<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>
<P class=MsoNormal 
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">KINO.LAB 
ZAPRASZA NA PRZEGLĄD FILMÓW "MAR(K)S ATAKUJE"</SPAN></P>
<P class=MsoNormal 
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt"></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal 
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Przegląd 
jest pierwszą w Polsce próbą syntetycznego przedstawienia fenomenu 
socjalistycznego filmu science-fiction. Fantastyka naukowa &#8211; poza chlubnymi 
wyjątkami &#8211; była traktowana przez przemysł filmowy instrumentalnie: w USA 
najpierw stanowiła rodzaj kostiumu podsycającego zimnowojenną paranoję, a potem 
stała się dekoracyjnym, widowiskowym sztafażem; w ZSRR i krajach bloku 
wschodniego z kolei od początku pełniła rolę służebną wobec ideologii. Zresztą 
ideologia komunistyczna sama w sobie była rodzajem fantastyki naukowej &#8211; 
nieustannym &#8222;naukowym&#8221; eksperymentem, którego efekty miały objawić się w bliżej 
nieokreślonej przyszłości. Na podstawie wybranych filmów chcemy pokazać różne 
sposoby manifestacji ideologii w filmach fantastycznonaukowych i ukazać ich 
specyfikę na tle zachodnich produkcji. O ile filmy amerykańskie często ukazywały 
atak kosmitów na Ziemię, fabuły socjalistycznych produkcji zazwyczaj dotyczą 
międzygwiezdnych podróży (co być może wiąże się z ekspanjonistycznym charakterem 
ideologii komunistycznej). Często występuje w nich motyw atomowej paranoi &#8211; 
smutny los obcych ma być ostrzeżeniem dla ludzkości. Tyle tylko, że cywilizacje 
pozaziemskie niemal zawsze niepokojąco przypominają zimnowojenny obraz Zachodu 
kreślony przez socjalistycznych ideologów, którego stałymi elementami są 
dekadencja, wyzysk, brutalność i militaryzm. <?xml:namespace prefix = o ns = 
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoBodyText2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>Każdy z krajów socjalistycznych 
wypracował sobie własną wersję soc-SF: filmy radzieckie najczęściej skupiały się 
na bohaterze realizującym ważną naukową, bojową czy ideologiczną misję z rozkazu 
Partii; Czesi stworzyli specyficzną wersję komedii fantastycznej łączącej 
klasyczny czeski humor z sytuacjami wynikającymi z zaburzeń czasoprzestrzennych. 
Z kolei filmy fantastycznonaukowe wyprodukowane w NRD wyróżniały się wysokim 
poziomem scenografii i zaawansowanymi rozwiązaniami 
technicznymi.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Świadomie 
rezygnując z pokazywania arcydzieł gatunku &#8211; jak np. <I>Solaris </I>Tarkowskiego 
&#8211; skupiamy się na filmach mało znanych, zapomnianych lub wręcz nigdy nie 
pokazywanych na ekranach polskich kin. To one bowiem tworzyły w masowej 
świadomości społeczeństwa popularny obraz kosmosu i fantastycznej przyszłości 
<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Ideologia 
komunistyczna okazała się fantastyczno-naukową mrzonką, za sprawą której filmy 
te nabierają dla dzisiejszego odbiorcy egzotycznego posmaku. Wizje przyszłości 
zrealizowane &#8222;jedynie słusznymi&#8221; środkami dziś wydają się naiwne, scenografia i 
efekty specjalne wzbudzają wesołość &#8211; ale taki jest los wszystkich produkcji 
science-fiction po latach. <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoBodyText 
style="MARGIN: 0cm 10.1pt 0pt 0cm; LINE-HEIGHT: normal; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">&nbsp;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">KINO.LAB 
01-10 lipca dziedziniec Zamku Ujazdowskiego</SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">bilety: 
10 zł</SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">&nbsp;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">01.07 
g. 21.30 MAR[K]S<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: Jutro 
rano wstanę i oparzę się herbatą, reż. J. Polak, CSRS 1977, 
93&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">02.07 
g. 21.30 MAR[K]S<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: Ikaria 
XB-1, reż. J. Polak, CSRS 1963, 90&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">03.07 
g. 21.30 MAR[K]S<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: Zabiłem 
Einsteina panowie, reż. </SPAN><SPAN lang=EN-US 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US">O. 
Lipsky, CSRS 1970, 95&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">04.07 
g. 21.30 MAR[K]S ATAKUJE: Sygnały MMXX, reż. G. Kolditz, Pol. / NRD 1970, 
96&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">05.07 
g. 21.30 MAR[K]S<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: W pyle 
gwiazd, reż. </SPAN><SPAN lang=DE 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE">G. 
Kolditz, NRD 1976, 100&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">06.07 
g. 21.30 MAR[K]S<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: Okna 
czasu, reż.. T. Fejer, Węgry 1969, 90&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">07.07 
g. 21.30 MAR[K]S<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: Diabeł 
morski, reż. W. Czebotariow / G. Kazanski, ZSRR 1962, 82&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">08.07 
g. 21.30 FACES IN SPACE &#8211; spektakl filmowo-muzyczny (Huib Emmer en Joost 
van<BR>Veen/ Holandia)<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>22.00 MAR[K]S<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: Zestaw polskich filmów 
edukacyjnych o tematyce kosmicznej<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">09.07 
g. 21.30 MAR[K]S<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>ATAKUJE: Milcząca 
gwiazda, reż. </SPAN><SPAN lang=DE 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE">K. 
Maetzig, Poland / GDR 1959, 99&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">10.07 
g. 21.30 MAR[K]S ATAKUJE: Spotkanie na Kasjopei, reż. R. Wiktorow, ZSRR 1973, 
85&#8217;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3></FONT></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: PL; mso-fareast-language: PL; mso-bidi-language: AR-SA"><STRONG></STRONG></SPAN></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: PL; mso-fareast-language: PL; mso-bidi-language: AR-SA"><STRONG></STRONG></SPAN></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=2><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: PL; mso-fareast-language: PL; mso-bidi-language: AR-SA">Współpraca: 
Sieć Kin Studyjnych, Goethe Institut Warschau, Czeskie Centrum, Silesia 
Film</SPAN>&nbsp;</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><STRONG><FONT 
size=3></FONT></STRONG></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><STRONG><FONT 
size=3></FONT></STRONG></SPAN>&nbsp;</P><SPAN style="FONT-FAMILY: Tahoma">
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>Koncepcja, teksty, organizacja: Konrad 
Wirkowski<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>Projekt graficzny: Kuba 
Sto<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>&nbsp;<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT 
size=3>Podziękowania:<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>Miriam Reisner &#8211; Progress Film 
Verleih<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>Lenka Kania &#8211; Czeskie 
Centrum<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DE 
style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-ansi-language: DE"><FONT size=3>Renata Prokurat 
&#8211; Goethe Institut Warschau<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3>Anna Michnowska &#8211; Silesia 
Film<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face=Arial></FONT></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT 
size=3><o:p></o:p></FONT></SPAN>&nbsp;</P></FONT><FONT face=Arial 
size=2></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Ula Śniegowska<BR>KINO.LAB CSW - CCA<BR>Zamek 
Ujazdowski <BR>tel. 48 22- 628 12 7 1- 3 wew. 160<BR></FONT></DIV></BODY></HTML>