<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff background="">
<DIV><FONT face=Arial size=2>A we czwartek, 28. X z cyklu Maurycy Gomulicki 
przedstawia: Cukier i moc -&nbsp;dziewczyńskość w animacji japońskiej (wstęp 
wolny)</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>&nbsp;
<H2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="mso-ansi-language: PL"><FONT 
face=Tahoma>WIELCY AMERYKAŃSCY FILMOWCY EKSPERYMENTALNI<?xml:namespace prefix = 
o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" 
/><o:p></o:p></FONT></SPAN></H2>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right" 
align=left><FONT face="Times New Roman" size=3>cykl wspierany przez Ambasadę USA 
w Warszawie</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right" 
align=left><FONT size=3><FONT face="Times New Roman">oraz Trust for Mutual 
Understandin<SPAN lang=EN-US 
style="mso-ansi-language: EN-US">g<o:p></o:p></SPAN></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right" 
align=left><B><SPAN lang=EN-US 
style="FONT-SIZE: 26pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: EN-US">BILL 
MORRISON<o:p></o:p></SPAN></B></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right" 
align=left><SPAN lang=EN-US 
style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-ansi-language: EN-US"><FONT 
size=3>w programie: <B><I>Decasia</I></B> (67 min, 2002)<BR></FONT></SPAN><SPAN 
lang=EN-US 
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-ansi-language: EN-US"><B><I>Light 
Is Calling</I></B> (8 min, 2004)<BR><B><I>The Mesmerist</I></B> (16 min, 2003) 
<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right" 
align=left><FONT size=3><B><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 10.0pt">i spotkanie z 
artystą</SPAN></B><B><SPAN 
style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt"><o:p></o:p></SPAN></B></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" align=left><I><SPAN 
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma">&nbsp;<o:p></o:p></SPAN></I></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" align=left><SPAN 
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma"><EM>&nbsp;</EM><FONT 
face=Tahoma><FONT size=4><SPAN 
style="FONT-SIZE: 26pt; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: PL">30 &#8211; 
31. X</SPAN><SPAN style="mso-ansi-language: PL"> w Warszawie, KINO.LAB 
CSW,&nbsp; </SPAN></FONT></FONT><B><FONT size=3><FONT face="Times New Roman">28. 
X w Krakowie (Kino pod 
Baranami)<o:p></o:p></FONT></FONT></B></P><o:p></o:p></SPAN>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Wielokrotnie 
nagradzany twórca filmowy <B>Bill Morrison</B> jest autorem pięciu tytułów ze 
stałej ekspozycji w Museum ot Modern Art. Morrison otrzymał Guggenheim 
Fellowship z zakresu kinematografii w roku 2000, a także dotacje od NYFA i 
Creative Capital w roku 2001. Z pomocą tych funduszy ukończył swój pierwszy film 
pełnometrażowy - <B><I>Decasia</I></B>, którego premiera miała miejsce na 
Sundance Film Festival 2002. Film byt następnie pokazywany na wielu innych 
festiwalach na całym świecie. <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">&nbsp;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B><I><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Decasia</SPAN></I></B><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt"> 
jest kolażem rozkładających się, niszczejących taśm filmowych. Fanom kina często 
przypomina się, że duża część amerykańskiej historii filmu jest już utracona lub 
zagrożona rozkładem oraz że potrzeba środków na zachowanie tego, co zostało. 
Decasia przytrafiła się już wielu niemym filmom, kronikom filmowym itp. 
