<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: right"
align=right><B style="mso-bidi-font-weight: normal"><SPAN
style="FONT-SIZE: 24pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 18.0pt"><FONT
color=#ff0000>Austria! Awangarda!<?xml:namespace prefix = o ns =
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></FONT></SPAN></B></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3> <o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<H1 style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt"><SPAN
style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Przegląd
austriackich filmów eksperymentalnych<o:p></o:p></SPAN></H1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3> <o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: right"
align=right><B><SPAN
style="FONT-SIZE: 18pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">1
kwietnia, godz. 19.00<o:p></o:p></SPAN></B></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: right"
align=right><B><SPAN
style="FONT-SIZE: 18pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">2
kwietnia, godz. 20.00<o:p></o:p></SPAN></B></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT size=3> <o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoBlockText style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt"><SPAN
style="FONT-SIZE: 11pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><FONT face=Tahoma>Austria to
jedno z najważniejszych miejsc dla powojennego kina eksperymentalnego. To tutaj
w latach 60. rodził się filmowy strukturalizm, który zdominował kino awangardowe
kolejnej dekady. Czołowi przedstawiciele strukturalizmu – Kurt Kren i Peter
Kubelka zwrócili uwagę na fizyczny aspekt filmowego medium, charakter
celuloidowej taśmy, sam proces projekcji. Demistyfikując filmową iluzję -
sztandarową cechę klasycznego kina – wprowadzili w świat filmu charakterystyczne
dla sztuki lat 60. i 70. rozwiązania konceptualne. Burząc nasze przyzwyczajenia
co do odbioru filmowej formy rozłożyli proces filmowy na części pierwsze,
manipulując pojedynczymi klatkami filmowymi, za pomocą montażu ekstremalnie
przyspieszając filmowy czas czy eksponując fizyczne ograniczenia medium, takie
jak ziarno celuloidowej taśmy. Obok tych formalnych założeń istotna była także
tematyka filmów austriackiej awangardy tych lat. Dokumentowane przez Kurta Krena
prace Akcjonistów Wiedeńskich prezentują ciała w sytuacjach ekstremalnych aktów
seksualnych, przełamują wszelki tabu zachodniej kultury eksponując ludzką
fizjologię. Także od performance zaczynała Valie Export, której feministyczne
prace czerpiące z konceptualizmu i dorobku akcjonistów przedstawiają często
obnażone, kobiece ciało w niezwykle agresywnej formie, polemizując z dominującym
obrazem kobiecej seksualności, który wytwarzają sterowane głównie przez mężczyzn
media.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">W
drugim programie zaprezentowane zostaną filmy późniejsze, za pomocą których
objawili się Martin Arnold, Gustav Deutsch i Peter Tscherkassky. Prace Martina
Arnolda to arcydzieła utkanie z celuloidowej taśmy. Za pomocą benedyktyńskiej
pracy artysta wielokrotnie przekopiowuje, zwalnia i odwraca fragmenty
zapomnianych filmów sprzed pół wieku, tworząc z pozornie błahych fragmentów
zapętlone, niezwykle energetyczne sekwencje tworzące zupełnie nowe sensy, czasem
zabawne, innym razem bardzo nostalgiczne i sentymentalne. Prace Gustava Deutscha
koncentrują się także na fascynacji dokumentacyjną, archiwizacyjną stroną kina i
jego fizycznymi właściwościami. W pracy <I
style="mso-bidi-font-style: normal">Taschenkino</I> zapętla fragmenty
found-footage definiując motyw rytmu, repetycji jako podstawowy dla życia
człowieka, któremu codziennie towarzyszą powtarzalne czynności - bicie serca,
oddech, obieg krwi czy wreszcie określając samo istnienie jako rodzaj cyklu
życia. Pokaz zakończą prace Petera Tscherkassky’ego, jednego z najważniejszych
twórców dzisiejszego kina eksperymentalnego. W swojej twórczości Tscherkassky
łączy wiele najważniejszych dla austriackiej awangardy wątków – zainteresowanie
materią celuloidowej taśmy, wykorzystanie materiałów archiwalnych
(found-footage), repetytywność. W jego efektownych, nakręconych w rzadkiej dla
kina eksperymentalnego drogiej, technice szerokoekranowej, świat przedstawiony w
filmie związany jest nierozerwalnie z samym nośnikiem, na którym istnieje.
