Przegl±d animacji artystycznej z Wielkiej Brytanii

Ulka Sniegowska snieg w csw-cca.pl
Czw, 24 PaĽ 2002, 18:47:39 MEST


Przegl±d animacji artystycznej z Wielkiej Brytanii
Kurator: Gary Thomas (Arts Council), Urszula ¦niegowska (KINO.LAB)
25 - 27. paĄdziernika
Program przygotowany we współpracy z The British Council
PrzewoĄnik: Roehlig, British Airways
Sponsorzy: MAART Agencja tłumaczeń

„W chwili, gdy obraz na ekranie staje się zmienny, Arts Council zaczyna
się nim interesować”. (David Curtis, dział filmu Arts Council,
1978-2000).

(...)Przygotowane przez nas cztery prezentacje nie stanowi±
wyczerpuj±cego wprowadzenia do tematu animacji eksperymentalnej w
Wielkiej Brytanii. Filmy nie zostały ułożone w porz±dku chronologicznym,
sugeruj±cym ci±gło¶ć tej historii, a wręcz przeciwnie: stare prace
mieszaj± się z nowymi w taki sposób, by ilustrować różne wpływy, wspólne
tematy czy odrębne podej¶cia wykorzystuj±ce te same techniki. W
prezentacjach znajduj± się prace przedstawiaj±ce różnorodne formy
twórczo¶ci ł±cznie z awangard±, produkcj± komercyjn± czy też
eksperymentem narracyjnym. Niektórzy arty¶ci reprezentowani s± przez
kilka prac, pochodz±cych z różnych okresów ich twórczo¶ci, a w
prezentacji po¶więconej studiu animacji Picasso Pictures kolejno¶ć
filmów pokazuje, jak jeden obszar produkcji może wpływać na drugi.
Wszystkie pozostałe prezentacje zaczynaj± się „klasycznym” filmem
brytyjskiej awangardy, przy czym każda z nich skomponowana jest luĄno
wokół jakiego¶ ogólnego, prostego tematu.

Program 1 (25.10) godz. 19.00 - Zmienno¶ć na ekranie (różnorodno¶ć
technik) + wstęp (Gary Thomas)
Prezentacja ta składa się z filmów, które, choć często w różnym stopniu
i z różnym zamierzeniem, choćby po czę¶ci „omawiaj±” zastosowane w nich
techniki fotograficzne i cyfrowe. W niektórych znaczenie odkrywane jest
wył±cznie poprzez formaln± kompozycję tworzywa i struktury, w innych
dopuszcza się wykorzystywanie różnych technik, które jednak maj± na celu
głównie zilustrowanie narracji lub służ± rozważaniom nad innym tematem.

Berlin Horse [Koń berliński], (Malcolm le Grice, 9’, 1970), Withdrawal
[Odwrót], (George Barber, 3’ 47’’, 1997), End of Restriction [Koniec
zniewolenia], (Robert Bradbrook, 5’ 20’’, 1994), Feeling My Way [W
drodze do pracy], (Jonathan Hodgson, 5’ 32’’, 1997), Night Sounding
[Odgłosy nocy], (Kayla Parker, 1’, 1993), Heliocentrum (Richard Wright i
Jason White, 11’ 30’’, 1995), Film (Katy Shepherd, 3’ 29’’, 2001),
Hypnomart (Joe Magee i Alistair Gentry, 3’ 47’’, 2001), Sunset Strip
(Zachód słońca), (Kayla Parker, 3’ 30’’, 1996), Ferment (Tim Macmillan,
5’, 1999), Degrees of Blindeness (Różne stopnie ¶lepoty), (Cerith Wyn
Evans, 19’, 1998)

Program 2 (26.10) godz. 18.00 – Tak to jest (film kobiecy, polityczny)
Choć prezentacja ta składa się z filmów nakręconych przez kobiety, to
jak pisze Jayne Pilling, jeden z czołowych brytyjskich znawców animacji,
„kobiety-animatorzy nie s± jak±¶ osobn± ras± ani nie s± pochłonięte
wył±cznie kobiecymi sprawami czy subiektywnymi pogl±dami”. Tymczasem,
choć istniej± oczywi¶cie filmy polityczne nakręcone przez mężczyzn
(kilka z nich znajduje się w pozostałych prezentacjach), cech±
charakterystyczn± brytyjskiej animacji jest siła wyrazu prac tworzonych
przez kobiety, dotycz±cych różnorodnych problemów i wykorzystuj±cych
różnorodne podej¶cia. Filmy te można uznać za „polityczne” choć w różnym
sensie, poruszaj± bowiem tematykę społeczn±, ale też osobist± i intymn±.

Dresden Dynamo, (Lis Rhodes, 10’, 1971), Mid Air [W powietrzu], (Vera
Neubauer, 16’, 1986), The Dragon and the Fly [Smok i mucha], (Vera
Neubauer, 1’, 1997), You Be Mother [B±dĄ matk±], (Sarah Pucill, 7’,
1990), Baggage [Bagaż], (Ruth Lingford, 4’, 1992), Hermaphrodite Bikini,
(Clio Barnard, 5’, 1995), What She Wants [Czego ona chce], (Ruth
Lingford, 5’, 1994), Back Comb [Nieuczesanie], (Sarah Pucill, 3’, 1995),
My Moon, Her World  [Mój księżyc, jej ¶wiat], (Vicky Smith, 7’, 1995),
Orifso (Lis Rhodes, 12’, 1998), Story of I [Historia Ja], (Jo Ann
Kaplan, 23’, 1997)

Program 3 (26.10) godz. 20.00 – Twórcy z Picasso Pictures (reklamówki)
Niniejsza prezentacja po¶więcona jest różnorodnym filmom wyreżyserowanym
przez niektórych członków zespołu Picasso Pictures; obejmuje prace
studenckie, filmy na zamówienie, reklamy i czołówki telewizyjne, a też
niezależne projekty realizowane przy wsparciu wytwórni.

