<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff background="">
<DIV><FONT face=Arial size=2>A we czwartek, 28. X z cyklu Maurycy Gomulicki
przedstawia: Cukier i moc - dziewczyńskość w animacji japońskiej (wstęp
wolny)</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>
<H2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="mso-ansi-language: PL"><FONT
face=Tahoma>WIELCY AMERYKAŃSCY FILMOWCY EKSPERYMENTALNI<?xml:namespace prefix =
o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"
/><o:p></o:p></FONT></SPAN></H2>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right"
align=left><FONT face="Times New Roman" size=3>cykl wspierany przez Ambasadę USA
w Warszawie</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right"
align=left><FONT size=3><FONT face="Times New Roman">oraz Trust for Mutual
Understandin<SPAN lang=EN-US
style="mso-ansi-language: EN-US">g<o:p></o:p></SPAN></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right"
align=left><B><SPAN lang=EN-US
style="FONT-SIZE: 26pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: EN-US">BILL
MORRISON<o:p></o:p></SPAN></B></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right"
align=left><SPAN lang=EN-US
style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-ansi-language: EN-US"><FONT
size=3>w programie: <B><I>Decasia</I></B> (67 min, 2002)<BR></FONT></SPAN><SPAN
lang=EN-US
style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-ansi-language: EN-US"><B><I>Light
Is Calling</I></B> (8 min, 2004)<BR><B><I>The Mesmerist</I></B> (16 min, 2003)
<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right"
align=left><FONT size=3><B><SPAN
style="FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 10.0pt">i spotkanie z
artystą</SPAN></B><B><SPAN
style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt"><o:p></o:p></SPAN></B></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" align=left><I><SPAN
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma"> <o:p></o:p></SPAN></I></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" align=left><SPAN
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma"><EM> </EM><FONT
face=Tahoma><FONT size=4><SPAN
style="FONT-SIZE: 26pt; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: PL">30 –
31. X</SPAN><SPAN style="mso-ansi-language: PL"> w Warszawie, KINO.LAB
CSW, </SPAN></FONT></FONT><B><FONT size=3><FONT face="Times New Roman">28.
X w Krakowie (Kino pod
Baranami)<o:p></o:p></FONT></FONT></B></P><o:p></o:p></SPAN>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Wielokrotnie
nagradzany twórca filmowy <B>Bill Morrison</B> jest autorem pięciu tytułów ze
stałej ekspozycji w Museum ot Modern Art. Morrison otrzymał Guggenheim
Fellowship z zakresu kinematografii w roku 2000, a także dotacje od NYFA i
Creative Capital w roku 2001. Z pomocą tych funduszy ukończył swój pierwszy film
pełnometrażowy - <B><I>Decasia</I></B>, którego premiera miała miejsce na
Sundance Film Festival 2002. Film byt następnie pokazywany na wielu innych
festiwalach na całym świecie. <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B><I><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Decasia</SPAN></I></B><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">
jest kolażem rozkładających się, niszczejących taśm filmowych. Fanom kina często
przypomina się, że duża część amerykańskiej historii filmu jest już utracona lub
zagrożona rozkładem oraz że potrzeba środków na zachowanie tego, co zostało.
Decasia przytrafiła się już wielu niemym filmom, kronikom filmowym itp.
