<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>
<P>wiecej na <A href="http://www.mamana.pl">www.mamana.pl</A>
<P>Odbywający się cyklicznie od roku 2000<B> Festiwal Filmów
Latynoamerykańskich</B> jest obecnie drugą pod względem wielkości i
różnorodności programu imprezą filmową w Warszawie. W zeszłorocznej 4. edycji
festiwalu wzięło udział ponad 10.000 widzów.
<P>Tegoroczny <B>5. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich</B> będzie pierwszą
ogólnopolską edycją imprezy. Duże zainteresowanie festiwalem pozwala na jego
systematyczne rozwijanie. Przygotowujemy projekcje dla widzów z Gdańska,
Krakowa, Poznania, Wrocławia oraz Łodzi.
<P>17 czerwca w kinie Muranów w Warszawie będzie miało Uroczyste Otwarcie,
podczas którego pokazana zostanie <I><B>Święta lubieżnica</B></I> - ostatni
obraz Arturo Ripsteina, którego twórczości poświęcamy tegoroczną <A class=kolor4
href="http://www.manana.pl/5ffla/arturo_ripstein.asp"><B><FONT
color=#000000>RETROSPEKTYWĘ</FONT></B></A>.
<P>Na Zamknięcie imprezy wybraliśmy <I><B>Amor en concreto</B></I> -
wielokrotnie nagradzany film z Wenezueli, debiut absolwenta PWSFTViT w Łodzi
<B>Franco de Peni.</B>
<P>W sumie zaprezentujemy 50 filmów, w tym sekcję konkursową <A class=kolor4
href="http://www.manana.pl/5ffla/nkal.asp"><B><FONT color=#000000>NOWE KINO
AMERYKI ŁACIŃSKIEJ</FONT></B></A>. Znajdzie się w niej 16 najciekawszych obrazów
z ostatnich lat, w większości nie pokazywanych dotychczas w Polsce. Podobnie jak
w ubiegłych latach filmy konkurować będą o <B>Nagrodę Publiczności</B> oraz o
<B>Nagrodę Krytyki</B> przyznawaną przez akredytowanych przy festiwalu
dziennikarzy.
<P>W konkursie polską premierę będą miały między innymi:
<UL>
<LI><B><I>Nikotyna</I></B> - Łączy elementy czarnej komedii i wyrafinowanego
formalnie kina, z którego zasłynęła w ostatnich latach kinematografia
meksykańska. Stylizowane zdjęcia, dynamiczny montaż i różnorodna ścieżka
dźwiękowa sprawiają, że film ogląda się z przyjemnością. Świetne dialogi i
humor sytuacyjny uczyniły Nikotynę najpopularniejszym filmem ubiegłego roku w
Meksyku. Widzowie długo nie zapomną brzucha pełnego diamentów i granego przez
Diego Lunę (I twoją matkę też) pechowca Lolo, którego namiętność do pięknej
sąsiadki powoduje cały szereg nieszczęść.
<LI><I><B>Na dnie morza</B></I> - obraz Damiana Shifrona to fascynujący zapis
emocji i irracjonalnych zachowań Toledo, młodego architekta w obliczu
niewierności swojej narzeczonej Any, która uległa awansom swojego terapeuty.
Toledo zaczyna śledzić rywala, aby przekonać się o naturze ich związku i móc
ocenić zachowanie Any. Ta argentyńska opowieść pełna jest dwuznaczności tak
charakterystycznych dla związków pomiędzy mężczyzną i kobietą.
<LI><I><B>Film miłosny </B></I>- nowy film najwybitniejszego awangardzisty
kina brazylijskiego Julio Bressane, który do dziś pozostał wierny ideałom
cinema novo lat 60. Każdy jego film jest skrajnie subiektywną wypowiedzią
reżysera-erudyty zafascynowanego bardzo różnymi aspektami tzw. kultury
wysokiej. W <I>Filme de amor</I> Bressane ukazuje intymną grę, którą w
weekendy prowadzi troje Brazylijczyków znudzonych codzienną egzystencją.