Pendulum [Wahadło] (Stuart Hilton, 2’, 1991), Save Me [Ocal mnie]
(Stuart Hilton, 6’10”, 1994), How to Get Rid of Information [Jak pozbyć
się informacji] (Damian Gascoigne, 7’10”, 1998), Six Weeks in June
[Sze¶ć tygodni w czerwcu] (Stuart Hilton, 6’, 1998), IMN (czołówka
TV)(Stuart Hilton), MTV Falling Objects [Spadaj±ce przedmioty] (czołówka
TV) (Stuart Hilton), The Guardian – Norman Mailer (reklama) (Stuart
Hilton), Dead Cow Farm [Farma Martwej Krowy] (John Parry, 5’, 1998),
Dear Nelson [Drogi Nelsonie] (Sarah Cox, 5’30”, 2001), A Cream and Two
Plains [Jedna ze ¶mietank± i dwie zwykłe] (Damian Gascoigne, 7’30”,
2002), Scrutiny [Analiza] (Ian Cross, 7’49”, 1995), Salvage [Ocalenie]
(John Parry, 4’11”, 1998), 3 Ways to Go [Trzy sposoby by odej¶ć] (Sarah
Cox, 4’ 16”, 1997), MTV Beach [Plaża] (czołówka TV) (Parry/Cox), Boots
No 7  [Buty nr 7] (reklama) (Parry/Cox), Sanatogen (reklama)
(Parry/Cox), MTV (czołówka TV) (Michael Salkeld), Heavy Stock [Ciężka
maszyneria] (Michael Salkeld, 7’, 1998), Inflight [Na pokładzie] (Ian
Cross, 7’, 2000), UK Gold (czołówka TV) (Damian Gascoigne), Ionica
Feathers (reklama) (Ian Cross) , Room Two [Pokój dwa] (reklama) (Paul
Bush), His Comedy [Jego komedia] (Paul Bush, 8’, 1994)

Program 4 (27.10) godz. 19.00 – Tajemne uciechy
Praca nad filmem animowanym wymaga od twórcy długotrwałego przebywania w
samotno¶ci; nie zaskakuje więc fakt, że efekty mog± się wydawać zupełnie
oderwane od codziennego ¶wiata. Niniejsza prezentacja dotyczy filmów,
które ł±czy atmosfera nierzeczywisto¶ci. Niektóre sprawiaj± wrażenie
ekscentrycznych, opartych na przypadkowych skojarzeniach opowie¶ci spoza
granicy szaleństwa (ale gdzie ta granica leży?). Inne natomiast,
skrupulatnie skomponowane i uporz±dkowane, poszukuj± definicji piękna
doskonałego.

Jeff Keen Trilogy: Cineblatz, White Lite, Marvo Movies 1 and 2 (Jeff
Keen, 10’, 1968), Amore Baciami (Oliver Harrison, 2’30”, 1988), Deadsy
(David Anderson, 5’, 1990), Cowboys – That’s Nothin’ [Kowboje –  nic nie
szkodzi] (Phil Mulloy, 3’, 1992), Jumping Joan [Skacz±ca Joan] (Petra
Freeman, 7’39”, 1994), Secret Joy of Falling Angels [Tajemna uciecha
upadaj±cych aniołów] (Simon Pummell, 11’, 1992), Street of Crocodiles
[Ulica Krokodyli] (Brothers Quay, 20’, 1986), Cowboys – The Conformist
[Kowboje – konformista] (Phil Mulloy, 3’, 1992), Dr Jekyll and Mr Hyde
(Paul Bush, 5’, 2001), Waxing the Book (Paul Rogers, 3’, 1989), Jukebox
(Run Wrake, 4’ 56”, 1994), Rotting Artist [Artysta w rozkładzie] (Ann
Course & Paul Clark, 3’, 2002), Furniture Poetry [Poezja mebli] (Paul
Bush, 5’ 15”, 1999), Love is All  [Miło¶ć jest wszystkim] (Oliver
Harrison, 3’15”, 2000)

----------------------------------------------------------------
Bilety w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem.
Ilo¶ć miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem
628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóĄniej 20 min. przed seansem.
Informacje wew. 135 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach:
www.kinolab.independent.pl lub csw.art.pl/kino_lab



.
KINO.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
film eksperymentalny, awangardowy, artystyczny,
video art
animacja, dokument, fabuła
tel. 628 12 71-3 wew. 131, 135, 160 (informacje i rezerwacje)
bilety w cenie 12 - 16 zł.
Subskrypcja informacji bież±cych: do
majordomo w sunsite.icm.edu.pl wysłać list o tre¶ci:
subscribe kino_lab
a żeby się wypisać:
unsubscribe kino_lab



Więcej informacji o li¶cie dyskusyjnej KINO.LAB