyznam szczerze mówiąc, iż
to co zobaczyłem w ulotce dołączonej do wyciągu wzbudziło moje duże,
negatywne - niestety - zaskoczenie.

Otóż bank poinformował o zmianie stawek prowizji i opłat za czynności
bankowe - w tym min. dotyczących kart płatniczych, które polegają wyłącznie
na dodaniu nowej opłaty - OPŁATY ZA ZASTRZEŻENIE KARTY.

Co więcej, opłata za zastrzeżenie karty nie jest pobierana za np.
nieprzestrzeganie regulaminu czy umowy (co byłoby jeszcze akceptowalne
i jest wiele banków, które taką opłatę wprowadziły) ale tylko wtedy gdy
(cytat z ulotki) "powodem zastrzeżenia jest utrata (...) karty". Opłata
nawet
wysoka, w zależności od rodzaju karty od 10 zł (Maestro) aż do 30 zł (karty
tłoczone).

Zastanawiam na ile zgodne jest wprowadzenie tej opłaty ze stanowiskiem
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które (tu znów cytat) mówi, iż

"(...) nie ma podstaw do pobierania opłat dodatkowych za zastrzeżenie karty,
ponieważ zastrzeżenie utraconej karty jest jego [banku] ustawowym
obowiązkiem,
co wynika z art. 49 ust. 3 prawa bankowego. W ocenie Prezesa UOKiK
pobieranie
z tego tytułu opłat jest niedopuszczalne. Bank swobodnie dysponuje
powierzonymi
pieniędzmi, w zamian musi dołożyć wszelkich starań co do ich zabezpieczenia.
Wnosząc o uznanie tego zapisu za klauzulę niedozwoloną szczególne znaczenie
dla UOKiK miał fakt, że banki są instytucjami zaufania publicznego. Sąd
Antymonopolowy zgodził z tym. (...) orzekł, że bank nie powinien pobierać
takiej
opłaty, skoro ma obowiązek chronić pieniądze klientów."

Jest to stanowisko UOKiK (potwierdzone przez Sąd Antymonopolowy) sprzed
zaledwie kilku miesięcy, na tej podstawie wiele banków powoli wycofało się
z opłat za zastrzeżenie karty wskutej jej zgubienia lub zniszczenia, a tu
nagle
BGŻ wyskakuje z taką opłatą.

Szczególnie, iż - jak napisałem powyżej - z objaśnienia wynika wyraźnie, iż
opłata pobierana jest za zastrzeżenie z powodu utraty lub zniszczenia karty,
natomiast nie ma w powodach np. nieprzestrzegania regulaminu czy umowy
karty. Można zatem to zinterpretować, że bank karze w ten sposób uczciwych
klientów (zgubił kartę, musi zapłacić) a nie karze osób nieuczciwych, którzy
nieprzestrzegają postanowień regulaminu bądź umowy i którym bank zastrzeże
kartę... bezpłatnie !

"ŻÓŁTA KARTA GRUPY KARTY" CZYLI "ŻÓŁTA DO KWADRATU"

Pamiętam te dawne czasy, gdy broniłem BGŻ przez - moim zdaniem niesłuszną
- żółtą kartką w Gazecie Bankowej za niezatrzymywanie karty po przekroczeniu
liczby złych kodów PIN. Dziś niestety, choć żółta kartka zniknęła z łam GB,
muszę
w takim razie zaproponować powołanie na naszym forum grupy tzw. ŻÓŁTEJ
KARTY GRUPY KARTY (czyli zw. ŻÓŁTA DO KWADRATU :-)) i jako pierwszą
nominować opłate za zastrzeżene karty w BGŻ.

Pozdrawiam,
Sebastian Malarz