Misterna i dosyć hermetyczna konstrukcja filmu wymaga od widza dużego
skupienia, a zrozumienie jego przesłania staje się możliwe dopiero po
obejrzeniu ostatniej sceny. </LI></UL>W ramach <A class=kolor4
href="http://www.manana.pl/5ffla/arturo_ripstein.asp"><B><FONT
color=#000000>RETROSPEKTYWY</FONT></B></A> przybliżymy publiczności twórczość
wybitnego reżysera latynoskiego - <B>Arturo Ripsteina</B>. Klasyk filmu
meksykańskiego znany jest widzom Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich. Jego film
<I><B>Nie ma kto pisać do pułkownika</B></I> zdobył przed rokiem Nagrodę
Krytyki. Największe sukcesy filmów Ripsteina w Europie związane są z Festiwalem
w San Sebastian, gdzie dwukrotnie zdobywały nagrodę główną - Złotą Muszlę
(<I><B>Początek i koniec</B></I>, <I><B>Zguba mężczyzn</B></I>), i raz Grand
Prix Jury (<I><B>Miejsce bez granic</B></I>). Wszystkie trzy filmy pokazane
zostaną na festiwalu.
<P>Miłośnicy latynoskich rytmów będą mieli okazję obejrzeć w ramach nowej sekcji
<B><A class=kolor4 href="http://www.manana.pl/5ffla/la_musica.asp"><FONT
color=#000000>LA MÚSICA</FONT></A></B> cztery pełnometrażowe filmy poświęcone
różnym gatunkom muzyki z Brazylii, Argentyny i Kuby. Podczas festiwalu polską
premierę będzie miał film Miki Kaurismakiego <I><B>Moro no Brasil</B></I>.
Fiński reżyser od lat mieszkający w Brazylii przemierzył z ekipą filmową ten
kraj-kontynent w poszukiwaniu źródeł znanych na całym świecie samby i bossa
novy. Przypomnimy także prezentowany w listopadzie ubiegłego roku klasyczny film
kubański Rogelio Parisa <I><B>Jesteśmy muzyką</B></I>, oraz po raz pierwszy w
Polsce pokażemy <I><B>Bola de Nieve</B></I>, powstały niedawno filmowy portret
legendarnego muzyka.
<P>Tematyka kubańska powróci w nominowanym tego roku do Oscara dokumencie
hiszpańskim <I><B>Balseros</B></I>. Jego twórcy opowiedzieli o losie uchodźców
kubańskich, którzy na tratwach przybyli na Florydę. Po siedmiu latach w USA
dzielą się z nami swoimi doświadczeniami i planami na przyszłość. Film ten
zostanie zaprezentowany w ramach sekcji <B><A class=kolor4
href="http://www.manana.pl/5ffla/pokazy_specjalne.asp"><FONT
color=#000000>POKAZY SPECJALNE</FONT></A></B>, w której znajdą się także
animacje i pokaz meksykańskiego filmu niemego <I><B>Żelazna pięść</B></I>
(<I>Puno de hierro) </I>z akompaniamentem na żywo. Odchodzimy w tym roku od
klasycznego tapingu. Obrazowi z roku 1927 towarzyszyć będzie oryginalna muzyka
współczesna w wykonaniu grupy muzyków meksykańskich.
<P>Nowością tegorocznej imprezy będzie <B><A class=kolor4
href="http://www.manana.pl/5ffla/cine_forum.asp"><FONT color=#000000>Cine
FORUM</FONT></A></B> - cykl spotkań z wybitnymi znawcami Ameryki Łacińskiej
organizowany we współpracy z <B>Instytutem Cervantesa</B> w Warszawie. Widzowie
będą mieli okazję porozmawiać o obejrzanych filmach z wybitnymi publicystami,
m.in. Arturem Domosławskim, Filipem Łobodzińskim i Danielem Passentem.
<P>Organizatorzy: <B>Agencji Promocji Manana</B>,<B> Gutek Film</B> oraz
<B>Stowarzyszenie NOWE HORYZONTY </B>we współpracy z Ambasadami <B>Argentyny,
Brazylii, Chile, Kolumbii, Kuby, Meksyku i Wenezueli</B>.
<P>Zrealizowano przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury RP.
<P>Patroni: Filmoteka Narodowa, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Centrum
Studiów Latynoamerykańskich UW, Fundacja Argentyńska, Instytut Cervantesa w
Warszawie, Instytut Francuski w Warszawie, Ambasada Francji w Polsce, Kino.Lab
<P>Patroni medialni: Ale kino!, Film, Radio Zet, Gazeta Wyborcza, City Magazine,
Polityka, Forum, Stopklatka, Jazz Forum, Kino, Canal +.
<DIV></DIV></FONT></DIV></BODY></HTML>