Marcinie <br>Oczywiscie mam na mysli cos wiecej niz formularze do wypelnienia - sporo zreszta zalezy od tego jak zostaly skonstruowane. Moim zdaniem minimalny standrad powiniem zakladac formulowanie pytan a nie wylacznie udostepnianie plikow (zreszta ten zalaczniki dotyczacy paktu o ekonomii spolecznej mowi o tym wyraznie). Chodzi o pytania, teskt, zrodla prawa, eksperytzy, &quot;trajkekorie dokumentu&quot;  itd.  Wazne jest ze w tym systemie moga zabierac glos zarowno organizacji (to koniec koncow pewna wersja dialogu korporacyjnego)  ale tez poszczegolni obywatele. Konsultacje spoleczne nie powinny byc dobrem rzadkim i to po podstawa. Maja tez zupelnie inna funkcje nie negocjacje w ktorych pojecie reprezentatywnosci i tym samym mozliwosc zawieranie ustalen i zobowiazan ma istotna funkcje.   <br>
<br>Wiem ze moje wpowiedzi sa na troche innej &quot;czestotliwosci&quot;  niz troska o to czy &quot;nie minął&quot; termin i kto konkretnie bedzie spotykla sie z rzadem ale mam nadzieje ze na cos moga sie przydac w nieco dluzeszej perspektywie. W charkterze lektur uzupeleniajacych polecam nowa publikacje OECD  (2009) - Rethinking E-Government  <a href="http://www.oecdbookshop.org/oecd/display.asp?K=5KZ7XPRPLZ24&amp;LANG=EN">http://www.oecdbookshop.org/oecd/display.asp?K=5KZ7XPRPLZ24&amp;LANG=EN</a><br>
Ksiazka ta jest dostepna w wersji &quot;browse it&quot; ale daje w moim przekoaniu solidny przeglad tego co sie w tej materii. W czesci analitycznej w wielu statystykach porównawczych pojawia sie Polska. <br><br>Polecam tez Wiki Goverment  - wydana w zeszyl roku przez Brookings dla mnie byla niezwykle inspirująca.  <br>
<br>Uklony<br>Kuba <br><br><br><br><br><br><br><br><br>W dniu 28 lutego 2010 00:13 użytkownik Marcin Cieslak <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:saper@saper.info">saper@saper.info</a>&gt;</span> napisał:<br><div class="gmail_quote">
<blockquote class="gmail_quote" style="margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding-left: 1ex;"><div class="im">On Sat, 27 Feb 2010, Kuba Wygnański wrote:<br>
<br>
<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding-left: 1ex;">
3/ Jeśli szukac inspiracji  przy fomrulowaniu zasad konsultacji<br>
spolecznych to warto zajrzec do  ksiazki Obywatele Wspoldecyduja<br>
<a href="http://www.eu.ngo.pl/files/ue.ngo.pl/public/materialy.../przewodnik_ost.pdf" target="_blank">www.eu.ngo.pl/files/ue.ngo.pl/public/materialy.../przewodnik_ost.pdf</a><br>
</blockquote>
<br>
</div><a href="http://www.eu.ngo.pl/files/ue.ngo.pl/public/materialy_analizy/przewodnik_ost.pdf" target="_blank">http://www.eu.ngo.pl/files/ue.ngo.pl/public/materialy_analizy/przewodnik_ost.pdf</a><br>
<br>
Nie znałem tego - i serdecznie polecam uczestnikom dyskusji przejrzenie<br>
całego tego dokumentu; proponuje on dość interesujący model i porządkuje<br>
wiele kwestii, również ujętych w proponowanym tekście opinii.<div class="im"><br>
<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding-left: 1ex;">
jest tam <a href="http://m.in" target="_blank">m.in</a>. przywolany (str 41) brytyjski kodeks konsultacji<br>
pisemnych (prosty ale wszystko co wazne tam jest). To jest ksiazka<br>
sprzed 5 lat ale wiele spraw w niej poruszanych zachowalo  aktualność.<br>
</blockquote>
<br></div>
Jakubie,<br>
<br>
Mam takie pytanie do Ciebie (i do wszystkich). Otóż analizując<br>
różne (nawet niezłe) platformy e-government (jak np. <a href="http://direct.gov.uk" target="_blank">direct.gov.uk</a>)<br>
dość trudno tam odnaleźć elementy partycypacji społecznej.<br>
<br>
Owszem, można dowiedzieć się (w przystępnym języku) o obowiązującym<br>
stanie prawnym i procedurach. Można często uruchomić jakiś proces,<br>
jednak brakuje odniesienie do rationale tego procesu, założeń<br>
za nim stojących i chociażby odnośnika do źródeł jego powstania. Mówiąc krótko, obywatel nie musi tylko wypełnić formularz -<br>
obywatel ma prawo dowiedzieć się, skąd ten formularz się wziął,<br>
jakie są z nim związane przepisy, założenia itp. Powinien<br>
mieć możliwość dotarcia do forum, w którym można próbować<br>
te założenia zmienić.<br>
<br>
Po moich doświadczeniach z systemem koordynacji zabezpieczenia<br>
społecznego w Unii Europejskiej mam wrażenie, że partycypacja<br>
w Unii ma charakter raczej fasadowy - nawet niedawno uchylona dyrektywa<br>
z 1971 r. nie posiadała nawet tekstu jednolitego mimo mnóstwa<br>
zasadniczych zmian w systemie tejże koordynacji. Zresztą ta dziedzina (interesujący skądinąd przypadek styku praw krajowych i kompetencji unijnych) była jedną z najczęstszych<br>
dziedzin zaangażowania SOLVIT-u.<br>
<br>
Jaka jest Twoje ocena nowych, przystępnych platform e-government? Czy &quot;usługowa&quot; rola państwa (architektura<br>
korporacyjna, katalog usług publicznych, itp.) powinna<br>
być powiązana z partycypacją? A jeżeli, to jak?<br><font color="#888888">
<br>
--Marcin<br>
</font></blockquote></div><br><br clear="all"><br>-- <br>Kuba Wygnanski<br>