Niespodziewanym akcentem jest fakt, że ta śmierć, manifestująca się jako wir 
czarno-białej psychodelii, jest piękna. <BR>W filmie tym nie ma tradycyjnej 
fabuły. Zaczyna się stosunkowo nienaruszonymi ujęciami wirującego derwisza i 
kręcących się szpul filmowych, lecz wkrótce przechodzimy do taśmy, która została 
prawie całkowicie zmasakrowana. Amorficzne, plamiste kształty przelewają się 
przez ekran; obrazy przeskakują od czerni do bieli, od pozytywu do negatywu, w 
tę i z powrotem; sceny plenerowe wydają się być kręcone podczas zupełnie 
nieziemskich warunków atmosferycznych. Gra światła często sprawia, że wydaje 
się, jakby ludzie i budynki na ekranie byli bombardowani. Gdy ogromne chmury 
szarości pochłaniają miejsce przypominające róg Broadway'u i Fulton Street z 
epoki tramwajów, wygląda to prawie jak 11 września. <BR>Brak tu jednoznacznej 
tematyki: napotykamy widoki morza, wielbłądy w karawanie, gejszę, pracowników 
fabrycznych, diabelski młyn, zakonnice, uczniów, samoloty i spadochrony. Bill 
Morrison, który napisał scenariusz, wyreżyserował, wyprodukował i zmontował to 
oryginalne dzieło, nawet nie nazywa <B><I>Decasii</I></B> filmem. Woli używać 
określenia "symfonia Michaela Gordona". Podkład muzyczny autorstwa Gordona 
cechują dźwięki, które zazwyczaj zarezerwowane są dla thrillerów, a i tam 
używane są oszczędnie. Być może takie jest zamierzenie, gdyż każdej klatce filmu 
towarzyszy przerażenie - groza wywołana stanem rozkładu.<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right" 
align=right><SPAN lang=EN-US 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: EN-US">Anita 
Gates, "New York Times"<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=EN-US 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: EN-US">&nbsp;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B><I><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Decasię</SPAN></I></B><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt"> 
można opisać jako staroświecką "podróż". Oryginalna ścieżka muzyczna to 
70-minutowy utwór symfoniczny (w wykonaniu Basel Sinfonietta), napisany 
specjalnie do filmu przez Michaela Gordona, jednego z twórców nowojorskiej 
awangardowej grupy Bang On Can. Obraz w całości składa się z archiwalnych, 
bardzo już starych i zniszczonych materiałów filmowych: opisów podróży, raportów 
antropologicznych, kronik, dokumentów przyrodniczych, opisujących cuda natury. 
Nieoczekiwane i brutalne zestawienia obrazów z dźwiękami tworzą hipnotyczny, 
wciągający wir. <B><I>Decasia</I></B> to fascynujący w odbiorze, trudny, ale 
wciąż przystępny eksperyment filmowy.<o:p></o:p></SPAN></P>
<H1 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DE 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-STYLE: normal; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Katalog 
MFF Rotterdam 2002<o:p></o:p></SPAN></H1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DE 
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: DE">&nbsp;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B><I><SPAN 
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma">Bill Morrison o 
swoim filmie:</SPAN></I></B><I><SPAN 
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma"> - <B>Decasia</B> 
próbuje zestawić dwa formalne składniki filmu - obraz i materiał, na którym 
obraz jest naświetlony, z dualizmem umysłu i ciała. Najczęściej starałem się 
wybierać materiały, w których widać zmagania człowieka ze swoją śmiertelnością. 
To raczej szerokie kryterium, walka ta może przybierać formy różnych postaw: 
śmiałków, fanatyków religijnych, atletów, odkrywców. Może też objawiać się w 
próbach ujarzmiania żywiołów, przeciwstawiania się grawitacji czy w dążeniach do 
osiągania wyższych poziomów duchowości. To akty woli, które sprawiają, że 
jesteśmy jednocześnie heroiczni i tragiczni. Kontrapunktem tych obrazów jest 
fakt, że zapisane są, tak jak i my, na kruchym i efemerycznym materiale, który 
może niszczeć na niezliczenie wiele sposobów.<o:p></o:p></SPAN></I></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><I><SPAN 
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma">------------------------------------------------------------------------<o:p></o:p></SPAN></I></P>
<DIV 
style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 31pt; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: windowtext 1.5pt solid">
<P class=MsoNormal 
style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: medium none; TEXT-ALIGN: justify; mso-border-bottom-alt: solid windowtext 1.5pt; mso-padding-alt: 0cm 0cm 31.0pt 0cm"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-weight: bold">Bilety 
w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość miejsc 
ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 
do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 135 lub 160. Stałe 
informacje o programie na stronach</SPAN><B 
style="mso-bidi-font-weight: normal"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">: <A 
href="http://csw.art.pl/kino_lab">http://csw.art.pl/kino_lab</A></SPAN></B></P></DIV></FONT></DIV></BODY></HTML>