<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-2" http-equiv=Content-Type>
<META content="MSHTML 5.00.2614.3500" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><B><FONT face=Tahoma size=7>
<P align=left>Illuminations</P></FONT><FONT face=Tahoma size=4>
<P align=left>Filmy o współczesnej sztuce brytyjskiej</P></B></FONT><FONT
face=Tahoma>
<P align=left>Program przygotowany we współpracy z The British
Council</P></FONT><B><FONT face=Tahoma size=5>
<P align=left>12 – 15. marca</P></B></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P align=left></P></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P>Filmy wyselekcjonowane do pokazów w CSW skupiają się zwłaszcza na artystach
nominowanych do prestiżowej nagrody Turner Prize przez ostanie 20 lat i jej
wpływowi na scenę artystyczną w Wielkiej Brytanii. Ponadto zaprezentujemy filmy
z cyklu theEye ukazującego sylwetki artystów. Prace niektórych np. Anthony’ego
Gormleya czy Sam Taylor-Wood były prezentowane w CSW w przeszłości i znane są
polskiej publiczności, wystawa Martina Creeda otwiera się w kwietniu br. Filmy
analizują specyfikę języka sztuki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem
zjawiska Young British Artists oraz losy poszczególnych dzieł najważniejszych
twórców. Filmy przeglądu są zarówno świetnym materiałem edukacyjnym jak i
przykładem współczesnego, bardzo sprawnie zrealizowanego dokumentu.</P>
<P>Filmy prezentowane w programie zostały wyprodukowane przez firmę
Illuminations, specjalizującą się w filmach o sztuce, śledzącej szczególnie
uważnie wydarzenia w sztukach wizualnych w Wielkiej Brytanii od lat
90.</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3></FONT><B><U><FONT face=Tahoma size=3>
<P>12. 03 (piątek), godz. 18.00 - PROGRAM 1</P></B></U></FONT><FONT
face=Arial></FONT><B><I><FONT face=Tahoma size=3>
<P>TheEye: Martin Creed</B></I>, 2001 26’</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P>Znikająca sztuka Martina Creeda jest refleksją na temat kłopotów z
komunikacją w świecie, wypełnionym zbyt wieloma rzeczami. Creed nieustannie
próbuje zrobić coś i nic zarazem – co czyni w niezwykle swoisty sposób,
wykorzystując zwykłe przedmioty codziennego użytku.</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3><B><I>
<P>Turner Prize 2003</B></I>, 2003, 50’</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P>Nagroda Turner Prize w latach 90. stała się najważniejszym trofeum
brytyjskiej sztuki współczesnej. Towarzysząca jej wystawa niezmiennie przyciąga
uwagę opinii publicznej i ogromne ilości negatywnych komentarzy. W grudniu
zeszłego roku do nagrody nominowano czworo artystów: Anyę Gallacio, Williego
Dohert</FONT><FONT face=Tahoma size=3>y’ego, Graysona Perry’ego oraz Jake’a i
Dino Chapmanów.</P></FONT><B><U><FONT face=Tahoma size=3>
<P>12. 03 (piątek), godz. 20.00 – PROGRAM 2</P></B></U></FONT><FONT
face=Arial></FONT><B><I><FONT face=Tahoma size=3>
<P>TheEye: Anish Kapoor</B></I>, 2002, 26’</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P>Film śledzi powstawanie </FONT><I><FONT face=Tahoma
size=3>Marsjasza</I></FONT><FONT face=Tahoma size=3> – ogromnej, czerwonej
płachty z PCV, która zawisła na trzech stalowych pierścieniach w Tate Modern w
2002 roku. Anish Kapoor komentuje wszystkie etapy procesu twórczego i wypowiada
się na temat własnych pomysłów i poglądów na sztukę.</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3><B><I>
<P>20 Years of the Turner Prize</B></I>, 2003, 50’</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3>
<P>W jaki sposób nagroda Turner Prize wpłynęła na współczesną sztukę Wielkiej
Brytanii przez ostatnie 20 lat? Prezenter Matthew Collings rozmawia z krytykami,
artystami i kuratorami na temat nieodłącznie związanych z nią kontrowersji,
próbując podsumować lata, które wyniosły na szczyty międzynarodowego świata
sztuki takich zdobyw</FONT><FONT face=Tahoma size=3>c</FONT><FONT face=Tahoma
size=3>ów nagrody, jak Damien Hirst, Rachel Whiteread czy Douglas Gordon – oraz
artystkę, która w oczach opinii publicznej także została zwyciężczynią – choć
tak naprawdę była jedynie nominowana do nagrody – Tracey
Emin.</P></FONT><B><U><FONT face=Tahoma size=3>
<P>13. 03 (sobota), godz. 18.00 - PROGRAM 3</P></U><I>
<P>TheEye: Howard Hodgkin</B></I>, 2002, 26’</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P>Howard Hodgkin jest jednym z najsłynniejszych malarzy na świecie, którego
złożone kompozycje uwodzą nas charakterystyczną, bogatą kolorystyką. Film
ilustrowany najważniejszymi obrazami Hodgkina, jak </FONT><I><FONT face=Tahoma
size=3>Rain</I>, <I>Chez Max</I> czy <I>Americana</I></FONT><FONT face=Tahoma
size=3>, uzupełniają wypowiedzi malarza, który z pasją opowiada o swoich
metodach, inspiracjach, kolorze i kompozycji oraz fundamentalnym znaczeniu
malarstwa.</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3><B><I>
<P>FishTank</B></I></FONT><FONT face=Tahoma size=3>, reż. Richard Billingham,
2003, 50’</P>
<P>Innowacyjny przykład nietypowego dokumentu w stylu </FONT><I><FONT
face=Tahoma size=3>video verite</I></FONT><FONT face=Tahoma size=3>. Richard
Billingham, brytyjski fotograf, którego zdjęcia wywołały spore zamieszanie w
brytyjskim świecie sztuki po</FONT><FONT face=Tahoma size=3>d </FONT><FONT
face=Tahoma size=3>koniec lat 90. stworzył niezwykły portret pewnej rodziny –
intymny, czasem szokujący ale przede wszystkim uderzająco oryginalny.
