<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Hej,<br>
    <br>
    Cicho jest na liście Karty.  A Citibank wprowadza zmiany w
    regulaminie kart i uwaga...<br>
    <br>
    <i>"§ 14 ust. 2. Klient/Upoważniony użytkownik <b>jest zobowiązany
        do</b> przechowywania Instrumentu
      Płatniczego, Nazwy Użytkownika oraz PINu, ePINu, CitiPhone PINu,
      PINu Citi Mobile Token, Kodu BLIK,
      CVV2/CVC2, Hasła 3D Secure z zachowaniem należytej staranności i
      zasad bezpieczeństwa
      przewidzianych w Regulaminie, np. <b>nieprzechowywania
        Instrumentu Płatniczego razem z</b> Nazwą
      Użytkownika i PINe, ePINe, CitiPhone PINem, PINem Citi Mobile
      Token, Kodem BLIK, <b>CVV2/CVC2</b>,
      Hasłem 3D Secure , niezapisywania Nazwy Użytkownika i PINu, ePINu,
      CitiPhone PINu, PINu Citi Mobile
      Token, Kodu BLIK, CVV2/CVC2, Hasła 3D Secure w jakiejkolwiek
      formie oraz na jakimkolwiek nośniku
      lub urządzeniu, w tym na papierze, w telefonie (także w notatniku
      oraz liście kontaktów), innym
      urządzeniu wielofunkcyjnym lub komputerze."<br>
    </i><br>
    W jaki sposób można przechowywać kartę (Instrument Płatniczy) by nie
    była ona przechowywana razem z kodem CVV2/CVC2 umieszczonym na niej?<br>
    Zdrapać?<br>
    <br>
    Przy tej okazji bank zabezpiecza się przed skutkami działań oszustów
    wyłudzających od klientów dane dostępowe. Robi to zamieszczając
    liczne zapisy w regulaminie w stylu:<br>
    <i><br>
      "§ 14 ust. 3. Klient/Upoważniony użytkownik jest zobowiązany do:</i>
    <p><i>  a) zachowania w tajemnicy i nieudostępniania Instrumentu
        Płatniczego, Nazwy Użytkownika, PINu,
        ePINu, CitiPhone PINu, PINu Citi Mobile Token, Kodu BLIK,
        CVV2/CVC2, Hasła 3D Secure osobom
        trzecim, w szczególności w celu dokonania Transakcji lub do
        złożenia Zlecenia płatniczego w Usłudze
        bankowości telefonicznej CitiPhone, w Citibank Online lub w
        Oddziale, zwłaszcza podczas rozmowy
        telefonicznej, nawet jeżeli rozmówca podaje się za pracownika
        Banku, pracownika organów
        państwowych (np. Policji) lub osobę bliską;<br>
          b) nieinstalowania oprogramowania z przesłanych linków ani w
        trakcie rozmowy telefonicznej,
        dotyczącej rachunku Klienta lub środków na nim zgromadzonych,
        nieklikania w linki czy załączniki
        przysłane w e-mailach, SMS-ach czy na komunikatorach w przypadku
        braku pewności, że pochodzą od
        zweryfikowanego nadawcy, a także nieprzekazywania Instrumentu
        Płatniczego, Nazwy Użytkownika,
        PINu, ePINu, CitiPhone PINu, PINu Citi Mobile Token, Kodu BLIK,
        CVV2/CVC2, Hasła 3D Secure na
        stronach internetowych lub w aplikacjach, do których dostęp
        uzyskiwany jest przez linki przesłane
        przez nieznane lub niezweryfikowane osoby, w tym także na
        stronach internetowych lub w aplikacjach
        zawierających znaki graficzne Banku;<br>
          c) nieprzekazywania Instrumentu Płatniczego, Nazwy
        Użytkownika, PINu, ePINu, CitiPhone PINu,
        PINu Citi Mobile Token, Kodu BLIK, CVV2/CVC2, Hasła 3D Secure, w
        celu otrzymania zapłaty w
        przypadku Transakcji dokonywanych na odległość, bez fizycznego
        przedstawienia Karty."</i></p>
    <p>Niestety, zamiast szeroko edukować klientów wysyłając to samo,
      tylko napisane ludzkim językiem, do przeczytania, bank wsadza to w
      różne miejsca regulaminu, by potem móc oszukanych klientów odsyłać
      z kwitkiem.<br>
      <b>Sam wykaz zmian w regulaminie to 22 strony.</b> Nie regulamin,
      tylko wykaz zmian. Powaga.<br>
      Jaki procent klientów poświęci czas na uważne przestudiowanie tego
      i wyłapie nowe obowiązki?<br>
      <br>
      Dalsze oszałamiające ciekawostki to:<br>
      <i><br>
        "§ 17 ust. 27. Klient zobowiązany jest do:<br>
        ...<br>
        c) instalowania aplikacji pochodzących jedynie z autoryzowanych
        sklepów online z aplikacjami,
        takich jak Google Play oraz AppStore,"</i></p>
    <p>(Strzeżcie się klienci używający Linuksa lub Windows - naruszacie
      regulamin kart Citi, zwłaszcza jeśli zainstalowaliście coś z płyty
      lub bezpośrednio od producenta.)<br>
      <br>
      <i>"l) dokładnego zapoznawania się z wiadomościami i komunikatami
        ostrzegającymi przed
        oszustwami i ryzykami dla bezpieczeństwa usług płatniczych,
        udostępnianymi i przesyłanymi przez
        Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (na stronie internetowej
        <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://uokik.gov.pl/">https://uokik.gov.pl/</a>), przez
        Komisję Nadzoru Finansowego (na stronie internetowej
        <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.knf.gov.pl/">https://www.knf.gov.pl/</a>) oraz przez Bank na
        stronie internetowej Banku
        (<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.citibank.pl/uslugi-online/bezpieczenstwo/">https://www.citibank.pl/uslugi-online/bezpieczenstwo/</a>), poprzez
        Citi
        Mobile, Usługę bankowości elektronicznej Citibank Online lub
        poprzez Usługę bankowości
        telefonicznej CitiPhone oraz kontaktowania się z Bankiem w razie
        powzięcia jakichkolwiek wątpliwości
        bądź problemów ze zrozumieniem poszczególnych wiadomości i
        komunikatów,"<br>
      </i><br>
      (Ilu z was regularnie zapoznaje się z zawartością choćby tylko
      dwóch pierwszych podanych stron?)</p>
    <p><i>"o) <b>okresowego aktualizowania</b> PINu, ePINu, CitiPhone
        PINu, PINu Citi Mobile Token, Kodu BLIK,
        <b>CVV2/CVC2</b>, Hasła 3D Secure."</i><br>
    </p>
    <p>(Hm, jak się aktualizuje CVV2/CVC2 inaczej niż wymieniając kartę
      na nową?)</p>
    <p>To tylko cytaty ze stron 17-19. <br>
      Dla zainteresowanych:
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.citibank.pl/files/documents/credit-cards/wykaz-zmian_pl.pdf">https://www.citibank.pl/files/documents/credit-cards/wykaz-zmian_pl.pdf</a><br>
      No cóż, Citi jest znany z wprowadzania istotnych zmian pomiędzy
      powodzią zmian redakcyjnych lub zmian słów "autoryzacyjny" na
      "uwierzytelniający".<br>
      (A w tych samych dniach wchodzą też zmiany w innych regulaminach,
      na szczęście znacznie bardziej zwięzłe.)<br>
      --<br>
      Roman<br>
    </p>
  </body>
</html>