Niespodziewanym akcentem jest fakt, że ta śmierć, manifestująca się jako wir
czarno-białej psychodelii, jest piękna. <BR>W filmie tym nie ma tradycyjnej
fabuły. Zaczyna się stosunkowo nienaruszonymi ujęciami wirującego derwisza i
kręcących się szpul filmowych, lecz wkrótce przechodzimy do taśmy, która została
prawie całkowicie zmasakrowana. Amorficzne, plamiste kształty przelewają się
przez ekran; obrazy przeskakują od czerni do bieli, od pozytywu do negatywu, w
tę i z powrotem; sceny plenerowe wydają się być kręcone podczas zupełnie
nieziemskich warunków atmosferycznych. Gra światła często sprawia, że wydaje
się, jakby ludzie i budynki na ekranie byli bombardowani. Gdy ogromne chmury
szarości pochłaniają miejsce przypominające róg Broadway'u i Fulton Street z
epoki tramwajów, wygląda to prawie jak 11 września. <BR>Brak tu jednoznacznej
tematyki: napotykamy widoki morza, wielbłądy w karawanie, gejszę, pracowników
fabrycznych, diabelski młyn, zakonnice, uczniów, samoloty i spadochrony. Bill
Morrison, który napisał scenariusz, wyreżyserował, wyprodukował i zmontował to
oryginalne dzieło, nawet nie nazywa <B><I>Decasii</I></B> filmem. Woli używać
określenia "symfonia Michaela Gordona". Podkład muzyczny autorstwa Gordona
cechują dźwięki, które zazwyczaj zarezerwowane są dla thrillerów, a i tam
używane są oszczędnie. Być może takie jest zamierzenie, gdyż każdej klatce filmu
towarzyszy przerażenie - groza wywołana stanem rozkładu.<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: right"
align=right><SPAN lang=EN-US
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: EN-US">Anita
Gates, "New York Times"<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=EN-US
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: EN-US"> <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B><I><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Decasię</SPAN></I></B><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">
można opisać jako staroświecką "podróż". Oryginalna ścieżka muzyczna to
70-minutowy utwór symfoniczny (w wykonaniu Basel Sinfonietta), napisany
specjalnie do filmu przez Michaela Gordona, jednego z twórców nowojorskiej
awangardowej grupy Bang On Can. Obraz w całości składa się z archiwalnych,
bardzo już starych i zniszczonych materiałów filmowych: opisów podróży, raportów
antropologicznych, kronik, dokumentów przyrodniczych, opisujących cuda natury.
Nieoczekiwane i brutalne zestawienia obrazów z dźwiękami tworzą hipnotyczny,
wciągający wir. <B><I>Decasia</I></B> to fascynujący w odbiorze, trudny, ale
wciąż przystępny eksperyment filmowy.<o:p></o:p></SPAN></P>
<H1 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DE
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-STYLE: normal; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt">Katalog
MFF Rotterdam 2002<o:p></o:p></SPAN></H1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DE
style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 8.5pt; mso-ansi-language: DE"> <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B><I><SPAN
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma">Bill Morrison o
swoim filmie:</SPAN></I></B><I><SPAN
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma"> - <B>Decasia</B>
próbuje zestawić dwa formalne składniki filmu - obraz i materiał, na którym
obraz jest naświetlony, z dualizmem umysłu i ciała. Najczęściej starałem się
wybierać materiały, w których widać zmagania człowieka ze swoją śmiertelnością.
To raczej szerokie kryterium, walka ta może przybierać formy różnych postaw:
śmiałków, fanatyków religijnych, atletów, odkrywców. Może też objawiać się w
próbach ujarzmiania żywiołów, przeciwstawiania się grawitacji czy w dążeniach do
osiągania wyższych poziomów duchowości. To akty woli, które sprawiają, że
jesteśmy jednocześnie heroiczni i tragiczni. Kontrapunktem tych obrazów jest
fakt, że zapisane są, tak jak i my, na kruchym i efemerycznym materiale, który
może niszczeć na niezliczenie wiele sposobów.<o:p></o:p></SPAN></I></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><I><SPAN
style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Tahoma">------------------------------------------------------------------------<o:p></o:p></SPAN></I></P>
<DIV
style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 31pt; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: windowtext 1.5pt solid">
<P class=MsoNormal
style="BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; BORDER-TOP: medium none; PADDING-LEFT: 0cm; PADDING-BOTTOM: 0cm; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: medium none; TEXT-ALIGN: justify; mso-border-bottom-alt: solid windowtext 1.5pt; mso-padding-alt: 0cm 0cm 31.0pt 0cm"><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-weight: bold">Bilety
w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość miejsc
ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135
do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 135 lub 160. Stałe
informacje o programie na stronach</SPAN><B
style="mso-bidi-font-weight: normal"><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt">: <A
href="http://csw.art.pl/kino_lab">http://csw.art.pl/kino_lab</A></SPAN></B></P></DIV></FONT></DIV></BODY></HTML>