</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3><B><U>
<P>14. 03 (niedziela), godz. 18.00 - PROGRAM 4</P></B></U></FONT><FONT
face=Arial></FONT><B><I><FONT face=Tahoma size=3>
<P>TheEye: Anthony Gormley</B></I>, 2002, 26’</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3>
<P>Najsłynniejszą pracą Anthony’ego Gormleya jest monumentalna rzeźba
</FONT><I><FONT face=Tahoma size=3>Angel of the North</I></FONT><FONT
face=Tahoma size=3>. Film prezentuje większość najbardziej znanych dzieł artysty
– w tym </FONT><I><FONT face=Tahoma size=3>Bed</I> (</FONT><I><FONT face=Tahoma
size=3>Łóżko</I></FONT><FONT face=Tahoma size=3> zrobione</FONT><FONT
face=Tahoma size=3> z tysięcy kromek chleba) czy widowiskową </FONT><I><FONT
face=Tahoma size=3>Quantum Cloud</I></FONT><FONT face=Tahoma size=3>, która
pojawiła się obok słynnego londyńskiego Millenium Dome.</P></FONT><FONT
face=Tahoma size=3><B><I>
<P>State of the Art: Imagination</B></I>, 1987, 50’</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3>
<P>Filmy z serii State of the Art w latach 80. stanowiły przykład całkowicie
nowego podejścia do sztuk wizualnych. Nie ma tu prezentera czy narratora, na
ścieżce dźwiękowej znalazły się jedynie wypowiedzi zaproszonych do udziału
artystów (w tym odcinku: Joseph Beuys i Howard Hodgkin) i
filozofów.</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3></FONT><B><U><FONT face=Tahoma
size=3>
<P>15. 03 (poniedziałek), godz. 18.00 - PROGRAM 5</P></B></U></FONT><FONT
face=Arial></FONT><B><I><FONT face=Tahoma size=3>
<P>TheEYE: Dalziel + Scullion</B></I>, 2002, 26’</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3>
<P>Seria theEYE prezentuje zarówno sylwetki uznanych artystów, jak i nowe
nazwiska na scenie brytyjskiej sztuki. Ten odcinek skupia się na dwójce młodych
twórców, realizujących swoje projekty w Szkocji.</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3><B><I>
<P>TheEYE: Tracey Emin</B></I>, 2003, 26’</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P>Założeniem twórców tego programu jest prezentacja obrazów, rzeźb i instalacji
w jak najbardziej neutralny, naturalny sposób. W tym odcinku Tracey Emin
opowiada o swoich najsłynniejszych pracach – m.in. o </FONT><I><FONT face=Tahoma
size=3>My Bed </I>(</FONT><I><FONT face=Tahoma size=3>Moje łóżko</I>), która
wzbudziła ogromną sensację, kiedy po raz pierwszy wystawiono ją w Tate Britain w
1999 roku.</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3><B><I>
<P>TheEYE: Sam Taylor-Wood</B></I>, 2004, 26’</P></FONT><FONT face=Tahoma
size=3>
<P>To najnowszy film z serii theEYE, zawierający szczery wywiad z artystką,
której filmy i zdjęcia znakomicie oddają pełną blichtru atmosferę panującą na
salonach londyńskiej śmietanki towarzyskiej.</P></FONT><FONT face=Tahoma size=3>
<P
align=justify>_________________________________________________________________</P></FONT><FONT
color=#000000 face=Tahoma size=3>
<P>Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość
miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje i informacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 160 lub 201 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 201 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
</FONT><B><FONT color=#000000 face=Tahoma
size=3>http://<U>csw.art.pl/kino_lab</P></B></U></FONT><FONT face=Tahoma
size=3></FONT></DIV></BODY></HTML>