<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Kurator:
Łukasz Knasiecki<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><B
style="mso-bidi-font-weight: normal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT
size=3> <o:p></o:p></FONT></SPAN></B></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><B
style="mso-bidi-font-weight: normal"><SPAN
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><FONT
size=2>Program 1, 80’, 16mm<SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Program 2, 90’ 16mm/35mm<o:p></o:p></FONT></SPAN></B></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
lang=DE
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE"><FONT
size=2>Kurt Kren ­ <I>6/64 Mamma und Papa</I>, 1964, 3’<SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Martin Arnold ­ <I>Piece Touchee</I>, 1989,
16’<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
lang=DE
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE"><FONT
size=2>Valie Export - <I>Mann Frau & Animal</I>,<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>1970-73,
10’ Gustav Deutsch - <I>Taschenkino</I>,
1996, 30´<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
lang=DE
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE"><FONT
size=2>Peter Kubelka ­ <I>Unsere Africanese</I>, 1966, 13’<SPAN
style="mso-tab-count: 1"> </SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Peter Tscherkassky ­ <I>L’Arrivee</I>, 1998,
3’<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
lang=DE
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE"><FONT
size=2>Peter Kubelka ­ <I>Pause</I>, 1977, 12’<SPAN
style="mso-tab-count: 1"> </SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1"> </SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1"> </SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Peter Tscherkassky ­ <I>Dreamwork</I>, 2001,
11’<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
lang=EN-US
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US"><FONT
size=2>Valie Export - <I>Syntagma</I>, 1984, 20’<SPAN
style="mso-tab-count: 1"> </SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1"> </SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Peter Tscherkassky - <I>Outer Space</I>, 1999,
10´<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal
style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-INDENT: -274.5pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
lang=EN-US
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US">Hans
Scheugl - <I>Hernals</I>, 1967, 11´<SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN><SPAN style="mso-tab-count: 1">
</SPAN></SPAN><FONT size=3><SPAN lang=EN-US
style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-ansi-language: EN-US">Peter Tscherkassky ­
<I>Instructions for a Light and Sound Machine</I>, 2005, 17’</SPAN><SPAN
lang=EN-US
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US"><o:p></o:p></SPAN></FONT></P>
<P class=MsoNormal
style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-INDENT: -274.5pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
lang=DE
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE">Ernst
Schmidt jr. - <I>Filmreste</I>, 1966, 10´<SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN></SPAN><SPAN lang=DE
style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-ansi-language: DE"></SPAN><SPAN lang=DE
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: DE"><o:p></o:p></SPAN></P>
<DIV
style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 1pt; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: windowtext 1.5pt solid">
<P class=MsoNormal
style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: medium none; TEXT-ALIGN: justify; mso-border-bottom-alt: solid windowtext 1.5pt; mso-padding-alt: 0cm 0cm 1.0pt 0cm"><SPAN
lang=EN-US style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-ansi-language: EN-US"><FONT
size=3> <o:p></o:p></FONT></SPAN></P></DIV>
<H1 style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Bilety w
cenie 10-12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość miejsc
ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie
http://<U>csw.art.pl/kino_lab</U> lub NOWY ADRES: </SPAN><SPAN
style="FONT-WEIGHT: normal; FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-size: 12.0pt">http://www.kinolab.art.pl/</SPAN><SPAN
style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><o:p></o:p></SPAN></H1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 12.6pt 0pt 9pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Tahoma"><FONT
size=3> <o:p></o:p></FONT></SPAN></P></FONT></DIV></BODY></HTML>